Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettutanförämnet
Läst 2015 ggr
Ritva
0

Pratbubbla 9/9 10

Godmorgon!
Idag skiner solen från klarblå himmel. Det är skönt då klassen jag jobbar i idag har utegympa i olika omgångar. Det värmer skönt i solen, men är ganska kyligt i skuggan. Hösten börjar märkas allt mer här uppe i Norrbotten.
Ikväll ska jag på surströmmingsskiva med HRF. Det ska bli spännande att smaka surströmming, då jag inte gjort det i vuxen ålder. Jag ska även medverka med sång.

Ha en skön dag allihopa!

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

[SvenA]
0

Konstig rubrik vad ska det igentligen vara kan inte få ut något av den

Den där surströmmingen får du gärna behålla för er själva däruppe i norr för det finns inget värre i matväg

DesK
0

Sven rubriken är pratbubbla 9 september 2010. Då fick vi reda på att det traditionella sättet att skriva datum kan vara svårtolkat för skärmläsaren.

Ritva det ska bli spännande att höra vad du tycker om surströmmingen. Du får be någon filma dig när du sjunger och sedan lägga upp filmen på youtube så att vi kan få höra dig sjunga Glad

Här är det växlande molnighet och förhoppningsvis kan jag vara ute i trädgården lite, för jag behöver fixa till lite där. Mitt ena öga bråkar med mig, så jag kan bara vara ute om det är mulet.

/Désirée

[SvenA]
0

Är det någon som såg Uppdrag granskning i går om hur man behandlar dom demenssjuka uppe i Piteå

Där låser man in dom dementa när personalen går hem klockan 21 och så får dom dementa vara inlåsta hela natten utan att kuna ta sig ut om det skulle börja brinna

Det är likadant om dom ramlar och behöver assistans för att kunna ta sig upp så finns det ingen personal tillgänglig för att assistera dom sjuka

Att det är ett klart lagbrott det struntar dom ansvariga i

Detta visar helt klart på hur dom ser på oss med stora funktionshinder och som är i behov av praktisk hjälp av andra personer för att våra liv ska kunna fungera på ett värdigt sätt

Det visar på att våra makthavare igentligen bara ser oss som en stor kostnad och som dom vill ha bort från samhällsbudgeten

Det vore mera ärligt att dom gav oss klara besked att ni ska bort från samhället för ni har inget värde för den övriga befolkningen

Vi är bara en stor belastning som man kan behandla hur som helst

Skulle ni själva vilja bli behandlade på detta sättet tänk igenom det ordetligt innan ni lägger

era röster i det stundande valet

Under den gångna valperioden har det blivit kraftiga försämringar för personer med funktionshinder, ska detta få fortsätta tycker ni?

Ritva
0

Desk: nä så roligt ska vi inte ha att vi lägger ut sånt på nätet *ler*.

Sven: hoppsan så tokigt att din skärmläsare inte förstod datumet jag skrivit ut. Då vet vi det i fortsättningen.
Tyvärr såg jag inte programmet, men läste i tidningen om det. Tycker det är hemskt!

Min mamma jobbade i äldreomsorgen förr och har alltid varit väldigt mån om sina patienter, även dem som inte gör så mycket väsen av sig. En vänlig ton och lite småprat medan hon skötte om dem. En gång hade hon en undersköterska med sig som när mamma glatt hälsade godmorgon, muttrade: varför hälsar du så där för? Hon svarar ju aldrig!  Varpå mamma fortsätter till patienten: hur mår du idag? Patienten svarade högt och tydlig. Jo tack bara bra!
Gissa vem som blev paff och fick en utskällning mellan fyra ögon sedan?

Ritva

[SvenA]
0

Det är detta lilla medmänskliga som är så viktigt men som väldigt många har glömt bort

Ritva
0

Jaha, då har jag ätit surströmming för första gången! Skrattande Jag kan inte säga att jag tyckte det var jättegott men inte heller att det var äckligt. Det är en annorlunda konsistens på fisken och den är ganska salt. Det blir nog som med sill och mig. Det hör till ibland att äta det och det smakar okej. Men inget som jag kommer att skaffa hem själv och äta. Glad Förresten lär jag inte få nån annan att äta det här hemma heller! TystFlört

Vi var cirka 14 stycken som kom och vi hade riktigt trevligt vi som var med! Nu ska det bli skönt och slappna av och ta det lite lugnt, snart sjunker jag ner i soffan!

Ha en fortsatt skön kväll!

Ritva

DesK
0

Ritva då har du nog ungefär samma smak som jag vad beträffar surströmming Flört Jamie Oliver påstod i samband med sin sverigeturné att surströmming är en delikatess.

Lite utanför ämnet, men surströmming är en så kallad fermenterad produkt i likhet med gravad fisk, yoghurt, fil och mjölksyrade grönsaker Glad

/Désirée

Ritva
0

Vad du kan Dessi. FörvånadTungan ute Kul att vi är så olika allihopa  så man lär sig något nytt varje dag! Skrattande

Ritva