Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: allmännt-övrigt
Läst 3513 ggr
geekperformance
0

Behöver hjälp av döva för spinning

Hej

Jag är hörande och kan inte teckenspråk alls men är villig att lära mig på vägen.

Jag har till intresse att få igång en spinnings pass i Karlstad där döva kan vara.

Vill testa och se om det är möjligt att göra en där man har hög bas på låtarna så man kan känna musiken i kroppen.

och är det någon som skulle vilja vara med och försöka få igång denna typ av verksamhet?

ps jag är spinninginstruktör. ds

Mvh William Lindström

william.lindstrom@hotmail.com

Ritva
0

Hej!

Vad bra att du tänker på oss som hör dåligt/ är döva på dina pass. Faktum är att jag för någon månad sedan gick och funderade på vad mitt gym gör för att öka tillgängligheten på sina pass. Men har inte kommit mig för att fråga. Skäms

Jag skulle kunna tro att du skulle få än mer respons om du/ni satsar på att få talet på slinga istället. Musiken är oftast inte problemet för oss som är hörapparatbärare, utan att höra instruktionerna för all musik. Glad

Lycka till och hoppas du får god respons!

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

CessieB
0

Håller med Ritva, hörselslinga vore underbart! Minns att jag alltid missade en massa när jag gick på gympa-pass. Speciellt när de berättade om kommande aktiviteter och liknande.

JMax
0

Jag tycker att allt ljud är jobbigt så jag skulle uppskatta tysta träningspass och tysta tider i gymmen…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Bookia
0

Vågar ni ens köra spinning med hörapparater på? Förvånad Med den typen av intervallträning svettas väl de flesta kopiöst mycket och lite till. Jag är lite väl manisk rädd om mina hörapparater för att våga utsätta de för det syrabadet.  Flört

Köra uppvärmning på cykel och styrketräning går an, den svetten torkar jag upp med medtagen handduk men spinning hör ju till helt egen kategori av motionstortyr. Skrattande

Jag håller nog snarare med JohannaMa, musiknivån (även musikvalen men det är smaksak) på gym är i regel odräglig, jag förstår verkligen inte ens varför de har det eftersom jag i princip aldrig ser någon som inte har egen mp3-spelare och hörlurar instuckna i öronen. Det hade varit skönare med ett tyst gym, möjligtvis lugn klassisk musik i bakgrunden.

När det gäller spinning behöver man inte teckna så värst mycket, beror helt på hur cyklarna är uppställda, om alla som tränar har bra uppsikt över instruktören eller inte. När det gäller döva och hörselskadade kan det kanske räcka med kort introduktion i början till hur passet kommer vara uppställt. Döva kan tex läsa det på ett papper. Sedan börjar passet, med eller utan musik och när det är dags att ändra tempot eller dylikt räcker det att instruktören ropar "HOOOOOOP" (som de alltid gör på aerobicspass) vilket ger deltagarna en chans att reagera och torka svetten ur ögonen så de ser instruktören. Sedan kan instruktören visa vad man ska göra härnäst, tex lyfta handflatan uppåt, forma en bana (med handen i luften) och sedan räkna ner med fingarna (3, 2, 1) till själva tempobytet. Det kan också vara bra att klippa in i musiken någon pulserande bassignal, som då alltid betyder "titta på instruktören som ger nya anvisningar". Det behövs inte så värst mycket teckenspråk för detta, det mesta kan skötas med ren kroppsspråk och skrivna instruktioner i förväg. Det är lite svårt att teckna när man är helt svettig, man har svett i ögonen, kroppen värker av mjölksyra i musklerna och det känns som att armarna väger ett halvt ton var. Flört

Fast vad vet jag, en spinninginstruktör kanske har så bra kondis att han/hon klarar av att köra full tempo och ändå kunna konversera bekvämt. Cool

Däremot på aerobicspass skulle jag uppskatta en T-slinga och en mycket vettigare volym på musiken och instruktörens mick. Jag begriper ärligt talat inte hur inte fler människor är hörselskadade och i akut behov av hörapparater när man hör vilken volym de drar igång på gruppträningarna. Stackars öron. Obestämd

geekperformance
0

Tack för hjälpen allihopa och jag uppskattar tipsen Bokia ska sätta in extra bas vid just dom tillfällena som man ska uppmärksamma tränaren.

=) Det är sant att det är ibland högt ljud på Spinning. Tanken är nog att man lär sig fokusera sig mer på musiken och orka mer än hur trött man är och hur lita man orkar göra.

Men jag kör lätt musik med mer bas då det är basen folk ska försöka följa.

Jag kontaktade via mail vid flertal gånger till Hörselskadades Riksförbund - Karlstad. Men till ingen nytta dom svarar inte tillbaka.

Behöver nämligen frivilliga att ta med på spinningen och testa oss fram till den bästa lösningen.

När vi kör spinning så är det inte många tecken som sagt tidigare än man kan hålla reda på. Det är mer att rikta den positiva energin som jag oroar mig för.

Hur gör jag för att dom ska känna att jag är med dom i rummet och hejar på dom att orka lite till?

Tack igen för alla hjälp.

[Beavis]
0

Hörselslinga tycker jag vore utmärkt i lokalerna. Sen självklart är inte musiken så viktig med döva/hörselskadade så den kan du ju köra lågt med hög bas som de andra skriver. lysande.