Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettvemärdu
Läst 3168 ggr
Ritva
0

Varför hörselskadad ?

Hej!

Satt här och funderade på vilka som är här och läser. Har sett att sajtvärden och flera tycker att det är dött här. Därför undrar jag varför du är här och läser?

Är du döv/hörselskadad själv, har döva/hörselskadade barn, syskon som är döva/hörselskadade? Jag anser att detta kan ha betydelse för innehållet på sajten.

Vad tror ni och hur är det med er?

Popcornett

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Ritva
0

Jag kan ju börja själv.

Jag har en från början lindrig hörselskada som idag är grav. Är gift med en man som också är gravt hörselskadad och tillsammans har vi två barn, varav den ena är hörsleskadad men mycket lätt ännu.

Jag halkade in här och läser ibland, men tycker att det ibland är lite väl dött här och därför inte särskilt aktiv.

Popcornett

Ritva

[SvenA]
0

#2 Det är nog så tyvärr att det är flera som resonerar som du och då kommer det heller inte i gång några aktiviteter på sajten

För att det ska bli fart på sajten måste det vara någon som startar upp olika trådar

Så gjorde flera som du skulle det verkligen vara fart här

Ritva
0

#2 Ja det är ju de jag försöker göra! Tungan ute

Popcornett

Ritva

[SvenA]
0

#3 Det är jättebra det är bara att hoppas att flera tar efter dig

emiya
0

Jag läser här på sajten för att jag har en lättare hörselnedsättning, jag har tinnitus samt Meniéres sjukdom.

Det är synd att det blir lite dött emellanåt, tycker ändå att sajten behövs! Det händer att jag själv inte tittar in här så ofta emellanåt när tiden inte vill räcka till, tyvärr. Men det vore jättesynd om sajten försvann!

Vi får hjälpas åt att hålla den igång, eller hur!Glad

Ritva
0

#5 Absolut nu är vi ju fler som jobbar för det! Tungan ute

Ritva

Fiffilura
0

Hänger mest på Gotlandsruss i fokus men brukar ibland kika runt på andra sajter på i fokus….

Jag har en lindrig hörselskada som jag tror är ärftlig eftersom både mamma, mormor och min lillebror har hörselnedsättning. Dock var jag ett  s.k öronbarn när jag var liten, hade väldigt mkt öroninflammationer och min trumhinna har en del ärr… Hörselnedsättningen är inget jag har "lidit" av, jag har gått i vanlig klass. Jag har en hörapparat som jag aldrig använder.

På sista tiden har dock en i min omgivning börjat klaga. Alltså klagat i välmening, hon är nog extra observant eftersom hon har en son som är döv. Hur som helst väntar jag på remiss till audiologen på akademiska så får vi se hur det står till…..

Jag märker ju själv att jag i vissa siutationer missar en del som sägs.. jag läser till lärare. Miljön i skolorna är väl kanske inte det optimala för en hörselskadad…..

ivanhoe81
0

jo det brukar vara lite dött på den här sidan och då jag inte har några speciella frågor så är det ingen ide att starta trådar helt i onödan enligt mig

jag har medfödd hörselskada hade fullgod hörsel tills jag var 7 år sedan började det dala nerför i takt med att flimmerhåren dog, har väl en beräknad nersättning på 50-55 % och ligger stadigt på den nivån just nu och har gjort de närmaste 10 åren

ingen annan i min släkt är hörselskadad förutom min mor som har problem med att höra basröster

[SvenA]
0

#8 Om alla resonerar som du lär det alldrig bli fart på den här sidan

Det hela bygger ju på att alla som besöker sidan är med och skriver och då blir det ju mera fart

Men om alla bara går in och läser så händer det inget alls

Och det behöver ju inte alltid handla om själva hörseskadan det finns forumgrupp där det är fritt att ta upp vad som helst mellan himmel och jord den gruppen kallar jag Paus

Det kan vara allt från att solen går upp eller precis vad man tycker om något annat det är upp till er besökare att själva välja vad ni vill disskutera

Ritva
0

#7 Jag kan ju bara hålla med #9 men samtidigt så låter man ju inte bli att prata med varandra i verkliga livet, eller?ObestämdTungan ute Det är ju ofta ur "skitsnacket" som de viktigaste samtalsämnena kommer fram, så sätt igång och svamla nu!!!!

