Jonathan får ej försäkring
Jonathan fyra år får ingen försäkring av sitt (familjens) försäkringsbolag Trygg-Hansa på grund av att han föddes med hörselskada och Beslutet motiverades med att "pojken konstaterats ha en medfödd hörselskada som man vid en så låg ålder inte kunde konstatera omfattningen av."
Helt sjukt och familjen lämnade och fick snabbt försäkring hos annat bolag. Fallet ligger hos DO.
Tyvärr inte särskilt förvånande. Min yngsta dotter hade en örinflammation när hon var cirka ett år gammal och det gjorde att försäkringsbolaget ville exkludera alla öronrelaterade problem ur hennes försäkring. Nu är hon 13 år och har aldrig haft några som helst problem med öronen och inte heller haft någon fler öroninflammation. Dessutom är hon nästan aldrig sjuk och har i stort sett ingen sjukfrånvaro från skolan. Så det försäkringsbolaget gick miste om en hel del pengar.
/Désirée
Jag var personligen väldigt svår att försäkra som barn och troligen även som vuxen har jag hört ifrån vissa presumtiva arbetsgivare, Så detta gäller ju inte bara hörselskadade tyvärr. Vi med funktionshinder blir diskriminerade för att vi anses kostsamma högriskmänniskor.
Fick själv endast försäkring via min mammas fackförbund som liten på grund av hörselskadan, så tyvärr nog inte alls för ovanligt :(
Hur det var när jag var liten har jag ingen aning om. Mina tjejer är försäkrade i Folksam direkt när de var små.
Men det här är inte ovanligt men det är hemskt att det är så! Det får inte vara så, tycker jag!
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
Nej det är grov diskriminering. Att vianses ha högre risk att bli skadade eller sjukskrivna och liknande än icke handikappade endast pga vårt handikapp är förolämpande och borde inte finnas i dagens samhälle. Men under mina 36 år har det snarare blivit värre igen efter att det blev lite bättre ett slag.