Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Läst 195 ggr
_Fisken
0

Hörapparat. Förstärkare

Jag har kommit på att min sambo har en hörselnedsättning. Fixade tid på VC och grafen jag såg visade på en kurva som började på -20 och gick neråt till botten på grafen vid 3kHz. Det var detaljerna. Det är troligen en medfödd skada då hennes bror och mostrar har problem också.
Läkaren på VC har skrivit remiss till öronläkare.
Igår provade hon min systers hörapparater och plötsligt började sambon prata med lägre röst och hon behövde inte fråga om vad jag sagt. Det hjälpte mycket.
Det hör till saken att hon ska börja på nytt jobb snart och jag tror hon skulle vara behjälplig av en hörförstärkare/-apparat som nödvändigtvis inte är kalibrerad efter hennes kurva.

Finns det bra och billiga hörapparater (förstärkare) att köpa medan hon väntar på en lösning via den normala vården?

DesK
1

Man bör inte labba med hörapparater själv, det kan i värsta fall påverka hörseln negativt. Bäst att invänta en noga kalibrerad hörapparat. Att få hörapparater blev som att öppna en helt ny värld för mig. Tänk på att stötta och hjälpa din sambo, för det tar tid att lära sig leva med hörapparater, det är inte som med glasögon. Utan man måste träna och jobba en del, innan det funkar optimalt.

/Désirée

_Fisken
0

Hon har ju en -20dB sänkning som är över hela spektrat. Jag tänkte om hon provade en förstärkare som ger +20 dB så bör det ju bli bättre.

DesK
1

Jag är lite osäker på om det funkar på det viset. 20 dB räknas som en lätt hörselnedsättning, där man t ex kan ha svårt att höra om någon talar mycket tyst. Det finns tydligen hörapparater att köpa på internet, utan att man har recept på dom. Dock bör din sambo vara mycket rädd om sin hörsel, så att den inte försämras pga för starka ljud t ex.

/Désirée

Niklas
2

Det låter som om Apples kommande förbättringar kan vara till hjälp för din sambo.

”Apple is also bringing support for recognizing audiograms — charts that show the results of a hearing test — to Headphone Accommodations. Users can quickly customize their audio with their latest hearing test results imported from a paper or PDF audiogram. Headphone Accommodations amplify soft sounds and adjust certain frequencies to suit a user’s hearing.”

» Apple previews powerful software updates designed for people with disabilities - Apple

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Apple today announced powerful software features designed for people with mobility, vision, hearing, and cognitive disabilities.
_Fisken
1

#3:
Kurvan började på -20dB. Sen började den vika av nedåt mot -70dB vid 3 kHz.
Mänskligt tal är upp till 4 kHz om jag minns rätt (telefonens begränsning) så kan man lyfta kurvan +20 dB så kanske mycket är vunnet.

Angående kommentar #2 så finns det ju skapliga filter att trimma in på sin (Android)mobiltelefon mot personliga hörlurar. (Det var då jag insåg hennes försämrade hörsen) men telefonen har svårare att kopiera en hörapparats funktion - att lyssna på micen, skicka ljudet genom filtret och sen ut i lurarna - i realtid. Där gör ju riktiga hörapparater bra ifrån sig.
Hon ska till läkare först om tidigast 3 månader och sen dröjer det väl ännu längre innan hon får nån riktig hjälp. Fram tills dess ska hon klara en del prov på SFI med sämre hörsel. Där är dilemmat. Hon behöver hjälp nu. 6 månader är för sent.

DesK
1

Jag hörde på nyheterna att det är extremt långa väntetider inom hörselvården nu. Mitt tips är att ligga på och förklara att din sambo behöver akut hjälp.
Hittade en länk, men jag vet ingenting om dessa apparater
https://fyndiq.se/produkt/horapparat-kraftfull-mini-47793bad4809485a/

/Désirée

Hörapparaten Med öronsnäckan hör du bättre omedelbart!Den fantastiska öronsnäckan som ger dig  bra hörsel.Levereras i ett praktiskt etui komplett med: - 3 st...
_Fisken
1

#6:
Tack.
Amazon.se har många också. Även Fyndiq.
Att köpa nåt för 300-500kr är ju ingen ekonomisk katastrof om det visar sig vara en dålig grej. Många produkter på Amazon.se har omdömen…de är bra att läsa.

Niklas
1

#5: Hon borde kunna få hjälpmedel för studierna om hon har behov av det.

_Fisken
1

#8: Det är SFI hon går på och den saknar all form av ersättningar men ett mail till chefen kan aldrig skada.

Niklas
1

För elever med funktionsnedsättningar eller med läs- och skrivsvårigheter kan provet behöva anpassas på olika sätt i samband med genomförandet.