Köpa batteri, var?
Var köper ni era batterier någonstans? Jag brukar köpa en rejäl bunt med en gång. Därför blir det inte så ofta. Dom senaste hade en strömstyrka på 180 mA. Men har bara hittat 160 mA.
Jag brukar köpa på nätet faktiskt, det blir ganska mycket billigare än att ränna till apoteket har jag märkt.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Jag har tidigare köpt på lasarettet, men kommer köpa på nätet nästa gång.
/Désirée
Jag har tidigare fått batteri till hörapparater via sjukhus men nu har jag blivit vuxen så jag fick köpa själv. Sist beställde jag via nätet och mina håller länge och billigare. Jag kan tipsa dig/er hemsidan där jag beställde från: http://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/horapparatsbatterier/index.html?gclid=CInfzYy7vLsCFYZZ3godl1QA7g
Batteriexperten har bästa priserna av alla - och snabba leveranser. Jag har köpt där i flera år.
Köp 5 st eller fler för 36 kr/st
Köp 10 st eller fler för 29 kr/st
Köp 20 st eller fler för 26 kr/st
//Bosse
Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse
Tack för era tips. Jo jag har räknat på bateriexpertens priser och jämfört med Clas Olsson. Clas har 180 mA batterier. Batteriexperten har 160 mA. För min del innebär det att jag får byta batteri en dag tidigare. Men om man räknar vad batterierna kostar/Amper. Clas Olsson 8 st à 59 kr och 180 mA ger 40,97 kr/A. Batteriexperten 6 st à 29 kr och 160 mA ger 30,2 kr/A. ------------------ Vi gör en ny matematiks analys. Den här gången tittar vi på kostnaden för ett batteri om alla var på 160mA. Samma ingångs data som ovan. Clas Olsson: 59 kr delat på 8 st, delat på 180 mA, multiplicerat med 160 mA. Det ger 6,55 kr/st. Batteriexperten: 29 kr delat på 6 st. Det ger 4,83 kr/st. Det dyrare alternativet, 36 kr delat på 6 st. Detta ger 6,00 kr/st. ---------------—----
Jag köper mina från horselbutiken.se: http://www.horselbutiken.se/butik/batterier.html
Men 20 amp högre ( 160-180) ger väl inte med automatik längre batteritid - eller ? Då skulle det ju vara samma för ett bilbatteri - ju högre ampere ju längre livstid.
Ha en bra dag. Bosse
Jo, 20 milli-ampere mer ger längre tid. Jämförelsen med bilbatterit ska hålla om du räknar hur länge startmotorn snurrar innan batterit är ger upp. Men inte om du räknar "livstid", då är det andra kriterier som gäller.
Slängde mig också ut på nätet när jag blivit less på batteripriset i butikerna, men stannade inte i Svedala där allt är så dyrt. Hittade en butik i England, kommer just nu inte ihåg namnet. Köper 10 förp = 60 batterier (typ 312) för typ 180-190 Kr beroende på valutakurs.
Nu senast beställde jag Siemens-batterier som är på 180 mAh, men det finns alla märken där.
Nilu, du får gärna länka till butiken eller tala om vad den heter. Jag tror det är av allmänt intresse.
@ nilu. Ingår frakt osv - eller vad tillkommer på priset ? Det låter väl billigt - men roligt. Som T-Johan skrev - lägg ut länken - det vore bra.
Ha en bra dag. Bosse
Man kan ju tycka att jag borde kunna komma ihåg den här adressen, ganska logiskt namn, men jag glömmer alltid bort den. Hittade den i bekräftelsemailet.
http://www.hearing-aid-batteries.org.uk/
Finns dock flera trevliga hemsidor för hörapparater i England, så googla på.
Jag brukar betala ungefär 175-190 Kr inklusive frakten. Skickas som brev och brukar komma på nån vecka.
Jo jag vet hur det kan vara. Tack för att Du tog Dig tid och komplettera tråden. De är ett intressant inlägg.
Jag struntar helt i eventuella kvalitetsskillnader på batterierna, de är ändå försumbart. Eftersom både ICA MAXI och COOP har hörapparatsbatterier så har jag handlat där senast, passar ju utmärkt när man ändå ska köpa falukorv. Det går säkert att hitta billigare men orka krångla med det när det finns så lätt tillgängligt i mataffären.
Jag köpte via http://powear.shopitoo.com/index.html?submenu_id=-1
och leveransen fungerade utmärkt.
Tack Blåtummen. Ja det var 'kostnadseffektivast' gorilla, bara 4,34 kr/st, vid köp av 10 pack. Det är upplagt så att man beställer ett 10-pack, om 60 st batterier, så får man 5 st kartor om 30 st batterier till. Det ger 15 kartor med totalt 90 st baterier. Priset för hela kalaset är 390 kr, i handen. 390 kr / 90 st = 4,34 kr / st. För oss som lever på allmosor från den borgerliga regeringen är det utan tvekan ett bra alternativ. Tack Blåtummen.
Fint att kunna vara till hjälp. Ja, det är en småskalig verksamhet hon driver, begränsat sortiment men bra service. Även jag valde "15 kakorpaketet"
Jag har hört att batterierna till hörapparaterna ska va jättebilliga på Ullared ;P Så kommer ni dit så kan ni ju köpa :)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
www.midas.se har också prisvärda batterier. Det billigaste jag hittade för min apparat i alla fall.
Hamnar bara på nån samlingssida när jag klickar på länken. Vilken affär handlar du från?
@nilu, det verkar som att Midas drabbats av virus eller liknande. När jag nu försöker besöka sidan spärrar mitt jobbs antivirusmotor åtkomst till den med hänvisning till att den sprider skadlig kod. Och min erfarenhet är att det brukar stämma. Försök igen om någon vecka…
Man ska inte alltid lita på fabrikanternas "mAh" värde. Nu kanske det är annorlunda med batterier till hörapparater men i övriga "batterivärlden" så ska denna märkning tas med en nypa salt. Det finns olika mätmetoder…
Nä det är riktigt att det inte går att lita på mA värdet. Det har bl.a. med batteriets "inre motstånd" att göra. Ofta är det inte linjärt och då kan det bli riktigt fel. Det tillverkaren vill säga med ett högt mA värde är att i detta batteriet får man ut mycket effekt. Men som konsument har vi inga andra värden att gå på. Det mest seriösaste jag sett hittills är PowerEars tester. Ni kan själva gå in på deras hemsida under fliken "Laboratorietest".
Nu har jag beställt från http://www.hearing-aid-batteries.org.uk och det kostade mig 208 kr för ett 10-pack. Mycket bra pris.
Ja det var ett bra pris! Var det med frakt? Hur många mA?
Ja det var med frakt och det är 180 mA och jag valde märket Duracell.
Ja det var ett bra pris och ett hett tips! Tack!
Finns billigare på ebay. En vanlig kaka med 6 batterier ligger på ca 15-20 Kr beroende på kursen. Storpacken naturligtvis ännu billigare. Man får ju dock inte ha brådis har man beställer.
#28 Vore förträffligt om du kunde ge ett exempel?
Är väl bara att välja och vraka: http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=hearing+aid+batteries&_sop=15
18:75 som hittat. Nu kan jag i och för sig tänka mig att det är större kvalitetsskilnader på dessa batterier. Men det kan jag ta för det priset. Man går ju ändå på nitar bland de mer kända batterimärkena.
Tyskarna verkar billiga också: http://www.ebay.com/itm/1-6-12-30-60-VARTA-Ecopack-Typ-312-Zink-Luft-Horgeratebatterien-PR41-/301155353034?pt=Hilfsmittel_f_H%C3%B6rgesch%C3%A4digte&var=&hash=item461e4201ca
158 riksdaler för 60 batterier.
Avdelningen för onödiga prylar måste ändå vara denna hörapparatsbatteritestare: http://www.ebay.com/itm/NEW-ACU-LIFE-HEARING-AID-BATTERY-TESTER-Easy-To-Read-/320519892703?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aa0796edf
Peta i batteriet i hörapparaten istället och kolla om det funkar.
Nääää….avdelningen onödiga prylar har in batteritestare. Tanken med en testare är inte, finns ström, - finns inte ström. Utan finns det ström för en hel dags användning. Personligen använder jag en digital multimerer. Ingett jag rekommenderar att skaffa för enbart mäta batterit till hörapparaten.
Så du kollar ditt batteri varje morgon med en multimeter? Vad mäter du då, spänningen?
Är det inte enklare att köra slut på batteriet och då byta, det är ju inte direkt utrymmeskrävande att alltid ha ett med sig.
#30 Ja det var riktigt bra priser men det som gör att jag inte väljer dessa är för dess tveksamma märken. Vill gärna köpa kvalitetsbatterier. Hade Duracell stort sett hela tiden med mina förra hörapparater och de var suveräna. Bättre ljud och hållbarhet har jag inte hittat men sedan bytte jag batterier och har kört med Widex batterier men nu fann jag Duracell igen till ett mycket bra pris så jag ser verkligen fram emot dessa igen och hoppas de är lika bra till dessa nya hörapparater som jag använder.
Det är nog rätt tänkt Jens. Suveränt bra pris också. #32 Bara för att man har tillgång till en digital multimeter går man väl inte omkring och mäter på allt man har. Det händer att jag blandar ihop ett beg batteri fungerar med nya batteri. Ibland är det inte läge och chansa, det måste bara vara ett nytt batteri tex när jag spelar i orkestern. Vad jag mäter? Batteriets inre motstånd. Ju mindre ström det finns i batteriet, ju större blir spänningsfallet. Jag läser av på "voltskalan", funkar likadant när man tittat på bensinmätaren hur mycket bensin man har i tanken.
Oj, glömde berätta att det tog bara 4 dagar för att få hem batterierna. Snabb leverans.
Jag har också köpt via ebay / Rayovac 312 Extra Advanced till mina widex lurar.
Leveranstid 4-5 dagar. Pris för 30 pack, / 20 US + 6,50 US i frakt. Vilket gör under 20 euro billigt då en förpackning med 6 st batterier kostar 12 eur här i Finland.
(Hearingaid center) Har alltid levererat och varit pålitliga.
Ja Peggy då betalar du 5,80 SEK/st. 4.34 SEK/st är vårt lägsta. Men sen är det lite annat som också kommer in i bilden - köptrygghet, kvalité osv.
Mina Duracell är fantastiska! Så jäkla bra batterier och jag köpte dem från http://www.hearing-aid-batteries.org.uk/ som jag skrev tidigare. Det betyder att det blir 3,46 kr/st. Superbra pris och ordern som man fick från dem så proffsigt ut så jag kan varmt rekommendera dem. Det där med köptrygghet m.m. får man även ifrån dem.
Ja förlåt jag kanske missa något inlägg. Pris, prestanda är ju mätbart. Men det finns mycket "icke mätbart" och personliga värden också. Men det är bra om det kommer upp lite olika köpalternativ.
Ingen som kollat priser på lite modernare/miljövänliga batterier. Luft-zink lär väl fasas ut i snar framtid. Är det stora skillnader i pris på dessa och miljövänliga - och vilka säljer dessa och till vilka priser. Vem känner sig manad ?
Ha en bra dag. Bosse
Beträffande " Batteritestare" så fick jag en sådan vid något tillfälle. Har aldrig använt den. Känns inte motiverat på zink/luft. När hörapparaten varnar är dom slut ngn timme senare. Räcker inte längre för att man testar dom. Lite som livet i stort - när det är slut - är det slut. Skillnaden då är väl att det inte går att byta något - redan försent. Ha en fortsatt trevlig och varm sommar alla !
Ha en bra dag. Bosse
#41 Det var djupt skrivet. Huaa…
Ja lite djupt, men sant! Då tar jag tillfället, lite OT, att slå ett slag för hemsidan 'JW.ORG' och säger; "livet behöver inte vara slut, som ett batteri".
eh, jehovas? Jag avstår 🙂
Hmmm de flesta religioner lär om ett evigt liv,…… Åter till batterifrågorna, som på intet sätt har med någon religion att göra.
/Désirée
# 42. Det var inte tanken - bara ett försök till ett litet skämt. Jag är inte det minsta djup…….. Men mycket batterier gör jag av med - 10 -12 st / månad. Har provat från billigaste till dyraste - skillnaden är försumbar i mitt fall. CROSS i kombination med ComPilot /TV/Mobil/ Hemtelefon/Dator - bluetooth på i 18 timmar per dygn. Men jag är mycket nöjd. Ett billigt pris för att få livskvalitet. Nu får det snart bli lite svalare väder - mera "normal" svensk sommar.