Jag var med i en grupp under min skoltid som Pedagogiska hörselvården höll i. Jag började i 4:e klass och var med tills jag slutade gymnasiet. Många gånger tyckte vi att hörselpedagogerna var "tråkiga och torra" som bara ville att vi skulle prata hörselfrågor. På Gymnasiet brukade vi efter träffarna, som då var på kvällstid, samlas hemma hos någon (på slutet hemma hos mig) och poppa popcorn och snacka och oftast seglade vi in på något liknade samtalsämne som "torrisarna" ville att vi skulle diskutera och vi kunde ha riktigt djupa diskussioner…

Så vem vet…snart är vi nog igång! Flört Dela med er!

Kram Popcornett

Ritva

ivanhoe81
0

#10 jag är lika vältalig här som i verkliga livet (är lite folkskygg av mig så jag brukar inte prata så mycket, mest lyssnar då jag är en som riktar mig inåt i mig själv eftersom att det inte är så många som lyssnat på vad jag har sagt vare sig i släkten eller någon annan

oki börja svamla lite, vad tycker ni om motorsport bra eller dåligt??

bra eller dåligt för ungdommar??
jag kör folkrace och det har hjälpt mig en hel del mest psykiskt mot min folkskygghet, men även att jag är 110% lugnare och säkrare i trafiken då jag leker av mig på lagligt sätt

[SvenA]
0

#11 Motorsporten är jag en stor älskare av och varit på mängder av tävlingar innan jag tappade synen och folkrace är väl ett jättebra sätt att få köra av sig på och det är bara synd at de som beslutar inte iser vad bra den sporten är för ungdommarna

ivanhoe81
0

har du tappat synen det var tråkigt

ja den sporten är ju verkligen bra, den har hjälpt mig rejält mest psykiskt men även fysisiskt

innan jag började köra var mitt humör som att sitta på lite sprängfärdigt tnt, nu är jag lugn och fin
förstog inte skämt innan, men det gör jag nu etc

leker ju av mig rejält så jag har blivit bättre i trafiken då jag inte buskör som jag gjorde innan etc

ungdommar borde ju nästan köra den sporten mest av alla tycker jag så man slipper de trafikolyckorna som blir då man leker på gatorna
sporten blir ju mer o mer dyrare men samtidigt säkrare och säkrare
då jag börjadeköra 2005 så kostade en folkracebil 4500:- startavgiften 200:- nu är det ju 6500:- och 250:-, men det är ju ganska förståligt med all plåt man bör köpa bara bågen kostar 2000:- om man beställer den (inkl frakt) sedan bör man ju ha en bil att montera den i, från 1000:- och uppåt beroende på vart man köper den från, sedan om man vill köpa riktiga däck (gullabo 950kr st)
men man får aldrig tillbaka det man kostat på bilen ändå

startavgiften går ju till klubben som måste betala, ambulans, tillstånd etc

men varför klaga på den stora kostnaden men bestämmer ju själv om man vill köra och köpa eller bygga en egen bil (jag gör det sista)

förstår inte vad de som säger att motorsporten borde förbjudas menar, jag som har den som hobby skulle inte må bra utan den (gjorde inte det innan jag började)

[SvenA]
0

Motorsporten både fostrar och är bra för hälsan och förhindrar att många kör för fort ute på allmäna vägnätet

Så nog är motorsporten bra alltid och det är väl bättre att lägga pengarna där i stället för att lägga dem på starka drycker och annat otyg som inte är bra för hälsan

ivanhoe81
0

håller fullständigt med dig

Ritva
0

# 11 Kul att du håller på med folkrace. jag var med bror min när han höll på, men det är ett tag sen. Men jag kör Mc istället. Jag tycker precis som ni att det är bra att man kör av sig på bana istället för trafiken, samtidigt är lär man sig så mycket mer om fordonet så man får andra "ögon" i trafiken och ser farorna tidigare!

