Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etiketthjälpmedel
Läst 3208 ggr
leinad
0

FM-system

Hej, jag har precis ansökt om Comfortaudios digisystem som hjälpmedel till arbetet.
Är det någon här som använder/har provat det?

Jag har tänkt använda det hemma också för att få bättre ljud från tex tv:n men undrar hur jag och min fru som är normalhörande ska kunna höra tv:n båda två, för om jag kopplar in utrustningen till tv:n så stängs ju högtalarna av.
Hur har ni löst detta?

mvh
Daniel

Surgubben
0

Hur ser kopplingen ut då?

Har du en digitalbox?

Om TV:n har en extern ljudutgång, vanligen RCA-kontakter, så är det ju bara att koppla in din FM-sändare där. TV.ns ordinarie högtalare ska inte slockna för det.

Har du ingen extern så går det att plocka ut ljud via adapter på scart-kontakten. Har du digitalbox till scarten, så behöver du en audioförgrening emellan.

leinad
0

Ja bakom tv:n finns det rca-kontakter, trodde de fungerade på samma sätt som vanlig audioutgång på tv då tystnar högtalarna men ska testa det när utrustningen kommer.

tack för hjälpen!

Surgubben
0

Njae, jag tror du tänker på hörlursuttag? Då brukar TV:ns högtalare kopplas ur när mn jackar i hörlurar. Men har du lågnivåutgång på TV:n så ska det inte vara något problem. Det ska vara två kontakter vanligen märkta "audio out" och den ena "left" och den andra "right".

Tyckte i och för sig att du nämnde att du inte hörde/ kunde uppfatta tal? Men du hör TV:n alltså, med slinga?

Nyfiken på vilken dövskola du gått i förresten, om du nu gått i dövklass?

leinad
0

Hej, jo jag kan höra tal men inte "förstå" vad som sägs, tycker om att höra musiken och annat som händer i programmet/filmen jag ser på.

Jag vill koppla in det främst pga att jag ofta vill ha högre ljud på tvn än min fru och då blir det för högt för henne. :)

Jag gick på Vänerskolan, och sen gymnasiet i Örebro, du verkar veta en del om döva, hur kommer det sig om man får fråga?

Surgubben
0

Jag är ensidigt barndomsdöv/hsk och numera klassaad som vuxendöv. Gick i hörselklass i grundskolan. Men vi känner inte till varandra då. Har inte gått i örebro.

Ritva
0

Men det har jag! När gick du där Daniel?

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

leinad
0

Hej!

gick där 96-00 på Risbergska skolan, RGD.

-Daniel

Ritva
0

Okej, det var efter min tid' *ler* jag gick 1989-1992 på Virginska.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

CessieB
0

Jag fick mitt Comfort Audio system idag, och är helt slut efter att ha testat alla funktionerna och kombinationer av prylar. Skrattande Får se hur det kommer att funka i praktiken också, men har en känsla av att det blir riktigt bra för föreläsningsmiljö.

Audionomen tipsade om att man kan använda "huvudenheten", den stora dosan, på riktat mikrofonläge mot tv:n om man inte vill pyssla med sladdar och installation. Inte lika bra förstås, men funkar.

Det kommer att bli en faslig massa prylar om jag ska iväg i jobbet. Obestämd Den ganska praktiska med stora väskan för Comfort Audio grejerna, dator, böcker, kamera och inspelningsgrej för intervjuer…

Några tips på smart använding av FM-systemet?

/Cessie

CessieB
0

Liten uppdatering. Jag är fullständingt överförtjust i prylarna! Det krävdes ett besök till min vanliga audionom för att justera förstärkningen i t-läget, men efter det så blev det fart i mikrofonerna. Jag blev nästan gråtfärdig när jag kunde hänga med på väldigt mycket av vad som sas på fredagsmötet. Glad Dessutom använde jag systemet när jag satt och pratade jobb på ett café på grund av en deadline, och till min förvåning gick det att hålla en vettig diskussion vilket definitivt inte brukar fungera i sådan miljö.

En bieffekt som jag uppskattar är att jag kan välja plats mer fritt. Förrut måste jag sitta bra placerad för att höra, nu räcker det att lägga mikrofonen väl placerad vid möten och liknande.