Ha en bra dag. Bosse
Jösses vad batterier det går åt för dig! Inte riktigt så mkt för mig men ändå får jag nog byta ett par batterier åtminstone en gång i veckan så det blir 4-5 omgångar per månad.
Det är mycket fint att få in era erfarenheter och köpställen. För min del konsumerar jag mycket lite batterin, 5 - 6 st per månad. Så varje gång man ska köpa nya blir det samma fråga; var köpa billigt? Men nu har vi denna fina tråd att gå tillbaka till, vilket underlättar.
Kan man lita på de som säljer batteri till hörapparater på Tradera?
Riktigt bra priser ibland. Och det ser ut som alla säljer samma grejor,
även de "riktiga butikerna". Ska man chansa, någon som provat?
Beställde idag 10 kartor (60st) kvicksilverfria A13 (orange) för 220kr. Tycker det verkar mycket bra pris för kvicksilverfria. Hållbarhet mars 2018. http://powear.shopitoo.com
Ha en bra dag. Bosse
Hej! :)
Nu är jag också ute på batterijakt. Jag ska köpa bara några. Jag vill inte ha mängder liggandes ifall dom vill operera mitt öra. Det kan ju bli fråga om någon annan apparat efter det. …så jag letar efter billigt och bra och utan frakt och andra tillägg och har fått ihop nedanstående lista. En del av dem kan jag fara in på stan och köpa direkt i butik och slipper frakt och annat på så sätt. Det är det orangemärka batteriet jag spanat på.
Biltema, 300mAh 5,8167kr/st
Apotea, Duracell Styrka: 1,45 volt, Kapacitet: 245 mAh 6,125kr/st Klarna-betalning
Apoteket, Duracell Styrka: 1,45 volt, Kapacitet: 245 mAh 9,83kr/st
Udéns, Duracell Styrka: 1,4 volt, Kapacitet: 245 mAh 10kr/st
Udéns, ZeniPower 1,45V 7kr/st
Apotea, Rayovac EXTRA 4,833kr/st Klarna-betalning
Earstore, Rayovac EXTRA 6,666kr/st
Apoteket, Rayovac EXTRA 1,45V 8,83kr/st
Udéns, Rayovac EXTRA 9,166kr/st
Nyttbatteri, Acessoryline Kapacitet: 300 mAh, Spänning: 1,4 Volt 3,833kr/st, frakt 19kr
Claesohlsson, Rayovac 1,4 V 290 mAh 7,375kr/st
…men alltså, jag har inte så bra koll… Mycket acksam om någon vill hjälpa mig och klargöra det här med volt och mAh?
Får man mer batteri med mer mAh? Batterier med kvicksilver har ett högre värde om jag förstått det rätt. …men kvicksilver och kadmium och sånt vill man ju inte ha. Det ska vara kvicksilverfritt.
…och varför är en del på 1,4V och en del på 1,45V. Hur väljer jag det mesta och bästa och jämnast preserande batterie till rimligast pris?
Jag, vet… jag ska bara köpa lite. Det blir ingen stor kostnad vilket jag än väljer…. men nu när jag gjort mig besvär att leta och jämföra så… …och jag ska ju köpa mer se´n. Kanske av en annan sort men samma frågor kommer ju annars tillbaka ändå.
Tacksam för hjälp! :)
För en normalanvändare ingen större skillnad på batterierna. Jag byter batteri var 4:e dag - vilket får anses ofta. Beror på att jag har utrustning till (streamer) som kräver mycket. Har provat dom dyraste /billigaste och allt där emellan. Vissa batterier har lite större effekt - och är gjorda för att klara högre belastning. Andra kanske för normal användning - och längre tid. I slutändan är skillnaden marginell. I mitt fall skiljer det +- 4 timmar innan jag får byta. Då förstår du att skillnaden är marginell. För en som byter var 7-10 dag och batteriet - mot förmodan - skulle räcka ytterligare 1 dag - utslaget på ett år - och prisskillnaden. Tror det blir ett nollsummespel. Mera jobb att leta och ödsla tid på. Alla hörapparater kräver ungefär samma strömstyrka - innan dom stänger av. Sedan om batteriet hade 1.4 eller 1.45 V när du stoppade i det - oväsentligt. I så fall är det viktigare att vänta 5-10 minuter - efter det du tagit bort klisterlappen - innan du sätter det i hörapparaten. När du tar bort lappen börjar batteriet att ladda upp - eftersom det kommer in syre. Full uppladdning tar en kort stund - och då har du dina 1.4 V. I annat fall stoppar du in ett batteri som inte har full effekt - och då är det kortare tid - innan apparaterna slår av. Mycket teoretiskt blir det. I ditt fall - köp dina kartor där det är närmast - och till lägsta pris. Ett känt fabrikat - köp på Apotea - som har samma produkter som Apoteket - men till betydligt lägre pris - och fraktfritt. Vill du sedan prova ett batteri från Biltema mot ett från " fina gatan" - skriv upp i almanackan - och se vad det gör i slutändan. Sedan skulle jag rekommendera att ta kvicksilverfria - som ibland är lite dyrare. Men då vet du varför. Ha en bra påsk.
