texttelefon
Finns här någon som har erfarenhet av texttelefon? Är det något för en gammal teknikrädd person? Hur går man tillväga om man vill ha en texttelefon? Vilken utrustning behövs? Hur fungerar det rent praktiskt? Vad kostar det ungefär? Hur fungerar en texttelefon när man ringer en växel med nummeralternativ som det brukar vara nu. Jag menar när man kommer till en förprogrammerad telefonsvarare och man måste knappa sig fram genom olika alternativ. Det här klara mamma inte. Det är helt hopplöst.
Jag skulle bli väldigt glad om jag kunde få mer kunskaper kring texttelefoner för min mamma skulle behöva detta. Hon är inte intresserad av tekniska förändringar så ju mer jag vet desto bättre är det.
Hej och välkommen till sajten först och främst! Jätteroligt att du har hittat hit!
Texttelefoner får man väl också via hörcentralen, eller?!? Det var så länge sen jag hade textis så jag vet faktistk inte längre. Jag hade när jag gick i gymnasiet, mest för att jag hade kompisar som var gravt (så de inte hörde i telefon) eller döva. Men när jag slutade gymnasiet så har jag inte haft det behovet.
Förhoppningsvis finns det någon som vet mer som kan ge dig svar! Annars får vi luska lite! 
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Tack. Jag är väl nygammal. Jag har inte varit så flitig med inlägg
.
#2 Bättre sent än aldrig säg! 

Ritva
Jupp, som Popcornett skrev, hörselcentralen så tillvida att man inte hör i vanlig telefon, ananrs får man ingen. En eller ett par anhöriga får väl också har jag för mig. Men textelefoner är verkligen på utdöendet. … Barndomsdöva använder uteslutande videotelefoni, och det är nog få vuxendöva som använder textis också. E-post. msn, skype, sms osv, har tagit över helt.
I vilket fall så ringer man till FÖC som förmedlar samtalet. Om man nu ska ha tag någon speciel person kan man meddela det i uppkopplingen innan de ringer. Så om det är frågan om alternativ så är det enklast att ange ärendet från början så får telefonisten knappa rätt själv.
Personligen är nog FÖC den absolut sista utvägen jag skulle använda, men det är en annan historia…
#4 Jo FÖC är inte kul att ringa via, har ett par gånger fått göra det då vi hade en kompis som var nästintill döv. Och jag tycker det känns så konstlat och långrandigt.
Ritva
"Är det kom där, är det kom nu."..
Det är hundra ggr värre att sitta på "hörande" sidan än dövsidan.
Kom förresten på att det finns Internetbaserade tjänster:
http://www.texttelefoni.se/start.asp?sida=
Den senare kan man även använda i mobilen.

Problemet är att mamma vägrar använda internet eller mobil så jag tänkte att texttelefon kanske kunde vara ett alternativ. Tack för hjälpen. Jag ska studera länkarna noggrannt!

Nu har jag läst länkarna. Det var mycket intressant. Tack för hjälpen!