Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: allmännt-övrigt
Läst 2263 ggr
regskylt
0

Nedsatt hörsel i skolan

Det är så att jag har nedsatt hörsel, hur pass mycket vet jag inte då jag inte har kollat det sedan jag var under 10 år, idag är jag 21.

Jag har inga hjälpmedel mot detta då det inte är "så farligt" anser jag.

Mina dagliga hinder jag stöter på är att jag oftast inte hör vad en person säger när jag inte vet att han eller hon börjar prata, måste se personens munrörelser för att uppfatta vad som sägs oftast, har väldigt svårt att lyssna på talband i vanlig skivspelare utan hörlurar. har svårt att höra vad folk säger när de har starka brytningar.

Nu till själva problemet.
Jag pluggar på Komvux och jag sätter mig alltid långt fram för att höra lärarna. Jag läser engelska och då har jag stora problem med att höra vad folk i klassen säger (på engelska) när de har starka utländska brytningar och pratar extremt tyst. Det hämmar mitt lärande. Jag har inget läkarintyg på detta att lämna till läraren så att hon kan acceptera mitt problem och inte placera mig i dessa grupper med många med brytning och allmänt pratar tyst.

Vad kan jag göra?

Funderar på att undersöka hur min hörsel ligger till, men hur går man till väga?

DesK
0

Hej och välkommen hit!

Du bör snarast ta kontakt med vårdcentralen där du bor och be dem göra ett hörseltest på dig, för att du ska kunna få remiss till hörselvåden.

Du kan läsa den här tråden så ser du vad några av oss har för hörhjälpmedel.

Ofta är det så att den som har nedsatt hörsel inte själv märker eller förstår hur bra eller dåligt man hör. Därför bör du kolla upp det ordentligt. Det tar tid att lära sig använda hörapparat och det krävs en hel del vilja för att få det att funka optimalt. I början kan det kännas nog så konstigt, men när man har vant sig lite fattar man snart vad som funkar och vad som inte funkar. Därigenom kan man med hjälp av sin audionom få bästa möjliga hjälpmedel.