hörapparater som inte skaver?
4 år sedan var jag på hörselundersökning för att få hörapparater. Det gick dåligt.. jag fick hörapparater (bakom örat - phonak varianter), men hade jättesvårt att vänja mig. De kliade o var obekvämma…. till slut gav jag upp.
Men nu ska jag prova igen, o kanske få nya aparater.. några tips? finns det bättre som inte skaver, eller är det något man får vänja sig vid?
Var skaver det?
Jag kan få problem om hörapparaten "hänger" i insatsen, då är slangen för kort, är den för lång trycker den mot främre/övre delen av ytterörat. När det väl har blivit irriterat tar det några dagar innan det går över så bäst att åtgärda snabbt.
#0 Vänja sig vid är nog ett ledord vad gäller hörapparater. Brukar gå ganska snabbt ändå. Det förutsätter att proppen i örat är riktigt utprovad. Att dom gjort en riktig avgjutning - inte för stor - eller för liten. Precis som Blåtumnen skriver måste även slangen mellan insatsen och apparaten vara rätt längd. Tror heller det hjälper att ha i örat apparater - men fråga kan du ju. Beroende på din grad av hörselnedsättning - kan det vara ett alternativ. Men som sagt - problemet beror inte på apparaten - eller märket. Insatsen är ju samma för alla apparater BÖ.
Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse
aså det bara känns fel i örat, skaver inte åt något speciellt håll. o den sitter relativt löst i örat… blä.. :( det är svårt att förklara. det känns helt enkelt obekvämt jämfört med t.ex. iphone hörlurar.
Det är viktigt att man gapar, ler och stilar brett när man provar. Innan klägget stelnar. Jag hade ett par som alltid gav återkopplings -ljud när jag log….. Otroligt drygt. Och dåliga instruktioner från audionomen.
Stilar = smilar….
#3 Som du beskriver det - är dom inte riktigt gjutna/utprovade. Går inte att jämföra med Apple - sommar är en " öppen " lösning. Be att få nya insatser utprovade - så kommer det att fungera - garanterat. Kanske kan du ha en öppen lösning ( dome) beroende på hur svår hörselnedsättning du har. Till Apple finns ju även anpassade hörapparater för iPhone. I Sverige ca 4 modeller - i USA - en uppsjö .
Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse