Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: hjälpmedel
Läst 2615 ggr
Ritva
0

Hjälpmedel i bilen?

En liten fundering som dykt upp i samband med det här med samtal och god miljö för hörselskadade vid samtal.

När vi (min familj) har varit på resa till värmland och suttit i bilen, så fungerar det bra att höra mellan oss i framsätet, men när mina döttrar vill säga något så är det nästan hopplöst att höra vad de säger. Trots att man nästan vrider nacken ur led. Den äldre är av någon anledning lättare att höra än den yngre.

Maken (även han hörselskadad) och jag kom att prata om hur svårt det var att höra och började fundera på om det finns något bra hjälpmedel som man kan använda i bilen?

Vi kommer nog ta kontakt med hörcentralen (Maken har tid längre fram i månaden) om detta, men tänkte kolla om det är någon som vet eller har något hjälpmedel eller tips på vad man kan använda!

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

DesK
0

Något tips har jag inte. Numera funkar det ju betydligt bättre även i bilen för min del. Att ni hör den äldre dotterns röst bättre kan bero på att hon har ett annat (eventuellt lite mörkare) tonfall än sin yngre syster. Jag vill minnas att det var lika för mig när mina töser var små.

/Désirée

Ritva
0

#1 Jo det kan nog vara så. Hon får ju ofta upprepa lillasysters meningar så vi får veta vad hon vill.

Ritva

[SvenA]
0

Har du testa intercom somman har i motorcyckelhjälmar det finns lösa sådana

om jag inte minns fel

Ritva
0

Ja det skulle kunna fungera om det bara fungerar med hörapparaten,  Obestämd nu fick du mig att fundera lite.Glad

Ritva

[SvenA]
0

Det var det som var meningen för ni åker väl motorcyckel om jag har uppfatta det rätt

sm2wls
0

Har själv Comfort Audio samtalsförstärkare med digital överföring till halsslinga i bilen.

Lägger enheten mellan framsätena, och den förstärker då tal med en runtomupptagande mikrofon, alternativt med en mikrofon som sätts på min medpassagerares jacka.

En bra DSP-krets gör att den förstärker tal, men filtrerar bort vägljud, buller och brus. Använder den också flitigt på möten och föreläsningar / kurser.

Rekommenderas varmt.

Ritva
0

Hej och välkommen!

Det lät intressant! Den får vi nog undersöka mer.

Ritva