Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: hjälpmedel
Läst 2043 ggr
SillentHill
0

hörapparater som inte skaver?

4 år sedan var jag på hörselundersökning för att få hörapparater. Det gick dåligt.. jag fick hörapparater (bakom örat - phonak varianter), men hade jättesvårt att vänja mig. De kliade o var obekvämma…. till slut gav jag upp. 

Men nu ska jag prova igen, o kanske få nya aparater.. några tips? finns det bättre som inte skaver, eller är det något man får vänja sig vid?

Blåtummen
0

Var skaver det? 

Jag kan få problem om hörapparaten "hänger" i insatsen, då är slangen för kort, är den för lång trycker den mot främre/övre delen av ytterörat. När det väl har blivit irriterat tar det några dagar innan det går över så bäst att åtgärda snabbt.

adress
0

#0 Vänja sig vid är nog ett ledord vad gäller hörapparater. Brukar gå ganska snabbt ändå. Det förutsätter att proppen i örat är riktigt utprovad. Att dom gjort en riktig avgjutning - inte för stor - eller för liten. Precis som Blåtumnen skriver måste även slangen mellan insatsen och apparaten vara rätt längd. Tror heller det hjälper att ha i örat apparater - men fråga kan du ju. Beroende på din grad av hörselnedsättning - kan det vara ett alternativ. Men som sagt - problemet beror inte på apparaten - eller märket. Insatsen är ju samma för alla apparater BÖ.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

SillentHill
0

aså det bara känns fel i örat, skaver inte åt något speciellt håll. o den sitter relativt löst i örat… blä.. :( det är svårt att förklara. det känns helt enkelt obekvämt jämfört med t.ex. iphone hörlurar.

Ambulanssystern
1

Det är viktigt att man gapar, ler och stilar brett när man provar. Innan klägget stelnar. Jag hade ett par som alltid gav återkopplings -ljud när jag log….. Otroligt drygt. Och dåliga instruktioner från audionomen.

Ambulanssystern
1

Stilar = smilar….

adress
0

#3 Som du beskriver det - är dom inte riktigt gjutna/utprovade. Går inte att jämföra med Apple - sommar är en " öppen " lösning. Be att få nya insatser utprovade - så kommer det att fungera - garanterat. Kanske kan du ha en öppen lösning ( dome) beroende på hur svår hörselnedsättning du har. Till Apple finns ju även anpassade hörapparater för iPhone. I Sverige ca 4 modeller - i USA - en uppsjö .

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse