nån mer med hörselskadat barn?
min dotter har sen 10 mån burit hörapparat. Hon ska nu börja dagis och mkt fokus står kring runt hennes öron. Jag mår dåligt när jag ser henne med hörapparat på, vet att jag inte ska göra det. Jag är själv hörselskadad och bär apparater. Vet inte varför jag känner så här. Hon har ett snöre man fäster bak i tröjan som man sen fäster iapparaterna som håller i apparaterna ifall hon skulle slita ur de och ingen ser…. det ser riktigt handikappsaktigt ut…alltså jag mår jobbigt över denna situation men försöker vara stark för hennes skull..det måste jag. Hon har måttlig nedsättning o behöver de för att inte komma efter i sitt tal.
nån mer som har en sån liten med apparater? hade varit skönt att ha någon att ventilera lite med….
Det är nog naturligt att man känner så inför sina barn för det är aldrig roligt att se barnen ha ett funktionshinder
särskilt om man själv har ett för få vet man vad det innebär och vet vad de kan bli för svårigheter längre fram ilivet

jo det är nog så… tyvärr
är det inga fler än jag här inne som har hörselskadat barn???
Hej!
Jag är själv hörselskadad och har en dotter som har en uttalad hörselskada och en äldre dotter som har en liten avvikelse som inte är klassad som hörselskada ännu, men vi har koll på den. Den yngre har inte fått hörapparater ännu, så jag har ingen erfarenhet egna barn med hörapparater. Samt att min man också är hörselskadad.
Visst vill man inte att sina barn ska behöva ha bekymmer, men du har ju själv haft upplevelser som funktionshindrad och vet hur det är -visst kan det vara jobbigt ibland men man överlever det. Du kan ju även "bädda" för att ditt barn får det så bra som möjligt.
Min erfarenhet är att barn accepterar det mesta även de som är så kallade "normalskadade".
Kommer ditt barn att börja i en "vanlig" förskola eller specialgrupp? Vad gör i så fall förskolan för att det ska bli en bra miljö för ditt barn?
Lycka till!
Kram Popcornett
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

#3 My går på en vanlig förskola. Personalen där ska på utbildning under en dag och en aukustikmätning är beställd. Sen får man se vad den visar. Sen är det sånt smått som gäller hemma med, vaxduk på bordet, tassar under fötterna osv.. Har en specialpedagog som varit ute och pratat med personalen tillsammans med mig och personalen är såå jättegullig. Nu har hon dock inte haft sina apparater på dagis än då vi väntar på de nya öroninsatserna. Jag vill inte låta de gamla användas då det blir rundgång. vill inte hon ska få negativ upplevelse av de…så de kommer väl idagarna nu hoppas jag…:-)…det är sen det verkliga provet kommer…
Min pojke som har haft nedsatt hörsel på ena örat Gick hela dagis tiden utan höraparater. Tyvärr blev det mycke problem för honom med komppisar och lek. Han hörde ju inte allt som de andra sa, så det blev mycket fel och missförstånd. Jätte skönt för honom nu när han har sin apparat så han kan uppfatta vad de andra säger till honom.
Men jag förstår precis hur du känner. Man vill ju sina barn det bästa!
Jag som har dålig syn har ju alltid glasögon och förliknar lite dem med hörapparaten, då min pojke är dålig på att hålla reda på vart han lägger den.
Här har det fungerat jätte bra nu när han fått sin hörapparat. Alla i skolan tycker den är cool så han känner sig stålt över den
Sen kan man vara glad att de får nya saker i tid som redan på dagis, barn i den åldern är inte lika elaka mot varandra och mobbar mm.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus