Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: tinnitus
Läst 3767 ggr
Elin88
0

Ny här, glad att jag hittade denna sida!

Åh vad glad jag blev att jag hittade denna sidan, äntligen människor som förstår vad man går igenom!

Är helt ny på sidan och jag får väl presentera mig själv.

Jag heter Elin, är 20 år och bor i Göteborg. Är utbildad undersköterska. Umgås mycket med familj och vänner, älskar att vara ute men det blir mycket datortid också eftersom jag skriver :)

Hur som helst sidan handlar ju delvis om tinnitus, tänkte berätta om hur jag fick min, just för att kanske få lite tips om hur jag ska kunna mildra den.

Det började med att jag fick influensan i mars detta året, och efter den fick jag lock för höger öra i ungefär en vecka och när det släppte var det helt plötsligt inte tyst längre utan ett väldigt väldigt högt gällt pipande. Jag trodde jag skulle bli galen, det har ju alltid varit tyst annars, nu kunde jag inte ens sova. Gick till läkare som sa det inte gick att göra något åt, antingen är det kvar eller stannar, fick ioförsig örondroppar och speciell nässpray men detta hjälpte inte. Gick med detta höga pipande ett tag sedan lugnande det ner sig och jag kunde sova igen. Det höga kom av och till och ibland var det de mest knepiga ljuden i båda öronen som ett -zoom- ljud som gick imellan huvudet. På sista tiden har det varit väldigt dovt pipande, men för unegfär två veckor sen blev jag sjuk igen och det höga gälla pipandet var tillbaka och värre än någonsin, jag hör ingenting på höger öra utom pipandet och vänster öra lider utav det också då alla ljud bara smetar ihop och jag hör inte alltid vad folk säger. Jag känner ju mig jätteoartig när jag inte svarar så jag kan säga 'ursäkta' för säkerhets skull utan att någon kanske sagt något, haha.

Är det någon annan som drabbats av tinnitus efter en sjukdom? Jag har bara läst om folk som fått det genom höga ljud och liknande.

Ha det bra allihopa/Elin

[SvenA]
0

Jag har tyvärr inget direkt råd att ge dig för jag har inte så för jämnan jag har nämligen en bullerskada

Fast det finns säkert någon som kan ge dig något råd fast det kan nog ta lite tid för just nu är aktiviteten låg här

Jag tycker att det var kul att få se ett nytt ansikte här så känn dig varmt välkommen

SveNA//Sajtvärd

Elin88
1

Ok, kul ändå att få ett svar =)

Tack så mycket =)

/Elin

Tatsja
0

När jag blir förkyld så slår det ofta *lock* i mina öron. Vet att jag i alla fall förr, hade problem att höra vad folk sa. Idag har jag ofta ett ringande i öronen. Brukar säga till sonen att lägga på luren. Kan bero på sjukdom. Läkarna vet inte. Har ofta ont i ena örat.

Är du öronbarn? Det kan vara en orsak.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Elin88
0

Hej tack för svaret!

Jo jag är öronbarn, hade öroninflammationer jämt som liten och hörseln försvann helt och fick operera in nya rör titt som tätt. På senare år får jag bara ont i öronen vid sjukdomar, går aldrig så långt att jag måset operera.

Men jag fick aldrig ringande i öronen utav det eller nedsatt hörsel utan det är ju detta året det helt plötsligt bara kom. Men det kanske beror på det ändå.

Tatsja
0

Vi öronbarn verkar lida av detta. Jag kommer att gå till läkare nästa gång för att få en kontroll. Det är så irriterande. Just nu är det är vinande lock i ena örat och jag väntar på tid hos läkaren. Varje tugga känns som en *knall* i örat.

Se när jag får tid och vad de säger

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

zayla
1

Hej Elin!

Det finns Tinnitusförbund och det finns nog fler artiklar på nätet som du kan hitta om tinnitus och personer som i ditt fall. Själv är jag barndomshörselskadad och fick tinnitus mellan 25-30 år men har låg nivå så jag störs inte direkt av det mer än om jag blir uppstressad eller annat.

Tips är att du kan ta o lyssna på någon musik för att dölja pipandet. Att du försöker inte "tänka" på pipandet, det är då man märker det att det finns. Om man tänker bort det så känns det inte lika jobbigt.

Sen ska du absolut inte ursäkta dig för att du inte uppfattade. Det är inte ditt fel utan omgivningens okunskap. Bra om man tidigt informerar/talar om, att man hör inte så bra och har tinnitus som stör ibland, "därför är det svårt för mig att ibland uppfatta vad ni säger" -typ. "Kan du säga en gång till vad du sa"

Jag svarar gärna på fler frågor om jag kan svara…

Lycka till!