Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettbemötande
Läst 2682 ggr
DesK
0

Ny här

Hej! Jag är ny här, men hörselskadad sedan ca 40 år.

Några tankar som jag har är:

Hur kan vi förbättra ljudmiljön i tv och radio?

Hur kan vi få alla föredragshållare, lärare med flera att förstå vikten av att tala tydligt och lagom högt?

Först gick jag i skolan och hörde långt ifrån allt som sades. Nu har jag 2 tonårsbarn (med normal hörsel) som jag följt i skolan. Jag har besökt lektioner och deltagit i de olika sammankomster, som deras skolor inbjudigt mig till. Det är skrämmande att höra hur dåligt alla dessa lärare hörs. Tyvärr är det en ytterst liten grupp som talar så att de hörs av alla.

Hur många gånger jag har bett föredragshållare och lärare att tala högre så att jag hör dem har jag ingen aning om, men det är väldigt många gånger! Varje gång är det dessutom minst en normalhörande person, som kommer fram till mig och tackar för att jag bad talaren tala högre och tydligare, därför att den normahörande heller inte hörde vad som sades!

Vad har ni för tankar ikring detta?

/Désirée

Ritva
0

Hej!

Först och främst: Välkommen hit! Hoppas du ska trivas hos oss och har du frågor och funderingar är det bara att hojta.

När det gäller dina funderingar så kan jag bara hålla med att jag också varit med om fördragshållare som man får säga till. Men jag tror att det handlar om information, information, information. Nu är vi ju alla olika personligheter och jag är en sån som säger ifrån tre gånger av fem.

De flesta föredragshållare brukar ju bättra sig om man säger till, men de jag tycker är värst är de som menar på att de hörs utan mikrofoner trots att det finns. Då brukar min ljuva stämma höras…Flört Oftast beror det ju på okunskap om vårt funktionshinder.

Detta är ju många frågor som HRf arbetar mycket med, tror jag ialla fall, lite dåligt insatt där, men det kanske någon annan vet något om.

Kul att du kommit till oss.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

emiya
0

Välkommen, DesK!Kul att du hittat hit!

Ler igenkännande åt det du skriver! Hur många gånger har man inte upphävt sin stämma och påpekat användning av mikrofonen, precis som Popcornett skriver!

Jag har arbetat aktivt i HRF (Hörselskadades Riksförbund) i många år och detta är ett par av de frågor vi ständigt kämpar med. En annan hjärtefråga är att alla TV-program ska vara textade, framför allt nyhets- och informationsprogram, samt att ta bort den idiotiska bakgrundsmusiken som tar bort talet. Programmet "Efterlyst" på TV3 är ett sånt program med störande bakgrundsmusik. Detta förekommer ju ofta i radio också, tyvärr.

Vi får hjälpas åt och kämpa på och inte vara rädda för att säga ifrån när vi inte hör! Upp till kamp för en bättre ljudmiljö!Glad

mona43
0

Håller med er, det är så svårt att hänga med på vad som sägs på föräldramöten och annat. De glömmer fort bort att man har bett dem tala i mikrofonen och tala tydligt.

Skönt att folk jobbar ideligen för att förbättra för oss hörselskadade. På teve är det också svårt att hänga med när det skall vara detta eviga bakgrundsljud, finns det ingen textremsa där blir det svårt.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

DesK
0

Tackar er alla tre för svar.  Glad

Förutom att vi som är hörselskadade naturligtvis ska stötta varandra, verkar det ju som att vi hjälper till med att sanera/fixa till ljudmiljön även för normalhörande.

Popcornett, vad jag menar är att det är många, för att inte säga flertalet, talare som talar för dåligt/tyst mm t o m för normalhörande. Använda microfon är A och O, men det handlar också om att talaren ska tala vänd mot dem han/hon talar till och att han/hon ska artikulera ordentligt.

Emiya, tyvärr upplever jag att HRF:s arbete sällan kommer fram särskilt bra/tydligt.

