Hjälpmedel
Har du något bra hjälpmedel så dela med dig av dina erfarenheter på detta hjälpmedel så att andra får reda på det
Vi kan på detta sätt få fram en bra katalog som vi alla kan ha nytta av

Det absolut största hjälpmedlet för mig är min mobiltelefon. Via den sköter jag hela mitt sociala liv. Via sms.
Då jag inte orkar med mer än max ett telefonsamtal (på fast telefon) per dag håller jag kontakten med mina nära och kära via sms. Skulle inte klara av mitt liv utan mobben numera även om mycket går via mail.
Även medicinerna lägger jag in på mobilen så att den larmar så jag kommer ihåg dem. Närminnet är svagt efter en misshandel så det är inte hundra på att jag kommer ihåg dem ändå fast larmet går. 
Främsta egentliga hjälpmedel som jag har är nog maskeringsapparaterna.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Min käre älskare, som jag kallar den. rollatorn. Utan den var jag låst.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Ungefär som med min Vitkäpp den måste man bara ha
#3 Så sant så. Våra hjälpmedel som gör att vi kan fungera i vardagen är det bästa som finns. Skulle inte klara mig utan rollatorn. Då blev jag full med blåmärken
Väl mött, Tatsja
Det är likadant med mitt läs och skrivprogran för datorn utan det kunde jag ju inta vara här och läsa och skriva
Även vi som använder glasögon. Utan dem så klarade vi oss inte. Det finns så många hjälpmedel och handikapp
Väl mött, Tatsja
Det är tur att alla hjälpmedel finns

Apropå rollator: Är det käppen som kallas "fästmannen"? 
Kom just på ett annat hjälpmedel som behandlas ytterst styvmoderligt och det är text-tv'n. Önskar att fler program textades! Önskar jag kunde förstå fler svenska program! Text-tv'n är en nödvändighet för att kunna hinna med på tv men varför textas inte fler program? Även om det är repriser så textas de inte. Synnerligen obegripligt tycker jag. Bara direktsändningar är ursäktade i mina ögon. Tom nyheterna textas på text-tv eftersom de läser från manus. Hedervärt tycker jag som kan hänga med då.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Rollatorn brukar kallas fästemannen eller Rollsen..
Sen är det ju så med texningar, att ofta är det fel på dem. Översättningarna kan man lämna där hän. Många gånger som texten har låst sig och sitter där hela kvällen. Jättejobbigt
Väl mött, Tatsja
Mobilen använder jag ofta som hjälpmedel, har också ett stort behov av att filmer och att teveprogram skall vara textade så jag slipper sitta på spänn och missa hälften av det som sägs. Skriver många gånger hellre än pratar. När jag tex köper en ny väckarklocka måste den ha ett rejält klart ljud, gärna med vibration också annars hör jag ingenting. Hörlurar vid datorn är också bra då man vill höra något, samt bra då man inte stör andra
mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus
"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"
"Ingen är felfri"
ja det är ofta felskrivningar i texten på olika program och annat krångel 
mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus
"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"
"Ingen är felfri"