Bra gratis träningsrogram för teckenspråk?
På datorn, ladda ner eller hemsida man kan lära sig prata teckenspråk?
Man "pratar" inte teckenspråk, man tecknar! Det är liksom poängen med det hela. 
Det finns nog inget gratisprogram som är "bra". Det närmaste du kommer är troligen UR-"kursen": http://www.ur.se/Teckensprakswebben/Startsida/
#1. Jag har kollat men tycker det saknas så mycket ord och meningar…
I så fall är det bättre att gå en kurs i verkligheten. Du tecknar troligen inte själv genom att sitta och titta på film/dataprogram/bilder eller likn. Ingen kan rätta dig när du tecknar fel t ex.
Nej jag vet kan lite redan idag alfabet m.m. så jag har lite vänner som är döva eller hörselskadade, vill lära mig mer eftersom jag inte vill ha hörselapparat, lärt mig läsa läppar på egen hand och alfabetet, inte haft fel än. =)
Så kan man lära sig och sedan visa i cam . =)
Hej!
Du kan ju kolla in Västanviks Folkhögskola de har, vad jag förstår, även kortare kurser över helger som kanske kan vara något om du vill ha "snabbkurs".
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
Kom tänka på en sak. Jag arbetar med att teckna mycket som stöd till talet då jag arbetar med barn som har språkstörning. Så att teckna själv är ju inte så svårt. Det jag har svårt med är ju att avläsa tecken speciellt om mer vana/döva användare tecknar. Men då kan man ju öva avläsning via TV:s teckenspråkiga program.
Ritva
#5. Jag kan småsaker som är bra att ha men bara teckna vissa saker, vill lära mig mer och sedan vill jag gärna lära mig massor av nya saker som t.ex. säga meningar m.m. =)
#6. Nackdelen är att jag inte har någon tv.
#7 Du får väl fråga oss
, jag har ett dataprogram till jobbet som kan ha tecken du söker + att jag har "bibeln". Meningar är ju egentligen bara sammansatta tecken och som ny teckenanvändare, får vänner ha överseende med att man inte gör rätt enligt dövas grammatik. Mer om språket och dess uppbyggnad kan du nog läsa om på SDR:s hemsida under "om teckenspråket".
Ritva
#7 Jo jag har varit inne på deras sida innan och kollat men kan teckenspråk til lderas nivå som de visa, lite enkla ord och alfabetet. =) Kanske skulle gå en kurs.. =)
Vad heter programmet?
#7 Det heter Ebba Editor - bildbas, det är ett program som man kan använda om man vill skriva egena böcker eller teckensånger osv. Du kan se exempel på bilderna i den här tråden. Programmet är köpt på Teckenhatten förlag.
Ritva
Den första meningen och ända meningen jag kan säga är "Jag älskar dig". Blir tårägd varje gång jag ser ett par på bussen som tecknar när han säger så till sin andra killkompis eller pojkvän eller vad de nu är. Så söta.
Ska ju inte lyssna på andra sa föräldrarna till de små, men jag lyssnar inte jag kollar för att lära mig. =) Alltså teckenspråk
#10 tack så mycket, hittade där en länk med ett Lexikon, kom på att jag hade teckenspråklexikon innan men den är nog kvar på mitt gamla jobb och de har flyttat så jag lär aldrig få tillbaka boken, eller mitt tyg som jag brukade ta med ibland om någon ville väva eller min hemmagjorda saft. Men saknar boken. =)
"vill lära mig mer eftersom jag inte vill ha hörselapparat"
Det heter hörapparat! Men varför vill du inte ha hörapparat då?
För övrigt skulle jag nog föreslå att du hakar på UH och deras TSP-kurser/läger…
#6 gulligt!
Men fy för att tjuvlyssna! 
Vad är det du behöver då? Så här på rak arm?
Lexikonet finns ju på nätet också och SDR säljer säkert gärna nya! 
Ritva
#12. Ärligt för att de vänner jag har som har det får svårara att få jobb plus att jag lider av tinitus, och har testat en som formar sig men allt blir så isolerat så jag upplever min tinitus 10 gånger värre och jag vänjer mig inte.
Det finns inget medicinskt jag har inte gått till doktor med mitt hörproblem, har mer än det att reda ut innan. Dessutom så säger de säkert som vanligt att det bara är en inbillning att jag hör dåligt, hon sa sist att det är en inbillning att jag lider av ångest och sedan att det är en inbillning att jag har skolios trots att 5 kiropraktorer säger att jag har det så säger doktorn en annan sak. Så jag litar inte på dem.