Mone43 visst borde man kunna få till, med hjälp av dagens teknik, att det alltid ska gå att få en textremsa på tv-programmen. Ofta är det så, som du skriver, att talaren snabbt glömmer bort att tala tydligt och i mikrofon.

Här finns väldans mycket att göra!

Jag kommer ta kontakt med min lokala HRF-förening för att få reda på vad de gör och om jag kan hjälpa till på något sätt.

Tror det gäller att försöka skapa debatt angående detta, som liknar den pågående debatten angående tillsatser i mat. (Mat är ett av mina stora intressen)

/Désirée

mona43
0

Ja det är så viktigt att vi gör våra röster hörda! Jag måste också skärpa mej.

Jag har hört underliga argument: "ingen annan har klagat" 

"Det är så få som kommer hit som hör dålig" hur kan de veta det egentligen? eller "Det kostar för mycket" Det tror jag heller inte på.

"Ingen är felfri"

[SvenA]
0

Jag startade denna sajt för att de hörselskadades problem skulle blui mera synliga

Det är likadandt med Synskadade och Rörelsehinder dessa sajter är även de till för att lyfta fram de olika problem som man ställs inför om man är drabbad av dessa funktionshinder så att flera blir uppmärksamma på de problem man kan ställas inför

Det är bara synd att flera inte är med och berättar vilka problememn är

Jag tror att vi skulle få lite mera förståelse för våra olika problem om vi blev flera som var med och framförde våra egna kunskaper i tillgänglighetsfrågorna och annat som kan vara problem ned för det fuktionshinder vi har

mona43
0

Dessa sajter behövs verkligen!

"Ingen är felfri"

[SvenA]
0

Det värsta tycker jag är att man blir betraktad som en riktig gnällspik när man påtalar de bristerna som verkligen finns för oss i samhället

Det är bara att se hur det är här på i fokus när man talar om hur det fungerar här med alla förkortningar

Man blit betraktad som en riktig bråkstake och är bara megativ så det är imte lätt att få gehör för de krav vi ställer om att fpå vara med på så lika villkor som möjligt som amdta medborgare i samhället

DesK
0

SvenA, det är just sådant man kan motverka genom att förklara att det som är bra för oss hörselskadade är vanligen också bra för normalhörande.

Jag tror att det gäller att tänka positivt och också när vi klagar försöka göra detta på ett positivt sätt.

Det är så riktigt vad du skrev ovan att vi måste bli fler som talar öppet om våra funktionshinder.

Det är bl a därför jag har gått med här.

/Désirée

[SvenA]
0

Det är likadant med de flesta funktionshinder det som är bra för dessa är bra för alla andra

Det svåra är att få folket att förstå detta jag har hållit på i över 30 år med att försöka påverka folk om detta så det är inte lätt att förändra till det bättre

Surgubben
0

Vilka är "problemen" för hörselskadade då?

Jag känner inte igen mig alls i dina "tillgänglighetskrav" på samhället!

Att du blir betraktad som "bara negativ" är nog egentligen själva grundproblemet. Det beror troligen också på den problemoroienterade attityd som tycks återfinnas bland vissa "tillgänglighets-aktivister".

Hur skulle du själv uppfatta någon som bara kräver och kräver hela tiden? Bjuder du på dig själv, eller ska alla dansa efter din pipa?

Stor del av tillgänglighetsproblematiken löser man enkelt själv. Åtminstone med viss initiativrikedom. Det känns mer som att det gapas och skriks för sakens egen skull. Helt enkelt att vissa minioritetsgrupper bara ska hävda sin egen art, och att det är viktigare än tillgängligheten i sig. Annars får någon vackert precisera vad det är som är så otroligt otillgängligt för hörselskadade? För jag förstår det i vart fall inte.

[SvenA]
0

#11 Det är klart att om man bara utgår från sig själv hela tiden och klarar av allt så kan det låta som att allt fungerar hur bra som helst i samhället för alla

Men om man vidgar sina vyer och ser att det fimms en massa amdra mäniskor som ite tycker att det fungerar bra för dem i samhället och imte själva vågar påtala dessa saker abv olika anledmingar så är det väl bra att vi andra hjälper till att framföra vad som behöver föändras för att de ska kunna fungera i samhället

Specefikt för hörselskadade är väl all denna bakgrudsmusik som finns öveallt och som gör att vissa hörselskadade ite kan höra vad som sägs

Avsaknaden av hörselslingor i ofentliga lokaler som gör att vissa hörselskadade inte kan delta i olika aktiviteter

Man ska inte bara se till si själv man ska även se till att det finns andra mäniskor med andra problem

Så du får gärna kalla mig tillgänglighetsaktevist om du vill och tycker att jag är det

Men när du har varit med tillräckligt länge i livet kanske du får upp ögonen för att det finns andra mäniskor med andra problem son inte törs franföra dessa problem

Surgubben
0

Det blir bara ett problem om man gör det till ett problem! Istället för att se lösningar så ser man bara problemen. Det är inget bra synsätt.

Och hur vet du att de där som inte gör sig hörda är missnöjda med "tillgängligheten"? De "vågar ju inte prata om det" så hur kan du veta vad dem tycker?

Jag är dock tämligen övertygad om att det finns en ganska stor grupp, oavsett funkionshinder, som bara tycker att denna fokusering på tillgänglighet är pinsam!

Bakgrundsmusik, på TV menar du? Det finns ju text-Tv, nu är inte alla program textade (vilket är en omöjlighet)  men i alla fall.

Slingor i offentliga lokaler, det finns väl ändå i ganska stor utsträckning? Paradoxalt nog tror jag inte att de används i någon större omfattning av hörselskadade.

DesK
0

Surgubben, ditt huvudsakliga syfte med dina inlägg här tycks vara att racka ner på SvenA. Detta är inte acceptabelt!

Om du hade läst mitt första inlägg så hade du vetat vad denna tråd handlar om.

Olika åsikter kan man ha, men man kan uttrycka sig respektfullt och man ska inte gå till personangrepp.

/Désirée

[SvenA]
0

När jag talar om bakgrundsmusik så tänkte jag mera på den som finns i de flesta butiker numera

Och hörseslingor saknas i väldigt många offentliga lokaler

Och att det finns massa personer som ite törs framföra sina åsikter har jag många bevis för jag träffar många abv dessapersoner

Jag förstår inte pinsamheten att påpeka brister i samhället för det är väl meningen att alla ska kunna delta och röra sig i samhället

Om vi som kämpar för förbättringar inte fanns hur tror du då samhället skulle se ut

Det är genom att man påtalar de brister som finns man får förändringar tillståmd

Så våra krav syftar till att få ett samhälle som blir bättre för hela befolkningen

Surgubben
0

DesK!

På vilket sätt har jag "rackat ner" på SvenA? Vad är det för personangrepp du pratar om? Och vem är du att bedöma det? SvenA kan tveklöst prata för sig själv.

Du har själv startat tråden och tagit upp vissa tillgänglighetsfrågor. Och det är vad jag har kommenterat/debatterat också. Är det så att du har problem med andra åsikter/kommentarer än dina egna kanske en blogg är ett bättre alternativ för dig. Glöm inte att stänga av kommentarsfunktionen bara!

Nu blir du väl sur för att jag "rackat ner" på dig också. Skrikandes

Surgubben
0

SvenA!

Ja det är säkerligen vanligt med bakgrundsmusik i butiker. Men jag förstår inte riktigt problemet? De allra flesta anser att det är trivsamt, och så även jag. Jag kan faktiskt köpa på både korv och strumpor trots att de spelar musik i butiken. Det är inget som helst problem. Vad är det ni måste höra? 99% av alla döva klarar utan problem att gå in i en butik och handla, dra kortet i kassan, slå koden och gå därifrån. Varför skulle inte hörselskadade klara av samma sak?

Nej, du tycker inte att det är pinsamt att påpeka bristerna. Men det finns nog ganska många som inte vill bli utpekade som "tillgänglighetsoffer", utan hellre smälta in i mängden.

