Försämrad hörsel
Hej!
Vet inte riktigt var jag ska häva ur mig alla tankar o funderingar så det får bli här… Orkar Du inte läsa lite gnäll så sluta här o gå vidare till nästa inlägg :)
Var hos audionomen för ett tag sedan o fick bekräftat vad jag misstänkt, hörseln hade blivit sämre, ca 20 dB rakt över diagrammet på höger öra som alltid varit o fortfarande är mitt "bästa" öra. Det innebär för mig att jag har en sluttande krva som slutar i dövhet på 1500 Hz
Man programmerade om mina happar så att de skulle stämma överens med den nya kurvan vilket blev fruktansvärt jobbigt. På återbesöket konstaterades att vi skulle prova nya starkare happar vilket till stor del är en possitiv uppöevelse. Men varje mynt har en baksida….
Happarna växlar mellan olika program av sig själva vilket gör att i hög ljudnivå drar de ner volymen, om inte stänger av helt. Svårt att avgöra… I lördags var jag i ett köpcentrum där det pågick ett sk jippo (VIsste inte om detta innan då hade jag nog inte åkt) Så när jag står i kassan o har packat mina varor känner jag hur paniken bryter ut!!!!! Happarna "stänger av" (på grund av vågot enormt ljud som kommer ur någon högtalare), barnen försöker prata med mig samtidigt som minstingen på två år kinkar. (Kanske tänker Du nu: Varför lämnade hon inte barnen hemma? Jag är ensamstående o har inte min familj här)
Ska jag leva med denna ljudsituation resten av livet? Ska jag bli döv? Jag VILL höra min barn!!! Om jag kommer till dövhet, hur är det med CI osv…
Många tankar snurrar! Behöver väl bara häva ur mig dem, ingen kan ju ha några svar…
Tack för att Du läste!
Beatan
Hej och varmt välkommen hit!
Det är helt rätt och okej att bara få skriva av sig här. Som du säger vill någon inte läsa det så är det okej för den att strunta i det.
Trist att din hörsel försämrats så mycket, men det kan jag tyvärr inte göra så mycket åt.
Däremot tycker jag att du ska gå tillbaka till din audionom och se till att ändra inställningarna på hörapparterna. Alternativt få andra hörapparater. Det finns hörapparater som du själv kan ställa in när du vill byta program beroende på miljö. Fundera noga på hur du hör i olika situationer och vad som är jobbigt och bra. Skriv gärna ner innan så du är väl förberedd och försök beskriva så utförligt som möjligt.
Att du har ungarna med dig är väl en självklarhet. Du ska ju fungera även när de är med dig!
Stå på dig nu och lycka till! Kom gärna tillbaka och berätta hur det går eller gnäll mer! 

Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Det var tråkiga nyheter Beatan, jag vet precis hur det känns eftersom jag har en hörsel som sakta men säkert försämras.
Det är verkligen obeskrivligt trist, dock lär det nog vara ännu värre för dig som har småbarn och ingen familj i närheten. Jag behöver ju egentligen bara bry mig om mig själv.
Jag håller helt med det Ritva säger, det är tråkiga nyheter men det är inget som är värt att man får panik över. Det är som det är, nu gäller det att fokusera på att ta en sak i taget. Precis som Ritva säger, stå på dig hos audionomen och kräv bättre hörapparater som du själv kan styra. Såna där automatiska kanalbytare kan vara ett fruktansvärt irriterande gissel, och det är väl med det som med filmen "Sound of music", antingen hatar man det eller så älskar man det.
Jag antar att dina barn är införstådda med att du hör dåligt men det kan vara bra idé att framöver bli ännu mer övertydlig med det. En bra idé är att börja lära sig teckenspråk som barnen kan använda som stöd när de pratar, det är en enorm avlastning för hjärnan och öronen om man både hör och ser vad som sägs. Dessutom är ju ett litet bonus att barnen måste vara mer engagerade när de pratar, de kan inte bara gnälla och kinka runt och förvänta sig att mamma reagerar (mamma hör ju inte). Vill de att mamma ska höra, får de peta på henne, säga vad de vill få sagt och teckna samtidigt. 
Jag har som hörselskadad fått allra bästa bemötande från barn. Vuxna har i regel en guldfisks uppmärksamhet, jag kan få tjata mig fördärvad över att de ska tala tydligt, vända mot mig, inte hålla handen framför munnen när de pratar, osv. För barn räcker det att man nämner sånt en gång, någon enstaka gång har jag behövt upprepa det, så jag fick säga det totalt två gånger. Det räckte och den kunskapen satt i även långt efteråt. Vuxna däremot. *skakar på huvudet*
Prata som sagt med audionomen och ordna med bättre hörapparater. Du kan såklart även alltid vara här och gnälla av dig precis så mycket du vill. Resten av bekymmren går ju att beta av en i taget. Du kanske blir döv, behöver fundera på operation, men allt sånt tänkande är energitjuv för stunden. Den bron får du kravla dig över när du kommer dit. Nu är det bättre hörapparater som står först på tur. 
Lycka till! 
Tack för Era uppmuntrande svar!!! 
Jag ska skriva ner mina tankar tills jag ska till audionomen på återbesök!
Faktiskt så kan min minsta tjej lite tecken som hon lär sig på förskolan och jag kan lite men de två stora kan inget, kanske är dags att börja kräva att de lär sig enkla tecken…
Kram på Er!
Beatan
Hej igen!
Nu har jag varit på mitt inplanerade möte med audionomen och det känns jättebra!
Vi gjorde ett par justeringar vad det gäller känslighet i buller program på så sätt att brusreduseringen inte ska gå in lika snabbt. Vi lade också till ett program där de ursprungliga inställningarna finns eftersom jag upplever det mycket bra i samtal mellan två eller tre personer.
Så nu är det bara att testa och se, eller höra, hur det fungerar.
Ha en trevlig adventshelg!
Kram Elisabet
Kul att höra, Beatan! Klart att man ska ta upp sånt som inte funkar så bra. Inte illa att hörapparaterna blir allt bättre i alla fall! 
Detsamma, trevlig adventshelg!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Några ord från en audionom: Om någonting inte fungerar för er med hörapparaterna så ska ni alltid säga till. Oftast kan vi ordna det så att det blir bättre.
Och jag hoppas att det blev bättre efter justeringarna. Och det är ju så med hörapparaterna idag att de ändrar sig själva efter den ljudmiljö man är i, men i de flesta kan man minska hur snabbt de ändrar sig.