Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettallmännt-övrigt
Läst 1799 ggr
[SvenA]
0

Anmälningsaktionen

Lördagen den 22 augusti 2009 går startskottet för Marschen för tillgänglighets landsomfattande tredje anmälningsaktion mot diskriminerande otillgänglighet. Delta du också!

Läs mer här

http://www.marschen.se/viewpage.php?page=531

[SvenA]
0

Syftet med aktionen är flera:

Vi vill uppmärksamma allmänhet, beslutsfattare och media på det enorma problem som diskriminering i form av otillgänglighet innebär för personer med funktionsnedsättning, Sveriges största minoritet.

Vi vill hålla trycket uppe i anmälningsstatistiken hos Diskriminerngsombudsmannen

På det nationella planet kommer marschen och andra organisationer att kunna använda det sammantagna antalet anmälningar i sitt påtryckningsarbete.

På lokalplan kommer medvetenheten om problemen och kunskapen om gällande lagstiftning att öka.

Aktionen bidrar på sin spets till ett tillgängligare Sverige.

De två tidigare aktionerna, som genomfördes 2005 respektive 2007, resulterade i runt 2500 diskrimineringsanmälningar sammanlagt. 2500 anmälningar. Det kan låta mycket, men vi som varje dag utestängs och därmed diskrimineras på grund av otillgängligheten vet att 2500 anmälningar bara är toppen av ett gigantiskt isberg. Vi vet också att takten för att tillgängliggöra Sverige är så långsam att vi om inget drastiskt sker inte kommer att få uppleva någorlunda tillgänglighet under vår livstid.

Därför vill vi uppmana just dig/er att delta i aktionen den 22 augusti och kanalisera din/er ilska och frustration! Att delta är inte svårt och innebär inte mer än ett par timmars arbete. Organisationer, företag och enskilda kan delta. Tillsammans gör vår insats oss hörda och visar vårt missnöje med hur det ser ut i Sverige. Att delta i aktionen är att tydligt ta ställning för att otillgängligheten ska kallas för vad det verkligen är: diskriminering.

Deltagare finns redan i Göteborg, Hörby, Höör, Norrköping, Stockholm, Uppsala, Växjö, Ängelholm och Örnsköldsvik.

Anmäl dig/er genom att skriva ett mejl med den/de orter du/ni tänkt göra anmälningar i och ditt/ert telefonnummer till aktion3@marschen.se så kontaktar vi dig/er. Du/ni läggs då också till i en e-postlista för aktionen. Du måste bekräfta din e-postadress för att anmälan ska gå igenom.

Aktionen fortsätter till och med Marschen för tillgänglighet 2010 (demonstrationerna; datum ej bestämt), så det finns gott om tid att delta!

Det är viktigt att vi alla hjälps åt med detta där vi bor

[SvenA]
0

Nu är det bara en dryg vecka kvar innan startskottet går för den tredje anmälningsaktionen. Alla goda krafter behövs för detta. Det är av högsta vikt att vi håller trycket uppe i tillgänglighetsfrågan i år om vi ska få en diskrimineringslag.

Kan du tänka dig att vara med? Hör av dig då till Hans Filipsson, +46708772767 eller hans@marschen.se.

Varje enskild människa som ställer upp spelar här en stor roll.

Vänligen

Mårten Gudmundhs

Arbetsgruppen Marschen för tillgänglighet

[SvenA]
0

Är det någon mera än jafg som har iventerat sin närmaste omgivning på otillgämigheten i dag och tänker anmäla denna diskriminering

Eller är ite tillgängligheten någon viktig fråga för er

Surgubben
0

Nej, inte det minsta viktig för mig.