Jag är klassad som vuxendöv sedan ett par år tillbaka, men hur jag än vänder och vrider på saken så är jag hörande till åsikter, tankar och värderingar. När jag hörde hyffsat normalt, eller som lindrigt hörselskadad så gick det inte ens i den vildaste fantasi att föreställa sig hur det är att vara gravt hörselskadad eller döv. Varför skulle någon annan ha så mycket större förståelse när jag inte hade det själv?

DesK
0

Surgubben, om du har problem med att ta kritik så är det ditt problem, inte mitt. Det du skrev angående blogg gäller nog snarare dig själv än mig i sådana fall.

Å andra sidan har jag läst en del vettiga inlägg som du har skrivit här  Glad så låt oss vara överens om att vi har olika uppfattning i tillgänglighetsfrågan.

Till och med mina normalhörande familjemedlemmar ogillar musik i affärer och på fik/restauranter, med undantag för sådana där musik är incitamentet.

Eftersom du skriver att du är (vuxen)döv är det inte konstigt att du inte störs av musik i affärer. Vi som har hörapparat, har däremot ofta svårt (eller i alla fall är det irriterande) med sådana ljud, eftersom även de mest avancerade hörapparaterna inte kan sortera ljud lika bra som det mänskliga örat.

Förståelse för våra olika funktionshinder kan vi bara få genom att informera och vara tydliga. dessvärre är det många som inte vill-kan-vågar-orkar informera och "tjata" om detta. Då behövs eldsjälar som till exempel SvenA och Popcornett och många fler!

Sist men inte minst vill jag upprepa att oftast är det som är bra för människor med hörselskada också bra för normalhörande människor.

/Désirée

[SvenA]
0

#17 Tänk inte bara på dig själv det finns en massa andra mäniskor i sanhället som upplever samhället på ett annat sätt än vad du gör och det är för dessa personer vi andra kämpar

Samhällsutvecklingen går inte mot ett bättre samhälle om vi alla sätter oss med armarna i kors och tycker att allt är bra då lär det inte hända något alls utan vi kommer att få en tillbakadång till ett sämre samhälle för

Vi är redan på gång mot ett sämre samhälle för personer med olika fuktionshinder

Det är bara att se på hur det är för oss som inte ser vi får inte ha våra ledsagare med oss på färdtjänstresorna utan att betala en extra avgift och då är dessa ledsagare våra ögon

Se även hur det är med hörapparater och vilka avgifter det är för dessa

Är det ett sådant samhälle vi vill ha där vi inte bryr oss om hur andra näniskor har det utan

vi alla bara bryr oss om oss själva och struntar i alla andra

Det är ite det samhället jag vill ha i alla fall

jag vill ha ett samhälle där vi bryr oss om varandra och stöttar varandra

Surgubben
0

Jag har inga problem att ta kritik, om den är befogad. Det är den dock inte i det här fallet.

Jag liksom de flesta andra vuxendöva är inte audiotivt sett helt döva, utan "bara" gravt hörselskadade. Och större delen använder hörapparat!

Du svarar inte på frågan, vad är det du prompt måste höra när du botaniserar bland korvarna på ICA? Tappar du verkligen koncentrationen över middagsinköpet för att Whitney Houston sjunger lite i butiken?

Sänk volymen eller stäng av hörapparaten då om det är ett så stort problem. Majoriteten gläds i alla fall av musiken!

Resonemnaget känns lite som - "får inte jag ha roligt så ska ingen annan heller få ha roligt"

DesK
0

Jag vill höra vad personalen och mitt sällskap säger när jag handlar och är på restaurant/fik. Detta är ofta svårt när det är för mycket bakgrundsljud till exempel i form av musik.

Det är jag absolut inte ensam om att vilja! Som tidigare skrivet tycker även många normalhörande att bakrundsmusik är mer till irritation än till glädje.

/Désirée

Surgubben
0

Ja ja, men överväldigande majoriteten tycker nog musiken är till mer glädje än irritation…