Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etiketthjälpmedel
Läst 5389 ggr
CessieB
0

Textning på SVT Play!

Nu i Julhelgen upptäckte jag att det äntligen finns textning på SVT Play!!! Helt underbart, och jag har suttit och tittat både på Trolltyg i tomteskogen och julkonserter. Tänk att det är så tyst om det? Jag har inte sett information om att det finns någonstans. Skrattande

Ritva
0

Kull att du upptäckte det! Glad Jag har inte använt den funktionen så mycket så jag har hunnit upptäcka det.

Hur fungerar det då? Behöver man dra i gång text- tv eller?Obestämd

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

CessieB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Play är ju smidigt när man jobbar mycket så mycket som jag och inte alltid hinner titta på tv vid rätt tidpunkt. Det funkar riktit lätt faktiskt. Det finns ju en spelare i webbläsaren, och i nederkanten på spelaren finns en panel där man ställer in volym eller spolar fram och tillbaka i programmet man tittar på. Där finns en ny ikon för textning på de program som de har text till. Se bilden.

Ritva
0

Aha, vad smart!

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

[Beavis]
0

Jag har inget ljud på min dator så textning på klippen e ju guld även för mig jag har undvikit klipp på nätet i princip eftersom jag inte hör något.

Bookia
0

ÄNTLIGEN!!! \o/

Jag har väntat hur länge som helst på att svt ska få tummen ur r*ven och faktiskt använda sina utpressarpengar till att göra sina produkter tillgängliga även för oss som inte hör så bra.

Grejen är att tv4 har haft textningsmöjligheter på alla sina program sedan de drog igång sin webtv, men svt har istället valt den idiotiska varianten att eftertexta och lägga upp två filer, en utan och en med textning. Och då bara enstaka program. Rena medeltiden.

Hoppas de fortsätter göra sitt material mer lättillgängligt, så man inte behöver känna sig som ett rånoffer 4ggr per år.

CessieB
0

Ha ha, Bookia, jag har faktiskt tjatat lite på dem vid olika tillfällen. Programvaran de använde hade helt enkelt inte möjlighet till textning, men de försäkrade att de höll på att försöka hitta en lösning. Jättekul att det blev gjort till slut! Jo, det var ju rent bedrövligt att lägga upp två filer. Men de ska faktiskt ha en eloge för att de åtminstone gjorde så pass.

Jag tror säkert att de har god vilja faktiskt. Tyvärr verkar det mesta ta fruktansvärd tid idag. De ringde äntligen från försäkringskassan för att utreda om jag ska får en utredning om hörselhjälpmedel, som exempel på saker som inte går undan. Obestämd Alla företag och organisationer har sina rutiner och processer som ska mala på, och det rår vi inte på. Det är bara att fira när framstegen kommer.

Beavis, men går det inte att fixa ljud på något sett då?

sighni
0

Jättebra! Då är det väl bara de regionala sändningarna kvar!

CessieB
0

Lite uppdatering. Anledningen till att SVT legat lågt med att informera om funktiopnen är att de fortfarande håller på att testa den. Än så länge är det inte alla program som får text i Play, men det ska bli allt fler. De kommer dock inte kunna svensktexta program som redan publicerats, vilket kan leda till lite ologiska effekter. Sådant som direkttextas, kommer inte heller med eftersom de inte har teknik som klarar det. (Helt förståligt enligt mig.)

Sammanfattningsvis så ser det alltså ljust ut!

[Beavis]
0

#6 Jo jag kan avinstallera ljdkortet och drivrutinerna ch sedan installera de gamla igen. Men jag är lat och bekväm. Och befarar att nåt skit kommer börja jävlas när jag sätter igång.

Det är säkert världens enklaste ingrepp men vis av tidigare erfarenhet, vet kjag att inget är enkelt och snabbt i min värld.

Paula31
0

Hurra, tack för infon! Jag har inte ens brytt mig om att titta för jag var säker på att det inte fanns. Nu rusar jag och köper en HDMI-kabel!

CessieB
0

Skrattande Ha, ha, ha, Paula! Lycka till! Det ÄR förträffligt.