Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: allmännt-övrigt
Läst 2263 ggr
regskylt
0

Nedsatt hörsel i skolan

Det är så att jag har nedsatt hörsel, hur pass mycket vet jag inte då jag inte har kollat det sedan jag var under 10 år, idag är jag 21.

Jag har inga hjälpmedel mot detta då det inte är "så farligt" anser jag.

Mina dagliga hinder jag stöter på är att jag oftast inte hör vad en person säger när jag inte vet att han eller hon börjar prata, måste se personens munrörelser för att uppfatta vad som sägs oftast, har väldigt svårt att lyssna på talband i vanlig skivspelare utan hörlurar. har svårt att höra vad folk säger när de har starka brytningar.

Nu till själva problemet.
Jag pluggar på Komvux och jag sätter mig alltid långt fram för att höra lärarna. Jag läser engelska och då har jag stora problem med att höra vad folk i klassen säger (på engelska) när de har starka utländska brytningar och pratar extremt tyst. Det hämmar mitt lärande. Jag har inget läkarintyg på detta att lämna till läraren så att hon kan acceptera mitt problem och inte placera mig i dessa grupper med många med brytning och allmänt pratar tyst.

Vad kan jag göra?

Funderar på att undersöka hur min hörsel ligger till, men hur går man till väga?

DesK
0

Hej och välkommen hit!

Du bör snarast ta kontakt med vårdcentralen där du bor och be dem göra ett hörseltest på dig, för att du ska kunna få remiss till hörselvåden.

Du kan läsa den här tråden så ser du vad några av oss har för hörhjälpmedel.

Ofta är det så att den som har nedsatt hörsel inte själv märker eller förstår hur bra eller dåligt man hör. Därför bör du kolla upp det ordentligt. Det tar tid att lära sig använda hörapparat och det krävs en hel del vilja för att få det att funka optimalt. I början kan det kännas nog så konstigt, men när man har vant sig lite fattar man snart vad som funkar och vad som inte funkar. Därigenom kan man med hjälp av sin audionom få bästa möjliga hjälpmedel.

Lycka till och berätta gärna framöver hur det går för dig  Glad

/Désirée

Ritva
0

Hej och välkommen får även jag säga! Skrattande

Jag kan bara hålla med DesK om vad hon sagt. Med hjälp av hörselvården kan du få rätt hörapparater och även hjälpmedel som du kan behöva i skolan.

Lycka til och skriv gärna och berätta hur det går för dig eller om du har några andra frågor.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

regskylt
0

Kommer nog inte att hinna med att få hjälp med eventuell höraparat innan mina kurser är slut i november/december..

Men jag ska kontakta vårdcentralen Glad

Bookia
0

Du måste i vilket fall som helst ha gjort en audiogram och fått på papper konstaterat att du har en viss hörselnedsättning. Sen behövs även ett intyg från örondoktorn på det som du kan visa upp  i skolan.

Skolan har inga skyldigheter att "hjälpa till" varenda student som får för sig saker. Har du papper på att du är hörselskadad blir det mycket lättare att få gehör för dina bekymmer.

Ritva
0

Förresten om du har ett gammal audiogram då du var kollad tills du fyllde 10 så borde du kunna ringa direkt till hörcentralen och kolla upp. Du kanske kan får komma direkt dit eftersom du är "gammal" patient! Värt ett försök i alla fall! Du kan ju ha tur och slippa ett steg på vårdcentalen.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

regskylt
0

Lite långt tror jag, är från Västerås men bor i Norrköping nu. kan höra med mina föräldrar lite mer.

DesK
0

#6 Det är inte säkert. När jag fick hörapparat 2004 så behövde jag inte gå via vårdcentralen, utan jag fick kontakta hörselvådern direkt, eftersom jag tidigare hade bevisad hörselskada.
Hörselskadan fick jag 1969 när jag bodde i Stockholm och min första hörapparat fick 2004 i Halmstad. Jag tog alltså kontakt med hörselvården där, just därför att jag studerade och hade svårt att hänga med på lektionerna. De snabbehandlade därför mitt ärende, så det tog inte mer än cirka 2 månader från första besöket tills att jag hade fått hörapparat.

Stå på dig och tala om att det är bråttom!  Glad

/Désirée

giffan
0

#6 De i Västerås kan skicka remiss till Norrköping

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus