Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etiketthjälpmedel
Läst 2551 ggr
Bergspuman
0

Värme och hörapparater!

Ja de här hjälpmedlen tål ju inte vatten så värst bra, inte heller svett!

För mig har det ställt till väldans massa bekymmer, då jag är typen som svettas lätt, fort och MYCKET, liksom min pappa och alla bröderna.

Men i samband med mitt pågående hörapparatbyte (tar det i en annan tråd), fick jag ett slags plastfodral av audionomen som man lirkar på apparaten, ända upp till delen där slangen till insatsen tar vid, den fungerar otroligt bra!

Släpper inte igenom minsta svettdroppe och jag, som nyligen satt igång och idrotta igen, med en PT på gymet, kan slappna av och veta att den håller och inte helt plötsligt blir stum eftersom svett letat sig ner i den.

Nackdelen, är att plasten prasslar något otroligt, ett ljud som förstås tas upp fullt ut av apparaten och fortplantas. Kan även tycka att volymen svajar, får ta upp det med audionomen nästa gång.

Ni som sportar eller annars upplever samma situation, att svetten inte är bra för apparaten - hur löser ni det?

Surgubben
0

Det skilljer sig åt en hel del när det gäller vatten/fukttålighet mellan olika märken.

Jag hade nån Widex en gång i tiden och den la väl av så fort det duggade lite.. Jävla dynga. Phonak-apparaterna jag haft har fungerat betydligt bättre. Men bästa lösningen är faktiskt alllt i örat apparater. Inga som helst problem om det så ösregnar!

Visserligen svettas man även i örongången vilket skapar obehag, men har aldrig varit med om att den lagt av av den anledningen.

Och hur gör man annaars, ta av dig hörisen när du sportar! Så viktigt kan det ju inte vara att höra hela tiden…

Ritva
0

Jag har aldrig hört talas om de där skydden. Själv lider jag inte särskilt av svetten. Men min man brukar ha det värre som är korthårig. När han tränar som mest använder han pannband som han sätter så pannbandet suger upp det medsta av svetten.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Bergspuman
0

Jo, faktiskt är det viktigt att höra, just därför att jag tränar med en PT: Jag måste uppfatta hans instruktioner! Han lär mig många nya övningar.

Vore det bara springa i spåret eller sitta på innecykeln, hade jag inte brytt mig. Men det här är lite annorlunda.

Surgubben
0

Tjata till dig CIC eller CC-kanalapparater då!

Bättre på det mesta förutom att de är ömtåligare, drar lite mer batterier och känns mer i örat…

DesK
0

#4 Vad menar du med " en PT" i ditt inlägg?

/Désirée

JMax
0

#5 PT= Personlig Tränare

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

DesK
0

#6 Tack Glad Tyvärr klarar många skärmläsare inte av förkortningar, därför bör vi undvika dessa överlag.

/Désirée