Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettallmännt-övrigt
Läst 3745 ggr
JMax
0

När får man hjälp?

Jag har blivit av med hörseln helt på mitt vänsteröra, läkarna kan inte säga vad det är och jag vet inte om jag kommer att bli bra igen eller inte. Väntar nu på kallelse till hjärnröntgen.

Problemet är att jag är ensam med två små barn och jag hör dem inte…De måste vara i samma rum för att jag ska höra dem. Däremot håller jag på att bli galen av ljudet från pannan i källaren och flygplanen som jag aldrig hört tidigare, det låter som ett reaplan i örat när pannan är i gång eller flyg går här över…

Jag kan inte åka o handla längre eller vara på platser med mycket sorl, då hör jag inget, det bara brusar, jag känner som ett tryck, blir yr o får panik…

Jag har bett om nån hjälp, typ ett larm så jag vet när bebisen vaknar på natten så att jag åtminstone kan få sova i min egen säng igen eller nått men jag får inget svar där heller.

Vad ska man göra?? Detta är ju ohållbart för mig. Det har börjat "klicka" i det andra örat med så nu är jag orolig att tappa hörseln där med…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

DesK
0

Det låter jättejobbigt!

Det är väldigt olika lång väntetid i de olika landstingen, ett generellt svar kan kanske vara cirka 3 till 6 månader. Men ditt problem låter ju som mycket allvarligt, så jag tycker att du borde kunna få hjälp snabbare. Dessvärre är du nog tvungen att tjata på din läkare för att påskynda processen lite.

Det finns så kallade babyvaktlarm som inte är så dyra, kanske skulle ett sådant fungera för dig.

För mig låter det som att du har någon form av tinnitus också.

Många styrkekramar!

/Désirée

leinad
0

Hej!

Mitt tips till dig är att kontakta en audionom, då går processen mycket fortare än via landstinget.

De kan hjälpa dig med ansökan och kostar inget men vissa landsting tar ut en avgift vid utlämning av hjälpmedel.

Vill du inte vänta så kan du gå in på tex www.bellman.se och söka efter återförsäljare och köpa deras babyvakt samt pager fickvibrator.

Jag har varselblivningsystem från bellman och är mycket nöjd.

Sedan om det visar sig att du blivit döv på ena örat så kan också en audionom hjälpa dig med remiss till en cochleaImplantatklinik.

JMax
0

I dag har jag pratat med dem igen, det har gjorts en himla massa undersökningar sen sist men de vet inte vad felet är.

Jag ska iaf få en tid till en audionom o få hjälpmedel, vet inte vad men nått som underlättar hoppas jag! Det skulle vara så skönt!

Jag vet inget om hur hörapparater funkar men på det friska örat hör jag ju sånt som jag inte behöver/vill höra som brus o sorl, det hörs ju bättre än tex personen jag pratar med. Kan en hörapparat "sortera bort" det oönskade ljudet?

leinad
0

Hörapparater förstärker bara ljudet så jag tror inte det hjälper dig, det verkar som om du har nån form av tinnitus.

Det finns speciella öronproppar som ska kunna dämpa och sortera bort buller, kanske kan vara något för dig? detta kan du prata med audionomen om.

Jag har tyvärr bara erfarenhet av CI då jag själv har en, men det kan bara hjälpa dig att höra igen på dövörat.

Hoppas du får bukt med problemet och att du får hjälpmedlen snart.

JMax
0

Vad kostar såna hjälpmedel? Måste man betala det själv eller får man låna eller hur funkar det?

DesK
0

Det är olika i olika landsting. Jag bor i Falun och jag har betalat 150 kronor per hjälpmedel jag har fått. Det vill säga sammanlagt 450 kronor eftersom jag har 2 hörapparater och en portabel hörslinga till Teven. All undersökning och utprovning har bara kostat "inträdet" det vill säga 80 kronor per besök.

/Désirée

leinad
0

Om du har jobbar och störs av ljudet även på arbetsplatsen så kan du ansöka om arbetshjälpmedel hos försäkringskassan , men försäkringskassan betalar bara för hjälpmedel som inte ingår i arbetsgivarens ansvar för bättre arbetsmiljö, vad gäller för speciella öronproppar vet jag inte men hör med din audionom, denne kan nog svara på detta.

