Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etiketttinnitus
Läst 1817 ggr
[[gulpanda]]
4

Bli döv

Jag har en fråga.

Om tinnitus blir värre av ljud, hade det då hjälpt att bli döv?

Ex.  Jag har så hemsk tinnitus att den reagerar på minsta ljud och blir då värre och jag klarar inte leva resten av mitt liv så. Hjälper det att bli döv? Eller kan tinnitus  fortfarande reagera på ljud även fast man är döv på något mystiskt sätt?

Edit: Jag vet att tinnitus inte försvinner av att bli döv men tänker mer på att tinnitus inte blir högre/värre av ljud om man är döv.

Karmatarerskanise
6

. Man kan ju inte välja att bli döv. Och man kan höra tinnitus om man är döv. Beror på vad dövheten beror på.

Carmarino
2

Min mor var nästan döv på ena örat. Tror hon hade 3-4 procent hörsel kvar. På det andra hörde hon lite mer; kanske 40-45 procent. Hon hade väldigt högljudd tinnitus. Vet dock inte hur det är om man är helt döv på bägge öronen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
1

Sannolikt hjälper det inte att bli helt döv, för tinnitus kan man höra i alla fall.

Däremot finns det bra hjälpmedel mot tinnitus hos hörselvården, bl a ska det finnas hörapparater som s a s stör ut tinnitusen. Därför blir mitt råd att kontakta vårdcentralen för att få remiss till hörselvården.

/Désirée

[[gulpanda]]
0

#3 Jag vet att man fortfarande kan höra tinnitus men jag tänker mer på att man slipper att den blir högre om man reagerar starkt på ljud. Hörselapparat funkar ej.

DesK
2

#4 Hur vet du att hörapparat inte fungerar? Har du fått detta ordentligt undersökt hos hörselvården? Tnnitus reagerar oftast på ljud oavsett hur höga eller låga de är.

/Désirée

[[gulpanda]]
0

#5 Det är ej jag som har tinnitus utan en bekant. Han har testat hörapparat men det fungerade inte alls. Måste tillägga att personen i tillägg med att ha tinnitus har enorm ljudkänslighet och att inget han testat har fungerat så långt. Han måste använda öronproppar och hörselskydd för att kunna köra bil.