Ha en bra dag. Bosse
nån kanske redan skrivit det och jag missat det, men hur som helst kan man också köpa batterier på rosenlunds sjukhus på södermalm. billigare än apoteket iallafall, men möjligt att internet är ännu billigare..
Visst finns det batterier på Rosenlunds sjukhus - men bara för dom som bor i Stockholm och tillhör Rosenlund. Sverige är " stort " - och då är nätet perfekt. Jag tillhör Rosenlund - men köper ändå på nätet - kvicksilverfria och portofritt direkt i brevlådan. Internet är alltid billigare - för dom som har möjlighet. Nu verkar det som våren kommer - i alla fall. Långpromenad på gång.
Ha en bra dag. Bosse
PowEar har bytt ägare - men nya ägaren fortsätter i samma spår. En pack om 6 batterier kostar 23kr - och en 10 pack 220kr ( 60 stycken) . Alla kvicksilverfria. Leverans posten till brevlådan dagen efter - eller 2 dagar. Kan rekommendera dom - mycket bra att göra med - och inget bly i batterierna. http://powear.shoopito.com
Ha en bra dag. Bosse
De har nu bytt adress: https://www.powear.se/12-batterier
Bra Blåtummen att Du håller adressen aktuell! Jag tycker PowEar verkar seriösa.
Har varit borta från Batteriexperten ett tag - för att prova annat fabrikat. Framförallt kvicksilverfria. Har inte varit riktigt nöjd med bytet. Lite ojämn kvalité på förpackningarna. Är van vid 4 dagar med mina CROSS. Senaste omgången räcker bara 1 dag - vilket är åt helsike. Skriver inte ännu vad fabrikatet heter - innan tillverkaren/leverantören fått chansen att yttra sig i frågan. Köper kartong med 60 i varje - så det blir en del pengar. Nu har Batteriexperten kommit med kvicksilverfria - så jag återvänder dit - och får mina 4 dagar användning igen. http://www.batteriexperten.com
Ha en bra dag. Bosse
Vad är det för hjälpmedel som du har?
#59 Så är det - vilket framgår av en del tidigare inlägg. Har själv Phonak ComPilot med TV- Link. Fyra dagar är vad det normalt rör sig om. Största vakna tiden är ComPilot på. Tycker ändå det är ok - om man ser till alternativet.
Ha en bra dag. Bosse
Jag har Resound. En streamer. Används några timmar varje dag. Så den är ju inte på hela dagen..
#62 Använder min ComPilot all min vakna tid. Därav har jag 2 stycken - eftersom laddningen räcker i 8-9 timmar. Sätter den använda i det kombinerade TV och laddningsstället - när jag tar den nya. Så en är alltid laddad. Happen klarar då 4 dagar på ena sidan. Det andra är en CROSS och räcker ca 2 veckor. Beroende på att den kopplas ur när TV-Link eller audio används.
Ha en bra dag. Bosse
Numera köper jag mina batterier hos Hagströms handel i Sjövik, de har mycket bra pris på dem 🙂
/Désirée
Jag beställer också via nätet och ofta via två återförsäljare. Hörsam och batteriexperten. Har nu suttit och kikat på ovan angivna länkar och den från England hade bra pris. Jag tjänar ca 80-90:- på ett 10 pack gula. Men har någon provat Powear ' s batterier? Hur står dom sig emot Rayovac? / Tom
#65 PowEar fungerar jättebra. Dom har även en jämförelse mellan olika på sin hemsida. Bra pris och snabba leveranser.
Ha en bra dag. Bosse
Tack Adress för svar.