Ritva

ivanhoe81
0

#16 ja det plus att man lär sig mer hur fordonet fungerar och beter sig (även om det inte är exakt samma förhållande i trafiken som i folkrace där 6 bilar ska först igenom en kurva samtidigt)

folkrace var ju som sagt räddningen för mitt psyke, innan jag började med det tog jag varenda skämt ordagrant, stort sett stängde in mig i min lgh och det enda jag gjorde var att äta mat och ligga i sängen och kolla på tv

önskar bara att jag kunde ha samma ögon på min vanliga personbil som på folkrace-bilen (folkracen är i bättre skick än min vanliga bil hehehe)

morsan är ju livrädd att åka med andra men med mig så är hon avslappnad då hon tycker att jag är en av de som kör lugnast och säkrast i trafiken men samtidigt är med i trafikrytmen

har ju verkligen hjälpt mig rejält både psykiskt och fysiskt då jag även gått ner i vikt sedan jag började med det

Ritva
0

#17 Jag blir så glad och läsa om hur bra det har gått och går för dig! Jag har jobbat och jobbar idag med barn med särskilda behov och tycker det är så kul när det går bra för dem. Spännande och höra hur olika människor löser sina "behov" och får ett bra liv! Jag gläds med dig! Berätta gärna mer!

Kram Popcornett

Ritva

ivanhoe81
0

ja du vad finns det mer att berätta om tro

mycket med mitt humör som jag har kan bero lite på mina psykiska sjukdomar som jag har, ashbergers syndrom och lite adhd

tjejen min har precis likadan prognos (lyckat, med 2 slarviga personer under samma tak och som tänker samma sak gör det sen hehehe)

bygger ju mina folkrace-bilar själv så det är ju en ganska stor hobby för mig

men det enda som jag kan säga är att jag har hittat det som passar för mig och jag har inga planer på att sluta

+

* mer öppen
* gått ner ca 25 kg (säkert mer men mycket av fettet har blivit muskler)
* har fått ett bättre humör
* har fått bra mycket mer och bättre vänner
* finns säkert fler saker som jag inte kommer på nu

-

* kostar ganska mycket av mina nöjes pengar (blir inga biokvällar här inte)
* Jobbigt om man vill vara med på en tävling långt bort
* ???? inget mer som jag kommer på

dinns det något mer ni undrar över inom det här så kan ni gärna fråga mig då jag inte kommer på något mer just nu

[SvenA]
0

#18 Vad är det för något nedanför texten det verkar vara eventuella bilder om det är det berätta gärna vad de föreställer eftersom jag inte ser vad son finns på skärmen

Ritva
0

#20 Det är smileys, du vet gubbar man gör av kolon och paranteser. Jag kan förklara bättre om du inte vet vad jag menar.

Jag har hämtat dem gratis på en sajt och så fort jag använder dem blir det reklam längst ner i meddelandet. Sorry om det blir bökigt för dig!

Popcornett

Ritva

[SvenA]
0

Tack då vet jag vad det är

Jag hör bara en beskrivning av en massa tecken som beskriver en hänvisning till nogot

Ritva
0

# 22 Jag kan förstå att det låter flummigt, jag ska börja skriva ut min smileysar inom stjärnor istället så blir det bättre för dig. så här. *ler*

Man är ju inte handikappad förrän miljön och omgivningen sätter krokben..*flinar*

Kram Popcornett

Ritva

[SvenA]
0

#23 Det tackar jag för och de gula gubbarna som finns här på i fokus går bra att använda för de har en text som skärmläsaren läser upp

Leanna
0

Skrev lite om det här horselskadade.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=045d1ab8-cc34-4e96-9b59-f938f6acbcce Hmm blev detta klickbart tro??? (Svar NEJ, efter kontroll - Klippa och klistra är vad som gäller tydligen.)

Nåja, jag är född döv på höger öra (modern hade Röda Hund när hon väntade mig) och har nedsatt hörsel på det vänstra, som blir sämre med åren på grund av buller och annat oväsen.

