Teckenspråk
Här finns en länk för de som vill se hur alfabetet ser ut.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Tack föt den länken
Så lite så. Finns ju googles. Ska över till barnbarnet. Vi höres senare. kramiz
Väl mött, Tatsja
funderar på att lära mej mera av teckenspråket 
mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus
"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"
"Ingen är felfri"

Hej. Jag har en son med nedsatt hörsel. Han går nu på hörsel/dövskola och har lärt sig teckenspråket jättefort. Han tecknar dagligen och vi andra står som frågetecken medan han är stolt som en tupp. Började en kurs som Döv- hörselförbundet ordnade. Vi gick en gång jag och min man men sen slutade vi. Vår son hade inte börjat i den skolan så vi kunde inte utöva de nya kunskaperna och det är ett måste om man ska lära sig det. Ska gå en kurs nu snart så jag kan kommunicera med sonen. Han behöver ju använda detta hemma även om vi klarar oss bra med talet.
Tycker att teckenspråk vore bra om våra barn kunde få lära sig redan i skolan. Men resurserna finns nog inte för det. Annars har jag märkt att många barn gillar att lära sig det.
Väl mött, Tatsja
Ja det vore bra om det var lika självklart som att lära sej engelska.
"Ingen är felfri"
då satt det i ryggmärgen och sen är det lättare att kommunicera med den som har problem med hörseln. Sen kan de ju prata med varandra utan att skrika och på avstånd.
Väl mött, Tatsja
Nej, gå ut i kylan. Minus ett här. Tatsja ska ha sin morgonpromenad.
Kramiz
Väl mött, Tatsja
Ja det har varit minus här också, skall åka med min dotter Lisa till dagis snart, det är nog dags att ta fram kupévärmaren i bilen nu.
Ha en bra dag allehopa!
"Ingen är felfri"
Det skulle även vara bra om man som liten fick lära sig punktskrift
Problemet med teckenspråket är när man inte ser motparten
Men de tecknar väl i handen på dig istället.
Väl mött, Tatsja
Fast då måste man ju kunna det
Ja, men de lär väl ut det. Kommer ihåg en film om en som var döv-blind-stum. Minns inte namnet, men den var gripande. Hon lärde sig tillslut att läsa i handen.
Väl mött, Tatsja
Här har ni en som kan teckenspråk flytande och trivs bra även jag är gravt hsk… Har lärt teckenspråk sen jag var ett år gammal.
Leias Matte.. Går din son Vänersborgsskolan eller Kannebäck?
Sven. Helen Keller hette hon. Har någon sett filmen om henne? Otroligt gripande.
Väl mött, Tatsja
#15 Tack för namnet och jag tror att det var den filmen jag också har sett för några år sedan
Hon var döv-blind-stum. Minns slutet så väl. Hur de satte hennes hand i gräset och hon tecknade i handen. Hon ledde dem till olika saker. Tecknet satt som det skulle. Har inte sett den på flera år. Teve borde visa den igen.
Väl mött, Tatsja
Bortom alla ord heter den filmen.. skitbra.
#18 Så otroligt många år sedan jag såg den och ändå minns jag den så bra.
Väl mött, Tatsja
Även jag kommer i håg den
#20 Det är ju en bra och sann film
Väl mött, Tatsja

#14 Han går i vänerskolan sen augusti -08. I talklass. Och han stortrivs där. Nu ska syskonen få gå dit på en syskonvecka så de ska få en kurs i teckenspråk de också.
Ledsen att det tog tid att svara. såg din fråga först nu.
#22 Det där med syskonvecka verkar ju lovamde
så att syskonen kan tala med varandra på ett bra sätt

Ja, nu är det bara vi föräldrar som väntar på kurs. Får se hur det går för barnen. Sonen tecknar ju alltid när han pratar så lite snappar jag upp. Och ett + blir det ju att jag har användning av det i mitt jobb också när jag väl lärt mig det.
Här är ännu en bra länk som visar teckenspråket.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Det finns en teckenspråkslexikon nu..fast istället för nätet.
Ska reda upp adressen och länka här.