För mig har arbetshjälpmedel varit gratis här i sthlm.

Vad de kostar har jag inte hittat info om men har för mig att det var ca 1500 kr/paret

JMax
0

Just nu känns det ganska hopplöst, blir av med hörseln på det andra örat med till o från så långa stunder är jag helt döv. Ringde i tisdags men har inte hört i från dem än, i dag hade de inte telefontid så nu går det en helg till utan att nått händer…

Ryggmärgsprov o de blodprover de tog samtidigt visar ingenting, allt ser jättefint ut.

Det är ju inte bara jag som mår dåligt det drabbar ju barnen med, särskilt dottern som står o skriker åt mig. Det är inte lätt att förklara för henne att jag inte hör ett dugg av vad hon säger samtidigt som jag kan prata med henne och en stund innan hörde precis vad hon sa…

verrax
0

Hoppar in och nämner att en hörapparat nog visst kan hjälpa dig att "dölja" det oljud du icke vill höra (troligen tinnitus) och förstärka tal. Men är väldigt individuellt, men brukar hjälpa i alla fall!  Menar du att du hör störande ljud utifrån (inte tinnitus utan "riktiga" ljud) så går det hyffsat att ställa in på olika sätt. Sen är det såklart att hörapparaten tyvärr förstärker alla ljud, dock olika mycket bara.

Men tror absolut en hörapparat kan ge dig bra hjälp!  Lycka till!

verrax
0

Jag fick förresten en "babyvakt" och liknande av hörcentralen ( att låna) när min dotter var liten för att höra henne. (gratis)

JMax
0

Jag har i dag varit på sjukhuset hela dagen o de har tagit hörselprov flera gånger och en massa andra mätningar. De lyckades pricka in när jag vart döv på andra örat med.

Har fått prata med en hörselkurator som ska se till att jag får nått så att jag hör barnen till att börja med.

Jag har inget tinnitus ljud utan det suset som är i huvudet är nog suset av tystnaden. Typ…

Det svåra är att höra när det är en massa ljud runtomkring tex bilar, fläktar, sorl från flera människor. Jag klarar bara att prata med en ensam människa i ett tyst rum.

verrax
0

Låter som det är någon form av ljudkänslighet också då kanske ?  Är inte helt ovanligt när man har en hörselskada. Kan det inte vara Sudden deafness förresten?

http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=558

Men skönt att du fått hjälp!

JMax
0

I dag har jag fått en babyvakt så jag kan höra barnen och en väckarklocka! Lilleman sover just nu så jag väntar på att han ska vakna så att jag ser att den funkar.

Om en månad ska jag få testa nån slags hörapparat och nästa vecka balanstest och läkardejt igen.

Jag var med i en studie för sudden deafness men får inte vara med där längre, det stämmer tydligen inte.

verrax
0

Oki vad är det som inte stämmer enligt dem med Sudden deafness?

Väckarklocka kan vara bra också ;-) Jag körde snålvarianten, köpte på claes ohlsson ( med vibration ). Fick ingen genom hörcentralen ska nämnas ..

JMax
0

Hjälmedlen jag fått fungerar bra och jag kan slappna av mer o mer, hoppas att sömnen vill infinna sig lite bättre på nätterna med, jag litar väl inte riktigt på larmet på natten men jag hoppas att det kommer.

Gjorde ett balanstest i går o pratade med läkaren igen. Han trodde att hörseln på vänsterörat var körd men att höger nog ska kunna gå att rädda eftersom den kommer o går.

Kommande är att han ska höra av sig igen sen att jag ska testa ut hörapparat 30 juni. Cros tror jag att den hette.

verrax
0

Ok, fortfarande ingen förklaring till varför hörseln försvunnit?

JMax
0

Verrax, Nix ingen förklaring… Jag kan inte komma på att jag gjort nått heller som skulle kunnat orsaka det.

Nån som vet mer om en sån cros apparat?

DesK
0

En crosapparat är egentligen 2 apparater. En apparat sitter i det döva örat förbunden med en sladd bakom nacken till en hörapparat i det hörande örat. Du får alltså in ljudet från dövsidan till hörsidan. Detta kan upplevas som rörigt med för mycket ljud. Sannolikt vänjer man sig vid det om detta är ända möjligheten att få in ljud från flera håll.

Din nattsömn ska förhoppningsvis bli bättre när du vant dig vid ditt larm. När mina barn var små hade jag en fantastisk hund som babyvakt. Hon hade full koll på både mig och barnen Glad

/Désirée

JMax
0

En sladd imellan?! Hur ska det gå med min kalufs… Skumt men bara å vänta o se hur det funkar.

DesK
0

Inga problem! Du har en apparat i ditt dövöra och en i ditt höröra och sladden fästes mellan dessa två och bör lämpligen ligga direkt mot huden innanför kalufsen.

/Désirée

Surgubben
0

Det finns trådlösa cross-varianter också!

JMax
0

#21 Det lät bättre! Hoppas att det är en sån med ungar o kaluffs känns det ganska riskabelt med en sladd…

Surgubben
0

Det är nog inget du ska räkna med! De är väl cirka 3 gånger dyrare. Man brukar få tjata sig till sådant.

Majoriteten av alla ensidigt döva använder inte cros, "nyttan" väger sällan upp omaket. Nu vet jag inte hur du hör på det hörande örat, men hör man hyffsat normalt på det så är det inte många som använder cros. Så du ska nog inte ha alltför stora förväntningar.

Har du en nedsättning på det hörande örat så du behöver hörapparat där, så är behållningen av cross-lösningar vanligen större.

Men det lär du ju märka med tiden.

JMax
0

#23 En kostnadsfråga som vanligt då…Nä då ska jag inte räkna med det. Får testa o ser hur det fungerar. Det hörande örat har jag svårt att höra tal om det är ljud runtikring eller flera som pratar. Men som sagt, får vänta o se.

Hur fungerar hörapparat om man har glasögon? Jag har bara sett att det är en stor "klump" bakom. Aldrig sett en hörapparat irl.

Surgubben
0

Inga problem med brillor. Om du nu inte har några megatjocka bågar.

JMax
0

Nu har jag vart på jobbet o berättat hur det ligger till. Jag hade räknat med att få tillbaka min administrativa tjänst som jag hade tidigare vilket innebär att jag kan låsa in mig på mitt rum hela dagen. Så var nu inte fallet utan min tjänst har de gett till nån annan och jag ska springa runt på olika avdelningar och serva samt åka runt till våra olika kontor o serva dem, öppna kontorslandskap, telefonkontakter m.m

Jag hade räknat med min tjänst och det har kännts som en trygghet som nu rycktes undan.

Tappat hörseln på ena örat, det är lite som att hålla för örat så här va?? sa chefen…

Nä fy fan, nu går jag o gräver ner mig en stund…

DesK
0

Usch vad tråkigt att du inte fick tillbaka din gamla tjänst! Rynkar på näsan

Fy vilken korkad chef! Jag är ju döv på ena örat så jag vet hur det är. Att det visade sig att jag har en liten hörselrest som går att hålla igång lite med hjälp av superstark höris, blev ju en bonus för mig, men det gör ju ändå inte att jag skulle klara ett jobb som det du beskriver ovan.

Jag har också glasögon och det är inga problem med att ha dem på samtidigt med hörisarna Glad

/Désirée

verrax
0

Ang din tjänst, borde väl gå att ta upp med facket? Eller var det är man vänder sig, de har väl någon skyldighet att anpassa vid funktionshinder/sjukdom? Försök annars få tag på någon från hörselrehabiliteringen som kan hjälpa till att prata med chefen + anpassa ev. hjälpmedel/arbetsmiljö. Finns en hel del hjälp att få, vet att försäkringskassan går in i en del fall o bekostar. ( tex genom hörcentralen, Af hörsel)

Surgubben
0

Johanna, du får nog backa lite i tid nu, till den tiden du själv hörde normalt. Du kunde aldrig någonsin företsälla dig hur det skulle vara att bli döv på ena örat! Hur skulle du själv resonera? Kanske som att hålla handen för ena örat typ, eller?

Din chef vet knappast bättre, och kan liksom du, inte föreställa sig detta. Du är helt enkelt tuvngen att förklara att det inte kommer att fungera att telefonera i ett kontorslandskap, och varför!

JMax
0

Suris, du har helt klart en poäng där.