Personligen tycker jag det är helt galet att gå runt och leta brister enbart för att kunna anmäla det som diskriminering. Nu vet jag inte vilka platser det är som du hittat som ligger till grund för dina anmälningar. Men jag skulle inte bli nämnvärt förvånad över att det springer runt folk och letar brister att anmäla för anmälandets egen skull.(med det inte sagt att du gör så) Kräva tillgänglighet på platser där man aldrig vistas, eller ens har för avsikt att vistas på, är bara dumstridigt. Och sådant agerande leder troligen till ett större avståndstagande till de grupperingar som kommer med kraven och /eller ligger bakom anmälningarna.

Det är en sak att anmäla efter påpekad Otillgänglighet i fall där man själv är drabbad. Men att bilda en aktion och gå runt och leta efter  fel är inget jag ställer mig bakom.

[SvenA]
0

Vad det hela hamdlatr om är att vi som håller på med desa frågor inte bara ser till oss själva utan vi arbetar för att sanhället ska vara så tillgängligt det bara går för alla medborgare

Så enligt dig som hörselskadad är det inte viktigt att det finns hörselslingor i samtliga offentliga lokaler så att även alla hörselskadade kan vara med och höra vad som sägs i rumet

Det handlar inte bara om hörseskador i denna inventering det hamdlar om samtliga typer av funktionshinder som blir diskriminerade på grund av sitt fuktionshinder

Jag som blind vill kunna ta mig fram isamhället utan att riskera att ramla omkull eller få en massa saker i ansiktet när jag är ute och rör på mig

Det stora problemet i dagens samhälle är att man lämna så mycket dispenser från plan och bygglagen att det blir ännu mera som är otillgängligt för många personer

Att precis allt ska va tillgängligt för alla faller på sin egen orimlighet

Men det som går ska vara tillgängligt för så många som möjligt och vi ska inte bygga in en massa nya hinder i samhället

För det som är bra för Rörelsehindrade och Synskadade och hörselskadade är bra för den övriga befolkningen

Det är därför det behövs sådana här aktioner för att påpeka alla de brister som det ändå finns i dagens samhälle

Ritva
0

Självklart är detta en viktig fråga! Visst är det som är bra för oss med funktionshinder oftast bra för övriga människor också.

Men för mig och min situation som hörselskadad är det egentligen bara ett ställe här i luleå som inte har fungerat tillfredställande. Biografen. Men vi väljer oftast att inte gå dit då det även är dyrt att gå på bio för en familj på fyra personer. Då väntar jag hellre tills filmen kommer ut och så tittar vi på den hemma. Oftast har ju även svenska filmer text när de kommer ut på DVD. Jag gillar även att kunna se filmen flera gånger, då jag tycker jag missar andra nyanser eller innehåll ibland, men det har ju inte med min hörsel att göra, utan jag njuter oftast mer av en film andra gången.

Annars har jag inte upplevt att det inte fungerar för mig i samhället så ofta, så jag har faktiskt lite svårt att förstå denna aktion. För den som är synskadad och rörelsehindrad så kan jag förstå dess nödvändighet då detta är ett större problem för dem. Har en god vän i Stockholm som sitter i stol så jag har även varit med på nära håll  och sett problemen.

Oftast är det ju inte problemen med de tekniska utan människors okunskap om funktionshindrena som ställer till det tycker jag. Mikorofonen och slingan finns där, men talaren tror/tyker att det inte är nödvändigt!

För jag kan ju bara anmäla om det är något som gäller mig, eller är det tänkt att man ska anmäla om allt möjligt som kan vara otillgängligt?