Det skulle vara spännande att bara för en liten stund få ha fullgod hörsel så jag fick veta hur det är att höra något i stereo, ett okänt fenomen för mig Glad.

ivanhoe81
0

länken

sådär nu har du det klickbart

använd kättinglänker brevid nummerlistan så kommer det upp en lista på länkadress och länknamn

jag skulle kunna byta bort nästan vad som helst för att kunna höra bra för säg 1 dag eller något då jag inte minns hur det var att ha fullgod hörsel (började ju tappa hörseln runt 7 års ålder eller tidigare och är 28 nu)

Leanna
0

OK, tack för tipset.

Jag har ju aldrig haft fullgod hörsel så jag vet ju inte alls hur det är att ha det. Är 47 år nu.

Problemet med att höra dåligt är att man drar sig undan (gäller mig), vill helst slippa ha kontakt med folk, allt blir ju så fel då, man gör bort sig ständigt och jämt. Men intenet är fantastiskt tycker jag, man kan ha kontakt med andra utan att behöva höra bra.

ivanhoe81
0

samma här har dragit mig undan hela mitt liv, internet kan man ju skriva utan att den som sitter på andra änden ser vad man gör eller ser ut etc

fixade länken tillslut det blev error först men eftersom att det var samma forum så fick det adressen bli såhär

/Forum/Read.aspx?ThreadId=045d1ab8-cc34-4e96-9b59-f938f6acbcce

istället för såhär

horselskadade.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=045d1ab8-cc34-4e96-9b59-f938f6acbcce

skrev man det övre så blev det hörselskadade.ifokus.se{forum/hörselskadade.ifokus…………..

Leanna
0

Ska försöka göra rätt nästa gång Skrattande

Dåligt med smileys här, men denna får duga.

Såg att du hade Aspbergers på din sida, räknas det till en psykisk sjukdom? Jag trodde det var ett medfött socialt handikapp, inte en psykisk sjukdom.

ivanhoe81
0

som jag vet så är det en psykisk sjukdom, men kan tappa koncentraionen, behöver längre tid att lära in saker etc
har ju inte fått något jobb pga detta, men det är lite av det sociala handikappet med
jag går hos en psykolog för bla det, har fått en annan diagnos med rätt så nyligen har nämligen lite adhd men det är bara med mitt humör att göra

du kanske har rätt men det är vad jag har fått höra av läkarna och även läst mig till

ivanhoe81
0

glömde säga att vi med aspergers syndrom gärna blir deprimerade väldigt lätt

sedan är ju aspergers "släkt" med autism blablablabla……orkar inte rabbla upp allt som det innehåller

det går att läsa på den här sidan om just aspergers syndrom, jag är väl inte så extremt farlig som de värsta fallen men jag har en hel del deprisoner, håller på att kämpa mig ur en just nu som har hållit mig i ett fast tag i drygt 3-4 månader men det är bara att kämpa så man kommer tillbaka till vardagen

hmm få se nu vad har jag nu, hörselskada, aspergers syndrom, lite adhd, nersatt syn, inget luktsinne och dålig smak pga det(känner inte hur någonting doftar, skulle kunna byta till mig nästan vad som helst där med, då jag aldrig har haft något) överbett

men sedan har jag ju en hel del positiva saker, istället för lukt så har ett av mina andra sinnen öppnat sig jag kan prata med djur (lite grann iallafall) jag har ganska bra kontakt med det övernaturliga (om man nu vill tro på det) känner när energin runt omkring oss förändras etc

Leanna
0

Jag har för mig att det finns ett företag som bara anställer dem med Aspbergers, för att de är så koncentrerade i sin uppgift och inte som alla vi andra låter sig distraheras av en massa strunt och oväsentligheter, det var något med data vill jag minnas.

Jobbigt att inte ha något luktsinne, då kan man ju råka äta sådant som är otjänligt.

Det övernaturliga tycker jag är intressant, skulle önska att man kunde ställa frågor till dem som gått alldeles för tidigt, av en eller annan anledning.

