Hur låter tinnitus?
Jag förmodar att det varierar mycket. För mig kan det vara olika läten. Ett är högfrekvent som en gammal tjock-TV som sjunger på sista versen. Det kan också vara dova toner, brus eller som ett ihållande syntljud. Oftast på båda öronen men ibland tror jag att det har varit på bara ena.
[Foto av Franco Antonio Giovanella på Unsplash]
Jag har egentligen inte tänkt på att jag faktiskt har tinnitus, så för mig är den lindrig. Hör den mest om jag är mycket stressad, eller har sovit dåligt, sedan har jag en svag tinnitus när det är tyst omkring mig. Alla låter mest som ett brus, typ trafikbrus.
/Désirée
Här visslar det och brusar i båda öronen.
Det är svårt att veta om volymen ökar eller om det bara handlar om brist på koncentration och trötthet när ljuden ökar men sammansättningen är lite olika.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Som ett stilla brus på mitt döva öra. Oftast som en reaktion på omgivningens ljud.
Jag har en högfrekvent ton, hörs mest bara när det är tyst i övrigt. Efter en utekväll där det spelats hög musik blir det högre för resten av kvällen, så pass att jag inte kan höra om någon tex viskar till mig, men är som vanligt igen dagen efter. Ibland blir ljudet tvärhögt för att sen sjunka till den normala nivån igen på typ 5 sekunder.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Min mamma hade tinnitus och hon sa alltid att hon hörde radiovågor i örat. Som när man skruvar och försöker ställa in en gammaldags radio.
Jag förstod aldrig riktigt hur hon menade.
/Maria
- Redigerat 2020-11-18 07:15 av DesK
#0 För min del så är det ett konstant brus som varierar i "styrka" och ibland kan det ändra ton till mer "tjutande" (och då blir jag mer störd av det än normalt).
Vid ett tillfälle var bruset så "öronbedövande" högt att jag vaknade av det, det var mindre kul (var som ett "jetplan" i örat). Har "bara" på ena örat (hittills…).
Min tinnitus varierar p.g.a. stress osv. och märks därmed mer eller mindre. Jag hör det såklart mer då det är tyst runt mig…men ibland så har det varit så högt att jag hör det oavsett vad jag gör/har för andra ljud runt mig.
/Chinesecrestedlover