Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etiketthjälpmedel
Läst 6158 ggr
lingonpojken
0

Var köpa hörapparat?

Hejsan.

Jag har en lätt/medelsvår hörselskada och använder idag en allt-i-örat-apparat, som det kallas. Jag skulle dock vilja gå över till en hörselgångs-apparat, då den är mindre synlig m.m.

Är det någon som vet någon butik dit man kan gå och prova/köpa denna typ av hörapparater? Vilken hörapparatsmodell som finns att köpa är den minst synliga? Finns det några som inte syns alls?

MVH :)

lingonpojken
0

Glömde säga att jag bor i Stockholm.

Surgubben
0

Ähm, man brukar liksom inte köpa hörapparater över disk…

De är trots allt formgjutna normalt sett. Modellerna kallas CIC som sitter helt i hörselgången, finns säkerligen hos de flesta tillverkare.

Men om du fått din höris via landstinget så är det väl bara att du vänder dig dit? De är förvisso griniga när det gäller allt i ett lösningar eftersom de är dyrare. Köper du en privat får du nog vara bered att hosta upp en 10,000:- Tänk dessutom på att du får stå för reparationskostander osv själv i det fallet. Och kanalapparater är betydligt ömtåligare.

Ha i åtanke också att de minsta modellerna inte har samma funktioner som "större" modeller. De minsta saknar väl till och med volymkontroll….

Öppnar du plånboken så kan säkert Hörsam hjälpa dig: www.horsam.se

Eller audionomerna: www.audionomerna.se

Ritva
0

Nja det gäller att ha tur med audionomerna på hörcentralerna. Jag hade tur och fick en bra när jag bodde i Stockholms län och hon ansökte hos hjälpmedelsinstitutet för att få köpa ut min hörapparat som inte finns inom det avtal de har. Det löste sig bra! Jag hade prövat allt möjligt innan, men det kändes inte rätt och fungerade inte alls bra.

Man kan ju alltid försöka på landstinget, är de helt samarbetsovilliga så får man väl fundera på om det är värt de pengarna som det kostar att få till de privata alternativen.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."