Hemtjänst via övervakningskamera
TT
Publicerad 06 september 2010
Hemtjänsten i Backa i Göteborg har monterat upp övervakningskameror hemma hos några av sina brukare. I stället för att göra ett sent hembesök tittar personalen till vårdtagarna med hjälp av kameran, som oftast är riktad mot sängen.
ÄMNEN
Vill du läsa fler artiklar som handlar om:
Äldreomsorg – Det ger en ökad trygghet till omsorgstagarna, säger Enhetschefen för Hemtjänsten Annika Ljung till Sveriges Radio Göteborg.
Kameraövervakningen är ett pilotprojekt som ska utvärderas senare i höst.
Texten kommer från Dagens samhälle

Min första tanke är fy fasen…Inte skulle jag vilja bli bevakad eller tittad på i en kamera.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Man kan bara undra hur dom tänker har dom ingen som helst empati för det är faktiskt mäniskor vi talar om och inga maskiner
Det är ett alldeles för stort intrång i privatlivet tycker jag
Vi måste få ha en personlig omvårdnad och inga mekaniska saker som kan misbrukas för det finns alltid en risk att dessa övervakningsbilder kommer i orätta händer

Tänkte lite till. Kan inte vårdtagaren ha någon slags dosa vid sängen istället? Typ en enkel med ett par knappar som kan betyda allt ok nu ligger jag i sängen och en jag behöver hjälpknapp. Så när vårdtagaren lagt sig trycker den på knappen typ eller att ha ett larm runt halsen eller som min larmklocka till lilleman och när man sätter den i laddgrejjen så skickas det till personalen att nu har hon lagt sig o allt lungt.
Skulle kännas bättre än att nån bevakade mig via kamera i alla fall.
Det har gått alldeles för långt när man inför sådana här system
Jag har skrivit till socialstyrelsen om detta så vi får se om dom anser att det är i sin ordninfg
Tror nog inte det är så allvarligt som det låter. Sannolikt sker övervakningen i samtycke med brukarna. Om så är fallet så är det knappast något man behöver höja ögonbrynet för. Att det skulle ske emot deras vilja tror jag nog att vi kan utesluta.
Det finns säkerligen brukare som tycker det är bättre med en kamera än att få besök.
Sannolikt förekommer ingen inspelning heller, så att det skulle publiceras bilder lite här och där är nog inte heller speciellt troligt.
En vacker dag räddar den där kameran livet på någon krake istället. Förmodar att det blir annat liv i skällan då? En övervakningskamera är trots allt vaken 24 timmar om dygnet. Hemtjänstens "effektivitet" sträcker sig lite för ofta till att folk ligger avsvimmade/medvetslösa eller rent av döda hur länge som helst.
Det kan aldrig vara rätt med en kamera i sovrummet
Var finns den personliga intigriteten jag tror inta att dom alla som har fått denna kamera törs säga emot för dom är så rägga för att inte få någon hjälp överhuvudtaget om dom säger mej

#6 Håller med dig till punkt och pricka där!
Tyvärr är det så att kommunerna ifrågasätter allt mera om man ska tillhöra någon av dom personkretsar som ger en person rätt till insatser via LSS lagen om särskilt stöd till vissa funktionshindrade
Det är faktisk som så att det är över 600 personer som har blivit av med sina personliga assistenter
Jag ser detta som ett led i att ytterliggare minska in på den personliga omvårdnaden av dom som har stor hjälpbehov av en annan människa för att få kunna leva ett värdigt liv