Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: allmännt-övrigt
Läst 4619 ggr
AvaB
1

Otoscleros-ny operation?

Hej!

Jag har en fråga till er med otoscleros som är opererade:

För 3½år sedan opererades jag för otoscleros. Ett år efter operation hörde jag absolut toppen och nästan all min tinnitus försvann. Men för 1 år sedan började jag höra sämre igen och tinnitusen kom tillbaka. Har varit hos min öronläkare som säger att nu är det åldern, är 51, men jag tycker att denna ålderskrämpa har kommit väldigt snabbt och tidigt. Jag vet att fler har blivit opererade mer än en gång och min fråga är: Vad hade då förändrats i örat eller gjorde man om samma operation igen? Jag är inne på att förbindelsen har lossnat och att det därför inte leder ljudet lika bra längre, men kan ju ha fel.

Vad har ni för erfarenhet?

MVH/Ava

verrax
0

Vad säger läkaren om att göra operationen igen?  Din teori låter ju rätt rimlig ..(dock ingen egen erfarenhet av just detta)

AvaB
0

Senast tyckte han att operationen forfarande gav gott resultat. Det var därför den nya teorin var ålder, men jag tycker som sagt det känns en aning märkligt. Ska dit i veckan och hoppas att han lyssnar på min fundering mer denna gång.

sighni
0

Jag har också otoskleros på båda öronen. Jag blev avrådd från att operera mig. Hur har det gått?

AvaB
0

Ja, denna gången hade även min läkare teorin att det kunde ha lossnat nått från operationen. Men så var inte fallet, utan hörselskadan finns i innerörat; troligtvis otoscleros där med. Ja, det blir att prova hörapparat igen då. Förra gången fungerade det inte alls och jag mådde jättedåligt. Men jag måste ge det en ny chans. Operationen har i alla fall gett mig delvis hörseln tillbaka och en period när jag kände att allt fungerade.

Varför är du arvrådd operation? Jag har bara positvt att säga och allt gick snabbt och bra. Jag skulle inte tveka om det hade gått att operera om det igen. Men om du har otoscleros i innerörat, går det ju inte att operera dessvärre. Kan ju vara därför. Sedan finns det ju alltid risker med alla operationer; en annan aspekt.

sighni
0

#4 Hur kan man ha otoscleros i innerörat? Otoskleros innebär ju att hörselbenen i mellanörat stelnar så att ljudvågorna inte når innerörat. Det kallas ju ledningshinder. Mina inneröron är helt intakta därför hjälper hörapparat bra. Så mycket motiverande var det väl inte mer än att det är en onödig risk att utsätta sig för och att jag kunde få tinnitus. Nu har jag ju det ändå. Om jag skulle bli näst in till döv kan jag tänka mig att fundera på operation innan dess fungerar mina hörapparater bra.

piabor
0

Hejsan!

Jag är också opererad för ototskleros för snart ett år sedan.

Jag har också en bekant som är i samma ålder som dig och hon har opererat sin otoskleros flera gånger. Det kan komma tillbaka.

Sök upp en ny ÖNH-läkare och få ett utlåtande till.

Lycka till

piabor

AvaB
0

Hej!

Min läkare säger att man även kan få otoscleros i innerörat. Men jag håller med om att det verkar konstigt, eftersom man inte har några ben där. Och det var ju bra att han inte uteslöt att något kunde ha lossnat.

Men att otosclerosen kan komma tillbaka och att det gick att operera igen var intressant. Ja, jag ska söka vidare på det.

Tack för all hjälp!

Ava

Ceciliaolucifer
0

Anledningen till att man kan få otoscleros i innerörat är att det kan bildas överben som växer på sig självt, och på så sätt flytta sig längre och längre in. Obestämd

sighni
0

#8 Oj då. Det lät inget vidare! Förvånad

AvaB
0

Hej!

Detta har jag aldrig hört talas om. Nej, det lät inte alls kul…ja, min läkare sa att det var ovanligt att det satte sig där, men att det kunde hända.  För egentligen skulle ju min hörsel varit ok efter operationen, men vad jag förstår nu så kan det komma tillbaka, dvs, det bildas kanske nya benförbindelser både här och där då…

Jätte tack! Nu förstår jag.

MVH/Ava