Teckenspråk, kurator?
Hej!! Jag är hörande, utbildad socionom, kan ej teckenspråk mer än en kurs på gymnasiet men jag är så otroligt nyfiken på och intresserad av språket och av hela dövkulturen. Skulle gärna vilja arbeta med teckenspråk på något sätt men vet inte hur. Att bli tolk vore ju grymt men plugga 4 år är inte möjligt just nu. Så ni som har hörselskada och/eller är i behov av tolk, har ni möjligtvis någon idé vad som skulle passa mig utifrån beskrivningen? Vet ni om det finns kuratorer som använder teckenspråk eller behöver man ha med en tolk om man som hörselskadad behöver en kuratorskontakt? Skulle det vara mer uppskattat att prata med en kurator som kan ens språk? Kan tillägga att jag också tycker det är kul att jobba med barn och ungdomar. JÄTTETACKSAM för alla svar - tankar, idéer osv.
Hej och välkommen hit! Jag är hörselskadad, men klarar mig bra med hörapparater. Så jag kan inte teckenspråk, men skulle gärna vilja lära mig det. Om jag enbart kunde kommunicera med hjälp av teckenspråk, så skulle jag absolut vilja ha en teckenspråkstolk, även vid kuratorbesök.
/Désirée