Därför jag inte går till dem och skaffar hörapparat.
Pratar gammelsvenska, säger jämt GINGO och ingen fattar vad det är. Dumma snälla Selma Lagerlöf som ändrar vårat sätt att prata.. ;P
#13 du menar väl #11?? Nja jag behöver nog någon kurs när jag tänker efter, har sett en internet kurs innan men den kostar 800 kr och det är förmycket för bara nivå 1 och det är 16 nivåer. *skrattar* det är skolmaterial för data, så har jag så dumt som MAC men det finns CrossOver som gör att jag kan köra PC-program även VMware så jag kan köra Windows också. =P
Men vill lära mig att prata bättre, men först flera ord, en nybörjarbok hade varit perfa. =)
#14 Ja jag menade #11 förrut!
Jag skulle vilja rekomendera dig följade först och främst teckna.se den handlar mest om tecken som stöd. Där finns en PDF fil som man kan skriva ut och använda till barn/nybörjare och tar upp bas ord som några färger, substantiv och adjektiv. Det är väl ca 50 tecken att börja med. Sen är det egentligen bara att börja med att förstärka med det tecknen du kan när du pratar som vanligt. Så småningom kommer dövas grammatik när du kan mer tecken. Jag tror även att en ABF kurs i tecken skulle vara perfekt och börja med istället för något Webbaserat. Dövas hus i Götet har kanske något annars som kan passa? Eller HRF där nere! (från mitt håll sett alltså här i norr)
Ritva
#15. AAAH PERFEKT. Precis vad jag letar efter så lätt att ett barn kan förstå, jag är lite trög av mig så det skulle nog fungera rätt så bra faktiskt. Men tror jag lär mig lite ord först innan jag vågar mig på grammatik.
Det ska finnas på biblioteket viskar en fågel i mitt öra, om de finns kvar vet inte inte skulle gått förr men blev aldrig av på grund av jobb.. =)
#16 Sen finns det ju (barn)böcker som är skrivna med tecken och text som du kan kolla upp. Barnavdelningen förstås!
samt en del filmer som du kan träna avläsning på!
Ritva
#17. Ingen tv tyvärr.. =( Men om dvd finns so klarar min dator nog det, vet inte hur det fungerar men det löser sig nog.
Jo jag täntke träna lite på vad allt heter först. Kan vara en bra start då kommer man någonstans, ser inga hinder att inte lära mig, intressant.
Men du har ingen bok i minnet som du tycker är bra? =) (jag får inte smileyn att se ut som dina gör mina blir bara tecken du får en gul gubbe HOW YOU DO THAT?)
"Ärligt för att de vänner jag har som har det får svårara att få jobb"
Ett är jag då säker på, det handlar knappast om själva hörapparaten! Snarare deras personlighet…
"har testat en som formar sig men allt blir så isolerat så jag upplever min tinitus 10 gånger värre och jag vänjer mig inte."
Dåligt anpassad, eller så hör du troligen för bra. Vad har du för hörtröskel? Om det är tilltäppt är det bara att borra upp proppen, en ventialtionskanal helt enkelt.
"Det finns inget medicinskt jag har inte gått till doktor med mitt hörproblem"
Öh…. Men nyss hade du testat en hörapparat… Jag får inte riktigt i hop det… 
#18 Jag vet inte om det gör någon skillnad att du har en MAC men i i kommentarrutans "verktyg" du kan ändra till kursiv, lägga in länkar, osv. så ska det finnas en smileygubbe som du kan klicka på och välja gubbar!
böckerna jag tänker på är typ, "Ebba dansar", "Totte badar" Typ som lite svårare pekböcker som kan ha en enklare historia. Dock ska man tänka på att de är mer tecken som stöd och stämmer inte alltid med dövas tecken!
Funderar också med tanke på #19;s inlägg och dina tidigare inlägg. Har du inte fått bekräftat hörselskada av läkare eller? Mina erfarenheter är att jag tvärtom inte har haft problem med att söka arbete. Att det inte har med min hörsel att göra utan mer på min kompetens om jag får ett jobb eller inte. Jag tror att du i princip kan få vilket jobb du än vill ha (med undantag för vissa som kräver 100% hörsel) bara du har rätt kompetens för dem!
Ritva
Nr 1. Det första att få jobb var dumt av mig att säga eftersom jag lider av ångest och inte klarar av att jobba, men tog det som ett exempel.
