Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: allmännt-övrigt
Läst 2481 ggr
Bookia
0

Fullt upp med skolan

Hej allihopa,

tänkte bara meddela att jag har fullt upp, pluggar i 175% takt just nu för att hinna bli klar till hösten. Det går framåt, men jag har verkligen inte mkt tid att hänga här. Tyvärr. Känner enorma skuldkänslor för att jag inte hinner skriva fler artiklar, har mängder med idéer men ingen tid. Ska försöka få loss någon timme snart för att åtminstone skriva en artikel.

Under tiden kan ni nöja er med att läsa denna inlägg från Christian Engström, som är Piratpartiets representant i EU parlamentet. Jag följer Engströms och Falkvinges bloggar och för varje inlägg de publicerar desto mer rabiat piratpartist blir jag.

Denna inlägg jag länkar till handlar i korthet om att det idag är förbjudet att exportera eller sälja böcker skrivna i braille skrift från landet böckerna producerats i. Så som lagarna är skrivna idag är det enligt lagen förbjudet för blinda att läsa braille böcker från något annat land. Dvs, blinda i England bryter mot lagen om de ens läser en braillebok producerad i USA. Detta har resulterat i en enorm brist på brailleböcker och en avdödad bokmarknad. Den internationella förbundet för blinda har därför författat ett tillägg till lagen som skulle öppna upp för möjligheten att sälja braille böcker i andra länder, men bokförläggarna vägrar blankt med argumentet att det skulle riskera deras copyright. EU har valt att ta bokförläggarnas sida och nu kämpar PP för att lagtillägget ska röstas igenom under året.

Detta är ett fantastiskt bra exempel på hur ihålligt EUs enorma kampanj "Alla olika, alla unika" klingar. De propagerar att alla ska ha samma rättigheter och få samma tillgång till information men när det väl kommer till kritan ger de blanka fan i människor som har ett handikapp.

Att bokförläggarna vägrar sälja böckerna tyder på inget annat än ren idioti. Inte ens girighet kan ursäkta det. För som det är nu säljer de ju inga böcker i andra länder. Om lagförslaget röstas igenom kommer de ju få en mycket större marknad att sälja sina brailleböcker i och därigenom drastisk kunna öka sina inkomster, men de vill överhuvudtaget inte diskutera det.

Det är så att man mår illa. Rynkar på näsan

CessieB
0

Lycka till med pluggandet, Bookia! Nu har du mållinjen i sikte.

Det där är en väldigt ensidig artikel. Jag kan inte tänka mig att några bokförläggare skulle vara emot att sprida Braille-böcker av ren princip. Dessutom är det knappast förbjudet att läsa utlänska Braille-böcker. Det verkar snarats som att det finns en stoppkloss vid själva exportförfarandet. Det vore intressant att se en lite mer objektiv beskrivning av varför bokförlagen inte är pigga på att ge ett medgivande för utgivning utomlands. Borde ligga någon ekonomisk faktor bakom. Dessutom är det ju ett sundhetstecken att EU arbetar med frågan. Man löser inte allt över en natt, men det verkar ju finnas lite vilja till att ändra på saken i alla fall, vilket ju är bra. Självklart borde blinda ha god tillgång på böcker.

Ritva
0

Det är lugnt Bookia, jag vet hur det är med att inte hinna med allt man vill och ibland är det lite si och så med motivationen. Lycka till!

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."