Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etiketthjälpmedel
Läst 3260 ggr
zari
0

Nedsatt hörsel

Jag har fått nedsatt hörsel,har varit hos öron läkare men det ända jag fick veta var att jag ska göra om hörseltestet om ca 1 år och kommer då att få hörapparat.Min fråga är kan jag köpa en hörapparat som finns att köpa på postorder tills jag får en av öronläkaren.Är det något att ha?Jag har blivit mera inbunden , och min familj lider oxå av att jag inte hör så bra.Tacksam för tips.

[SvenA]
0

Det går väl alltid att prova en sådan jag vet dock inte hur de är

Kan dessa hjälpa dig så är det bra för det är inte roligt att höra dåligt man blir så lätt utanför ¨då

mona43
0

Vet ej vilken kvalité de har. men tills du få den riktiga som är anpassad efter din hörsel kanske du kan hitta någon som hjälper upp hörseln.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

zayla
0

Det beror på din hörselnedsättning, vilken typ det är och hur mycket du har förlorat i hörsel. En apparat på postorder kan ALDRIG ersätta en förlorad hörsel. En hörapparat som är anpassat efter din hörselnedsättning kan förbättra möjligheterna men aldrig återfå den hörsel du hörde förut.

Sen beror det ju på olika län och Öronmottagning och öronläkare hur de bedömmer. + att det är långa kööer till Hörcentralen och därför kan det ta tid innan man får sin hörapparat.

Men om du känner det är jobbigt, får du åka dit igen och få tid och påpeka att det är besvärligt hemma.

Du kan också begära "remiss" till Hörselvården för att få information om kommunikationsstrategier hemma med familj och vänner, medan du väntar på din hörapparat.

sighni
0

Hörapparaten måste ju ställas in för att fungera. Det gör ju audionomen. Jag kan inte tänka mig att du har så stor nytta av en hörapparat utan audionomhjälp. Ta kontakt med hörselvården igen och förklara läget. Där finns säkert en kurator som kan hjälpa dig om det strular.