Nr 2, mycket möjligt bara testat en vanlig hörapparat. Jag har även ibland svårt att avgöra när folk pratar eftersom de pratar i samma toner som min tinitus är i eller så tar bruset över och jag är helt döv. Jag gåt från att inte höra till att jag hör rätt lågt på grund av min tinitus och det blir lätt "Godag Yxskaft"
Nr 3. Jag har testat en vanlig hörapparat, inte hos doktorerna, jag tror inte på deras hokus pokus min kompis ville att jag skulle testa så jag testade hans hörapparat, det är tydligen en standad och ska anpassa sig efter örats form. Men vissa ljud kan få igång min tinitus ännu värre. Men hörde betydliget bättre.
#21 Ok det förklarade en del. Men att prova någon annans hörapparat är ju inte så bra för det ger ingen rättvis bild av hur en hörapparat kan hjälpa dig! Din kompis hör ju inte som du hör! Även om två olika personers audiogram visar på lika hörslenedsättning, så är det INGET som säger att de uppfattas av lika av dessa två personer. Man är ju olika som person och känslig för ljud på olika sätt. Så jag tycker absolut att du ska kolla upp det här med hörseln ordentligt så att du får hjälp med det.
När det gäller tinnitus kan nog Surgubben kanske hjälpa dig mer då även han har problem med det!
Ritva
"Jag har testat en vanlig hörapparat, inte hos doktorerna, jag tror inte på deras hokus pokus min kompis ville att jag skulle testa så jag testade hans hörapparat, det är tydligen en standad och ska anpassa sig efter örats form"
Men det verkar tydligen som att du tror att hörapparaten är något "hokus pokus". Din kompis höärapparat är knappast anpasad/inställd för dig. Att han /hon haft en universalpropp/öroninsats hör inte till saken alls.
Det är ungefär som att ett par glasögon skulle passa alla, oavsett slipning…
Fast utifrån dina inlägg så är det nog din hörsel som är "hokus pokus". Är du hörselskadad på riktigt så är det inga problem för hörselvården att fastställa det!
#22. Det var en vanlig som man kan ställa in själv hur högt eller lågt man vill egentligen för äldre tror jag.
#23. Du kanske ska testa äta lite annat än sura citrusfrukter, det finns jordgubbar.. =) Haft problem med tinitus efter många slag på öronen (och kind och även bett i bannan, har ett litet ärr kvar) dessutom blev jag nästintill helt döv på andra örat som jag hört normalt eller rätt så bra på i alla fall. Hör dovt, de sa på Sjukvårdsupplysningen att det skulle gå över annars skulle jag till doktor. Ska träffa en doktor den 18 nästa månad, men har 3 saker som går först, det är min ångest, skolios och sömnbesvär vi måste lösa så hörseln känns inte så relevant och sällan jag hinner ta upp allt, måste även operera mina båda fötter (vill inte gå in på detalj) så jag har lite jag måste gå igenom innan jag kan börja prata om öronen med doktorerna jag träffar max en gång i månaden. (Min psykolog vet om allt, han pratar ibland övertydligt men det är bra då bryr han sig).
Så måste jag erkänna att jag skäms och inte vill erkänna att jag hör dåligt, men inte roligt när någon pratar med mig och jag inte hör vad personen säger, brukar säga att jag är för trött och inte kan fokusera, så de blir arga, men så pinsamt, vet inte varför, känner kanske att det är förmycket problem jag har vill inte lägga på ännu fler än vad jag redan har, är ett vandrande renoveringsobjekt.
Vill fokusera på att lära mig teckenspråk eftersom min hörsel inte blir bättre eller sämre och är glad att "Popcornett" som är så gullig och kollar upp länkar och hjälper mig!
#24 Ja det låter som att du har en del att ta tag i! Men som jag sa tidigare. Se till att få en egen hörapparat utprovad så kan det hjälpa dig istället för att du behöver skämmas och må dåligt för detta! Vi vet ju inte hur du har det så vi bör inte dömma. Men min åsikt i detta är att just att få hjälp med hörseln kanske är den enklare biten av dina problem! Men det vet ju inte jag det är bara en känsla och tanke jag får! Nä nu ska jag gå och lägga mig! Ska iväg på ett slags High Chapparal fast i Boden imorgon!
Var snälla med varann nu, pojkar!
*skojar lite med er*
Godnatt! *gäspar stort*
Ritva
"Vill fokusera på att lära mig teckenspråk eftersom min hörsel inte blir bättre eller sämre"
Och hur vet du det? Du hade ju inte ens varit hos en hörseldoktor!
De allra flesta som hör "dåligt" är behjälpta av hörapparat. Varför skulle inte du vara det, om du nu hör så dåligt?
Teckenspråk är ingen lösning för dig. Du tycks bara försöka kringgå det verkliga problemet istället för att ta itu med det. Men visst, vi säger att du lär dig teckenspråk med något datorprogram. (du tror ju tydligen att det går). Vem ska du teckna med sedan då? Du kan inte ringa tolkcentralen och beställa tolk eftersom du inte är inskriven hos hörselvården. Hur stor del av samhället tror du är teckenspråkiga?
Om du nu verkligen skulle höra så dåligt att det är aktuellt med teckenspråk, ja då skulle hörselvården skicka dig på teckenspråkskurs/TSS-kurs. Och du skulle till och med få betalt för det…
Däremot är det inget fel på att du lär dig teckenspråk i alla fall. Men ditt resonemang kring det hela är ganska lustigt. Minst sagt…
#25, jo jag lyssnar på dig, jag får se, men det är precis som att prata om 5+1 det är lite känsligt ämne och jag har svårt med brister. Men jag ska ta itu med det och gå till läkare när jag får möjlighet, ska försökta hinna ta upp det också när jag ska dit nästa gång. =)
#26. Man vet väl om man hör dåligt eller bra, jag hör inte alltid när min inneboende pratar med mig, hon sänker jämt radion eller musiken jag lyssnar på och ibland klagar grannarna, hörlurar hör jag jättedåligt i. Jag går jämt med hörlurar i när jag är ute med musik på i hopp att ingen ska stanna och fråga mig något. Klart man vet om man hör sämre och sämre. Det är som att fråga en person som saknar ben och säga. "Är du säker på att du saknar ben? Du har ju inte ens varit hos doktorn".
Teckenspråk kan vara bra att lära sig också, så har jag faktiskt varit hos en läkare en gång när jag var liten men de såg inget onormalt när de kollade i örat, de skulle senare göra någon form av röntgen men det blev aldrig av fick sådan ångest så jag gick aldrig dit. Men det är många år sedan.
Hmm. Visste inte att det var gratis?? Mitt ex som är hörselskadad (men under senare tid lärt sig tyda läppar så vi behövde aldrig använda teckenspråk, sms:ade jämt när han jobbade och vi spelade mest spel och var ute och gick) han fick inte betalt när han fick lära sig teckenspråk han blev hörselskadad när han var runt 20-års åldern. Han har hörapparat också men hör bara lite på ena örat men man får prata högt för att han ska höra.
>>Sluta leta fler fel på mig Surgubbe, tar illa upp! Frågesätt inte och rätta, hjälp istället till!<<
Är det så att du har problem med kommentarer/svaren du får, så kanske du inte ska skriva på ett öppet forum! Du kan liksom inte styra vilka svar du ska få.
#28. Personliga brev kan du skriva via PM, Har du frågor angående mig kan du fråga via PM, jag startade inte tråden för att bli förolämpad utan för att få hjälp som jag fått av de andra här att hitta matterial och funnit lite av det jag vill ha och behöver. =)
Förolämpad? Vad är det med dig egentligen?
Du började själv komma med luddiga förklaringar/ursäkter för att lära dig teckensrpråk, och sedan ännu märkligare utsvävningar om att du inte vill ha hörapparat. Det var ingen som frågade dig, det kom från dig själv! Sedan fortsätter du med utsvävningar om diverse andra "krämpor", men vi får tydligen inte kommentera…?
Varför skriver du om det självmant då?
Jag har gett dig förslag på teckenspråkskurs, men det passade tydligen inte.
För min del är den här diskussionen avslutad! Det är ju bara larv…
#30. Det du skriver hör inte till i den här tråden, va snäll och acceptera det!
Okej okej! Grabbar ta det lite lugnt nu! Surgubben har lagt på nu och vill veganen fortsätta så föreslår jag att ni tar det via PM, innan det går för långt. Vi vet vad vi själva anser och har kommenterat här och det känns som att det inte leder någon vart just nu, så låt det som sagts sjunka in och kanske gror något bra ur det!
Ritva
#32. Tack så mycket.
Jag har kollat upp lite och beslutat mig för att låna lite böcker på biblioteket och lära mig lite, ska fråga en kompis om han kan åka dit och låna lite. =)
# 33 Det låter bra. Lycka till!
Ritva
#34 Tack. =)