Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettföräldrarsidan
Läst 1910 ggr
Ritva
0

Liten rapport

Hej alla!

Jag har haft det lite hektiskt då jag även har mitt engagemang i HRF.

Den här helgen har vi haft familjehelg. Det var sammalagt 43 personer varav 23 barn. Alla barn har inte hörselskador, utan någon eller några i vissa fall.

Föräldrarna fick olika föredrag under två dagar. Bland annat var en 20- årig tjej med och berättade om sin uppväxt och liv hittills. Efter det hade vi samtal tillsammans med en psykoterapeut utifrån frågor och funderingar som man som förälder har omkring sina barn och deras hörselskador, hur de upplever situationen, sorgen och oron för framtiden. Det var mycket givande och föräldrarna verkade mycket nöjda.

Vi fick även information från Pedagogiska hörselvården och vad de arbetar med just nu.

På kvällen hade vi lite tipspromenad och underhållning med en sagotant. Vi avslutade dagen med lite mys i en gammal stuga och god ostbricka.Tungan ute

Söndagen fick vi en föreläsning om hjärnans funktion och hur man ska göra för att må så bra som möjligt. Att tänka positiv och le kan göra underverk även om det inte är så i livet just nu.

Vi avslutade helgen med lite teckenspråk och då fick vi alla tillsammans lära oss teckna till sången "Eld och vatten" Det var mycket skoj!

Barnen då? Jo de togs hand om personalen från pedagogiska hörselvården. Fick möjlighet att leka, träffa andra hörselskadade barn och syskonen fick möjlighet att träffa andra syskon. De fick även prata hörsel och lära sig lite teckenspråk tillsammans med en teckenspråkslärare. Barnen verkade också trivas och många bytte telefonnummer och adress med varandra.

Min dotter frågade när det skulle bli dags igen! Skrattande

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

DesK
0

Låter som att det var bra och intressanta dagar Glad

/Désirée