Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettteckenspråk
Läst 16162 ggr
Ritva
0

Veckans tecken

Hej!

I den här tråden tänkte jag lägga in lite tecken som kan vara bra att kunna för den som är intresserad. Den som önskar något speciellt tecken kan skriva in det i tråden så ska jag se vad jag kan göra. Skrattande

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Ritva
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första tecknet är väldigt aktuellt just nu: 

Höst 1

Knutna händer, uppåtriktade och den ena framåtvänd, den andra inåtvänd förs fram och tillbaka i sidled samtidigt som de vrids fram och tillbaka.

(Betyder även storm, vind och blåsa)

Ritva

Ritva
1

Alternativ 2 på höst.

Klohanden vänsterriktad och inåtvänd, hålls stilla i kontakt med bröstet samtidigt som armbågen förs upp och ner.

Ritva

Ritva
0

Regn

Klohänderna, framåtriktade och nedåtvända, förs nedåt ett par gånger.

Ritva

Ritva
0

Kall

Klohanden, uppåtriktad och inåtvänd, förs fram och tillbaka i sidled framför munnen.

Ritva

DesK
0

Ritva, skriv in fler tecken. Jag vill gärna lära mig teckenspråk, men jag måste hitta någon att öva det med också  Glad

/Désirée

Ritva
0

#5 Ja jag ska försöka hinna med det ikväll, ska landa lite först! Flört

Ritva

Ritva
0

Lite lokal tid har jag nog, men bättre sent än aldrig. Den här veckan får ni lite färger att träna på. Jag har valt att lägga dem som en Pdf fil så kan ni skriva ut och träna bättre! Flört

Ritva

DesK
0

Tackar!  Glad

/Désirée

Ritva
0

Det var så lite så! Glad

Ritva

Ritva
0

Puttar upp denna tråd lite!

Är det något speciellt ni funderar på så är det bara att hojta! Flört

Ritva

JMax
0

tecknet för "om igen" eller "en gång till" ,bra att ha när man inte förstod men jag har glömt det…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[Caroline92]
0

Teckenspråk är väldigt intressant tycker jag! har precis gått klart en nybörjarkurs i teckenspråk och ska verkligen fortsätta nästa termin! Kul att du lägger upp lite tecken så man kan öva lite :D

Ritva
0

Puttar upp lite!Flört

Ritva

CessieB
0

Det här var ju inte lätt! Några frågor:

1. Är det någon skillnad på när de båda olika tecknen för höst används?
  2. Bilden för andra höst-tecknet ser ut att stämma med vad jag kan se i teckenspråkslexikonet i den andra tråden, men beskrivningen är mycket förvirrande:
    "Klohanden vänsterriktad och inåtvänd, hålls stilla i kontakt med bröstet samtidigt som armbågen förs upp och ner"
    Både i bilden och på videon i teckenlexikonet så rör man visst på handen. Handen är inte alls stilla i kontakt med bröstet. Armbågen däremot ser inte alls ut att röras speciellt i videon. I videon ser arbbågen ut att vara nästan helt stilla och rör sig bara en aning eftersom handen rör sig. Per Holmgren utför tecknet på samma sätt på teckenspråkswebben.

Jag har en känsla av att man behöver testa i verkligheten, och att det krävs lite feedback från någon som kan för att detaljerna ska bli rätt.

När det gäller vilka tecken vi önskar oss nu så kanske något optimistiskt som får oss att tro på en vår igen. Tungan ute Eller åtminstone något mysigt som "brasa".

Ritva
0

Tyvärr har jag inte det programmet kvar i datorn nu när jag har ny dator. Skivan ligger kvar i Luleå. Men jag ska se vad jag kan ordna så småningom. Behöver komma i ordning lite först i mitt nya boende. Jag är hos mina svärföräldrar just nu.

Ritva

sighni
0

Detta var en bra tråd Skrattande.

#14 När det finns flera tecken för samma ord beror det ofta på att man tecknar olika tecken i olika landsdelar. Där jag bor använder vi tecken nr 1 för höst och jag skulle tro att det är det vanligaste. Jag har aldrig sett tecken nr 2 för höst. Det påminner faktiskt en del om tecknet för "whisky". Ibland står det i lexikonet var tecknet kommer ifrån.

Detta "problem" kan bli väldigt tydligt när man köper t.ex. datorprogram som använder lokala tecken. I Ellas memory används Stockholmstecken som inte alls är samma som våra. Då har man kastat bort pengar i onödan. 

Kan tänka mig att personen på videon tecknar som den brukar och när man bli van kan tecknena bli lite slarviga. Då rör sig handen även om det står något annat i texten. Ett "bekymmer" till är att det finns flera variationer på samma tecken. När sådant uppstår (vilket det alltid gör) så går jag på det som står i "svenskt teckenspråkslexikon". Det är det som gäller.

Man behöver inte göra "rätt" in i minsta detalj. Det blir förståeligt ändå. Det tillkommer ju en hel mening dvs TSS bygger ju på svensk grammatik.

sighni
0

#12 Jag vill bara poängtera att det är skillnad mellan svenskt teckenspråk (som är ett "riktigt" språk) och TSS, TAKK, teckenkommunikation, tecken tal eller vad du vill kalla det för som bygger på svensk grammatik och där det talas samtidigt. Då tecknar man bara de bärande orden i meningen.

Sedan finns tecknad svenska också som ingen använder som kommunikation. Det kom till på 70-talet för att de döva skulle lära sig svensk grammtik.

CessieB
0

Otroligt spännande med förklaringarna i #16! Nu tror jag nog att det är jag som inte tolkar textbeskrivningarna riktigt korrekt, eftersom både lexikonets video och bilden visar samma sak. Nåja, det blir en spännande sak att fråga om ifall jag träffar någon som kan teckenspråk flytande.