Känns som om vi tappat trådens ursprung lite nu, ber om ursäkt för det.

ivanhoe81
0

hehehe jo det kan nog stämma att vi tappat tråden lite

jo det finns sådana som anställer sådana som mig som har aspergers men närmaste för min del ligger i kristinehamn och jag bor i årjäng i värmland

inte bara det med att äta något olämpligt (det har jag redan gjort flera gånger halvruten mat) utan det gör också att jag inte kan jobba med det som jag är utbildad som (bilmekaniker) då det finns farliga gaser inom det yrket som jag inte känner

ibland känner jag av energier omkring mig, men mest är det om djur tänker något speciellt som gör att jag får upp bilder i skallen (de tänker med bilder ej med ord)

Leanna
0

Jag önskar att jag kunde se bilder av vad som rör sig i skallen på min hund.

ivanhoe81
0

alla har den förmågan fast ibland är det något som låser den

jag ttot att min är ganska öppen för att jag brukar ta det väldigt lugnt även i stressiga siyuationer (är man stressad som dagens samhälle gör en till så kan allt bara låsa sig)
jag har filosofin händer det inte idag så händer det imorgon eller dagen därpå, så jag är ju ganska lugna av naturen och det känner ju djuren av, jag har ju stort sett fått en folkilsken hund att somna i mitt knä då den rymde, ingen ide att känna rädsla eller något sådant då blir det bara värre

en sak som jag var med om och aldrig vill vara med om igen var när jag hälsade på släkten så gick jag ut i skogen och sätter mig och slöar mot en stor sten, plötsligt får jag se en björnhona med ungar komma gåendes typ 20 m från mig hon bara kollade åt mitt håll och fortsätte att gå, då var jag rädd fast först efteråt då allt runnit ur skallen på mig

jaja nu har vi vandrat en lång bit från ämnet tror jag

[SvenA]
0

Starta gärna nya trådar det är bara bra om det blir flera trådar

pertica
0

Blev döv när jag var 2 år pga röda hund, använder hörapparater varje dag då jag lever i "hörande värld", umgås med hörande vänner,min gubbe är hörande och mina två pojkar är hörande.

Teckenspråk är ett måste för mig,men hörapparater har jag bara för att förstå bättre då mina barn oftast pratar, ibland tecknar dom, lite lata ;-)

[elel]
0

Jag är ensidigt döv på höger öra efter att ha opererat bort en tumör på balansnerven sk Akustikusneurinom här kan du läsa mer!

Det hela började med att jag fick tinnitus i samband med stress på jobbet. När jag sökte för det så upptäcktes en hörselnedsättning och jag fick en remiss till öronmottagningen. Där gick jag på kontroll några år tills det kom en läkare (vikarie) som tyckte att jag skulle göra en magnetröntgen bara för att utesluta att det rörde sig om den här "knutan" som han kallade den.

När jag efter lite om och men (det kom ett litet barn först) fick göra den undersökningen - så visade det sig att det var just en sån tumör som växte - det kan till och med ha varit så att den växte till sig lite extra under graviditeten.

I juni 2003 opererade jag mig - vid operationen så tog dom bort hela innerörat på höger sida, så all hörsel och all balans på den sidan är borta. Men balansen kompenserar den andra sidan så bra att det märker jag väldigt lite av.

I början av 2004 fick jag en sk cros-apparat - som jag väl använt lite sisådär.

I fredags var jag till US i Linköping för hörseltest och just nu har jag en hemlånad apparat på bygel för att simulera en benförankrad hörapparat sk BAHA-implantat. Just detta tänkte jag faktiskt starta en separat tråd om.

Jag har väl inte skrivit så mycket här inne - det beror väl mest på att jag inte lider så mycket av min hörselskada.

Det var lite om mig!

Gnidde
0

Efter många år i bullriga miljöer blev jag bullerskadad i mitten av 70 talet, nedsatt hörsel på båda örenen. Sedan i januari i år har hörseln försä'mrats på höger öra på grund av Meniers sjukdom, så nu hör jag nästan inte på höger öra längre. Ligger jag på vänster öra hör jag nästan inte radion om kvällen, bara förnimmer att det är något som låter hör inte vad dom säger. Gott Nytt År på er alla här inne

Hälsningar Gnidde.

Ritva
0

Hej Gnidde!

Tack för att du berättar om dig själv! Skrattande

Gott Nytt År tillbaka!

Ritva