Stackars mamma
Hej Jag skriver för min mors räkning hon är lite äldre och som ni alla vet så törs sällan äldre klaga/ställa krav på utrustning som dom har rätt till Problemet är att vid samtal med min mor hör hon nästan ingenting med sin hörapparat och det gäller även när vi bara är två i rummet och inget annat sorl som stör,men när hon ser på tv eller pratar i telefon hör hon som ett lodjur och om jag inte är helt ute å cyklar så även vid vanligt tal telefoni och tv så är det samma högtalare i hörapparaten som gör att hon hör.. är det så att mikrofonen i apparaten som är kass ? eller har ni någon ide om andra saker delar i apparaten som kan spöka jag hoppas ni kan tipsa mig om åtgärder eller felsökningar jag bör göra jag tycker så synd om henne för hon blir helt utanför och upplevs gaggig av detta och det har jag förstående för för vem ska kunna minnas saker man inte hört.. mvh och en god jul på er och ett gott nytt år M Nordell
Kolla om apparaten är inställd på T-slingan. Om hon har sådan utrustning hörslinga till TV:n och telefonen, Hon kan ha ställt om apparaten oavsiktligt!! GOG JUL.
Hälsningar Gnidde.
Nej det är inte det som är felet det är kollat
Gog jul på dig själv hehe
Hej och välkommen hit!
Tycker det är roligt att även anhöriga hittar hit. 
Först och främst vill jag säga att det tar tid att vänja sig vid en hörapparat och dess ljud och inställningar. Hur länge har hon haft apparaten?
Enklare felsökning du kan göra är att kolla att det inte är öronvax i proppen, västska i slangen. Kolla även att proppen är hel. Byt batteriet och provlyssna den. Du kan sätta apparaten i ditt öra och testa att det hörs. Om den fortfarande inte piper eller hörs något ljud i apparaten kan det vara något fel på den så att tekninska hörselvården behöver titta på den och eventuellt laga den.
Är det inget av dessa fel, så ta kontakt med din mammas audionom och prata med dem, kanske boka en ny tid och du kan följa med så hon får stöd i frågan.
Hoppas något hjälper eller att ni får den hjälp din mamma behöver!
Hälsa henne och önska god jul!
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
Jag har nu skickat samma brev till så kallade experter runt i landet
och dom har visat ett intresse som inte nån läkare någonsin visat
på sjukhuset i Luleå och fått många tips om felsökning….Låter bra
och nu har jag fått reda på att hon har tid hos läkare och då har
jag tänkt följa med som språkrör och ryta till om det behövs.
Tack Ritva, det samma och ska framföra det till mor hoppas bara
hon hör det om så hälsar hon tillbaka
Znork
ps Jag önskar ju alla på forumet en God Jul och gott nytt år
å tack för snabba svar…rapporterar vidare,
Hörrapparaten kan förvisso vara dåligt/felaktigt injusterad. Man ska dock inte glömma att det i grunden är hörseln det är fel på, och inte hörapparaten. Nu kan det ju iofs vara fel på hörapparaten. Men en hel del sätter alldeles för stor tilltro till hörapparatens funktion. För de allra flesta hörapparatsbärare fungerar det så klart ganska bra.