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

[SvenA]
0

Det är klart att man bara ska anmäla det som berör en personligen

Att aktionen är mera viktig för oss med rörelsehinder och synskador är helt klart större

i behov av fysiska tillgängligheten än den som bara har en hörselskada

Fast när det gäller tillgängligheten i samhället så är det inte bara den rent fysiska tillgängligheten jag tänker på

Det finns massor av saker som skulle kunna vara mera tillgängligt för personer med olika funktionshinder

För oss som inte ser är det stora brister i tillgängligheten även utanför den fysiska tillgängligheten

Se bara på detta ofog att vi inte får ha våra ledsagare med oss på färdtjänstresorna utam

måste betala en extra avgift för ledsagaren

Hela samhället är uppbygt på visuell och hörbar komunikation och vi som då saknar möjligheten att ta del av denna typ av information är vi inte då diskriminerade

Vi måste alltså fortsätta att kämpa för en ökad tillgänglighet på alla fronter i samhället om vi inte ska fortsätta att vara utanför i vissa sammanhang som lätt kan åtgärdas

Att bara sätta sig ner och tycka att det är frid och fröjd och att allt fungerar kan inte vara rätt tänkt mot alla de som inte törs säga ifrån att det inte fungerar i samhället för dem

Surgubben
0

"5

"

Så enligt dig som hörselskadad är det inte viktigt att det finns hörselslingor i samtliga offentliga lokaler så att även alla hörselskadade kan vara med och höra vad som sägs i rumet"

Nej, i vart fall inte så länge jag inte brukar lokalerna. Och det är just det som är grejen. Jag huserar i princip aldrig i offentliga lokaler! Vad skulle jag göra där? Det är alltså helt bortkasstat att installera en slinga  för min skull. Även om det fanns en slinga är det ingen garanti för att jag ska höra i alla fall.

Eftersom jag aldrig vistas i lokalerna ser jag ingen som helst anledning till att anmäla något heller.

[SvenA]
0

#8 Så bara för att du inte besöker offentliga klokaler så är det inte viktigt med hörseslingor i dessa lokaler

Är inte det et litet konstigt resonemang att bara för att du aldrig besöker offentliga lokaler så ska inga andra heller ha den möjligheten i fall man är beroende av hörseslinga

Tänk dig tanken att diu skulle vilja vara med i någort samanhang i en offentlig lokal men inte kunde höra för att det saknas en hörselslinga anser du då att det är riktigt med avsaknaden av hörselslinga

Surgubben
0

Jag har inte sagt att det inte är viktigt för andra. För egen del är det dock helt ointressant! Vilka är "dessa lokaler" förresten?

Om andra hörselskadade är i behov av slinga i någon lokal så får de väl trycka på själva för att få det! Jag är dock  av åsikten att det är slöseri med pengar att installera slingor till höger och vänster i lokaler som aldrig nyttjas av hörselskadade. Därav inställningen till massiva aktioner där man letar fel för sakens egen skull. Det är helt okej att trycka på för slinga där det finns behov, men inte annars.

Tror nog att både UH och HRF bevakar den här frågan utmärkt. Bortsett från en hel del överdrifter när det gäller behov.

Svårt att svara på när jag tyckler det är rätt med avsaknad av slinga. Det varier nog från fall till fall, och mellan olika lokaler.

emiya
0

I min hemkommun finns det två portabla slingor som man kan boka när man behöver. På bion, vid kulturella evenemang, kommunala handikapprådet, kommunfullmäktigemöten, skolor, med mera. Även vi i HRF (Hörselskadades förening) kan låna den, fast vi har en egen som vi fått genom ABF.

sighni
0

Min hemkommun har gjort en inventering för tillgänglighet. Fokus ligger dock inte på hörselskadade eller döva utan på rörelsehindrade och synskadade, som vanligt skulle jag vilja säga. Det finns dock utmärkt var slingor finns. På bussarna ropas hållplatser ut och det finns en display med hållplatsens namn.

Det är naturligtvis väldigt viktigt att samhället är tillgängligt för alla oavsett funktionsnedsättning. Det finns ju många konventioner och liknande som Sverige skrivit på för att människor med funktionsnedsättning ska kunna vara delaktiga.

Att ringa någon myndighet t.ex. som har sifferval är ju omöjligt eller mycket svårt för många människor. Både äldre, personer med utvecklingsstörning och med hörselnedsättningar har ju stora problem med detta.

Viljan måste finnas annars händer ingenting.