Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etiketterhjälpmedelhörapparat
Läst 67 ggr
Niklas
2023-01-05 10:19
1

Är Phonak Audéo M70-R hörapparater bra?

Min mammas man har Phonak Audéo M70-R sen några år tillbaka, men tycker inte att det fungerar så bra. Min mamma upplever att hon får upprepa saker hela tiden även när han har hörapparaterna på sig.

Jag kan ingenting om nedsatt hörsel eller hörapparater, men funderar över vad det är som gör att han inte hör så bra trots hörapparaterna. Är det någon som vet om det här en bra hörapparat? Vad kan man förvänta sig att den har för effekt på hörseln? Finns det andra hörapparater som är mycket bättre?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Carmarino
2023-01-05 11:24
1

Phonak brukar göra bra hörapparater, så frågan är om de är rätt inställda efter hans hörsel? Är det länge sedan han fick dem?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
2023-01-06 11:31
1

Det är några år sen han fick dem, men jag är osäker på om de har ställts in senare. Han har aldrig tyckt att de fungerar riktigt bra. När det är sorligt förstärker de allt ljud så att han inte hör enskilda personer. Då blir det lätt att han sitter och sover i stället. Han säger att han har tillgång till HRF:s experter också så det är möjligt att de har gjort vad som går. Jag tycker det verkar så synd bara.

Carmarino
2023-01-06 11:58
1

Min mor hade hörapparater som inte funkade när hennes hörsel försämrades. De nya hon fick lyckades de aldrig ställa in så att hon tyckte de var bra, så det kan ju bero på att hörseln förändrats med åren.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
2023-01-06 13:25
0

#2: Vad menar du med "HRF:s experter"? Har han ingen personlig kontakt med audionom/hörcentral?

Niklas
2023-01-06 13:55
1

#4: Hörapparaterna kommer från AudioNova så den kontakten har han.

DesK
2023-01-23 11:55
2

Phonaks hörapparater är bra och det är väl oftast dom som vården tillhandahåller. Jag har Phonak, men har dessvärre glömt vilka modeller jag har. Det är ganska svårt att lära sig att använda hörapparater, det krävs en hel del invänjning och träning för att få dom att fungera optimalt. Det är alltså inte som med glasögon.
När jag fick mina första hörapparater, för ca 15 år sedan, så tog det ca ett år med ett antal besök hos audionom innan vi kunde konstatera att nu är alla inställningar så bra dom kan bli och jag hade hunnit vänja mig vid att ha hörapparater. Man hör inte som en normalhörande utan det låter annorlunda och problem i bullriga/ sorliga miljöer har man alltid, mer eller mindre. Det finns s k brusreducering, för dom flesta hörapparaterna. Jag har bytt modeller flera gånger, efter mina behov och önskemål. Senast bytte jag för att få bra fungerande bluetooth, så att jag kopplar apparaterna till mobilen och kan prata utan att hålla i mobilen och lyssna på poddar och då ha mobilen i fickan. För längesedan skrev jag en artikel här, vägen till hörapparater, kanske dags att uppdatera den lite.
https://horselskadade.ifokus.se/discussion/1428810/vagen-till-horapparat

/Désirée

Hörselskadade ifokus är en mötesplats för dig som är hörselskadad, anhörig eller vän till en hörselskadad, eller som har andra orsaker att vara intresserad av frågor om hörseln.
  • Redigerat 2023-01-23 16:41 av DesK
Niklas
2023-01-23 15:03
1

#6: Tack för svaret! 🙂