Jag ligger nog snäppet före henne då jag har en döv vän och LITE kunskap om det sen innan men att det skulle vara så här det kunde jag aldrig tänka mig. Det är ju inte bara 50% av hörseln som försvinner utan en massa annat oxå, inklusive balansen o vinlighet och yrsel har ju tillkommit. Perioderna då jag är helt döv är ju inte så roliga de heller…

Jag försökte förklara men det är inte det lättaste heller. Jag får vänta o se vad som händer.

Ska försöka njuta av sommaren o den lilla föräldraledighet jag har kvar men jag är så deppig just nu. Vi skulle fått låna en husbil o åka på semester i dag men det blev inte av och jag känner mig som en tjurig femåring som vill sitta på golvet o tjuta o sparka nån på smalbenet…Tungan ute

Ritva
0

Vad tråkigt för dig både med jobbet och det strul som det medför och med husbilen!

Skrattar gott åt min inre bild av dig sittandes på golvet som en 5 åring. Det var väldigt beskrivande av hur du känner just nu! Hoppas det löser sig för dig. Glad

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

verrax
0

Man behöver nog tillåta sig själv att deppa lite mellan varven också! Sen kan man juh välja att göra det i solen med en glass eller så ;-)

JMax
0

#31 Skrattande Jag satt och räckte ut tungarna åt ungarna en stund men jag undvek att sparka dem på smalbenen, hehe! Fast de tyckte mest att jag var rolig…

#32 Ja man måste nog göra det.

Ärligt talat tror jag inte att jag fattat riktigt vad som hänt än…När det hände sa jag bara jahå sen jag gick jag ut på en promenad, då vart jag lite yr o vinglig men traskade hem igen och åkte o hämtade dottern hos dagmamman sen började ju de värsta yrselatackerna o jag fick åka till sjukan pga det och sen har det ju rullat på. Himla skumt alltså…

verrax
0

Hur går det för dig ?

JMax
0

Vänster öra är helt dött fortfarande o höger kommer och går men det är mycket bättre, det händer inte lika ofta längre. Yrseln har hållt sig borta ganska länge, säkert över en månad men kom tillbaka förra söndagen. Inget jag har saknat direkt…har haft ett par rejäla attacker men inte lika mycket som förra gången sen mår jag lite allmänt illa o är lite småyr emellanåt.

Ska prata med läkaren igen på måndag och prova ut hörapparat nästa onsdag.

Ska läsa på lite om nått som heter meningeres eller nått liknande, en väns pappa har det och det var vissa saker som liknade tycker jag, nån som vet vad det är?

Ritva
0

Du menar Meniereés? tror att det finns lite på HRF:s hemsida om det! Kolla får du se!

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

JMax
0

#36 Precis den menade jag!

Tack för länken Suris!

Lite stämmer o lite stämmer inte…Tinnitus känner jag inte av nån och det står att hörseln ska försämras gradvis men min försvann ju bara pang bom…Ska iaf ta upp det med läkaren nästa gång.

JMax
0

Vart på jobbet i dag igen. Trodde att de skulle erbjuda mig min tjänst tillbaka eller en annan lösning men inte då. De tycker fortfarande att jag ska springa runt i kontorslandskap och även en cafeteria. Det är lungt där sa de…

Jag visade läkarintyget jag fick till barnomsorgen där läkaren förklarade om hörseln o yrselattackerna men det verkade inte gå in.

Snyggaste kommentaren för dagen var nog den att jag klarar ju laga mat o ge barnen hemma så då borde jag ju klara det i en cafeteria…

Jag börjar planera för en framtid som sjukskriven…

De på sjukan som kan prata med arbetsgivaren har ju givetvis semester precis som alla andra, facket har jag pratat lite med men de kan inte heller göra nått. Sitter o författar ett mail till DO men jag vet inte vad de kan göra? Har läst lite om andra fall som gäller att komma tillbaka från föräldraledighet till sin tjänst o de har fått rätt. Min tjänst finns kvar, jag klarar den, det finns ingen anledning att flytta på mig.

Det känns som det inte bara är de fysiska problemen utan nu börjar jag må mer o mer dåligt psykiskt med…

Jag har aldrig haft ångest eller depressioner tidigare men i går kväll och på väg hem idag tror jag faktist jag hade panikångestattacker…som en stor knut inuti mig som drogs åt, svårt att andas och en obeskrivlig ångestkänsla.