Mina nya hörapparater
Idag var då dagen D då jag fick mina Widex Clear 440 fuzion 😎
Jag var sjukt nervös när jag åkte iväg för inprovningen, men lugnade mig när jag väl var där.
Vilken omställning, när killen lade igång HA! Första jag tänkte, vad är det som dånar? Fattade efter en stund att det var klockan på väggen som tickade 😂efter lite justeringar så blev det ett tickande och inte ett dånande, puh! Har nu haft dem i öronen sen kl 15.00, och nu är klockan 19.15, inga som helst problem måste jag säga, har inte ont i örongångarna heller…ännu åtminstone. Har 5 program att välja mellan, får dock fjärrkontrollen först om en vecka, då den inte kommit än. Då blir det intressant att koppla ihop den med mobiltelefonen via BT.
Hittils är jag alltså mer en glad och så SMÅ dom ÄR! Syns knappt fast jag har kort hår. Känslan av att höra utan att jämt o ständigt fråga va? är helt underbar! hmm, knäckebrödsätande låter verkligen illa 😉
Glada sommarhälsningar!
Så kul att höra att du trivs med dina nya hörapparater och Widex Clear 440 är precis sådana hörapparater som jag själv har men dock valde jag inte att ha en extra fjärrkontroll utan föredrog utan. Jag har en TV-DEX samt så har jag en smartelefon med inbyggd T-slinga så jag behöver ingen bluetooth för att använda den. Stort grattis till den nya världen ;)
Grattis! Härligt!!! 🙂
Tack! Vilka smarttelefoner har inbyggd t-slinga? Eller är det ngn specialtelefon? Är nyfiken på alla möjliga tillbehör och utrustningar som finns..🤓
Vi på Hörselskadade iFokus gjorde en artikel för inte allt för länge sen och du kan läsa det här:
Va kul Peggy! Visst är det lite häftigt att äntligen kunna höra vad folk säger. Som värsta lyxen liksom!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Ja, det är som en ny välrld att upptäcka! Man har liksom inte riktigt insett hur många ljud som försvunnit! Måste också säga att jag är positivt överraskad över hur lätt det varit att vänja sig. Efter att ha läst och hört audionomen säga att man måste vänja sig , lite i taget, så har jag varit inställd på att inte kunna ha dem på någon längre stund, men jag har klarat att ha dem hela dagen redan i jobbet och även hemma.
Hörde TV:n helt bra, tyckte att volymen jag brukat ha på var väldigt hög! 😃 Det enda jag ångrar är att jag inte tog emot hjälpmedel förrän nu!
updatering av läget…mera än ett år har gått med min HA, tyvärr har min hörsel försämrats kraftigt på högra örat, samt även vänstra ,dock inte lika mycket, så även om jag fått min HA justerad , hör jag inte lika bra med dem längre😕Det som just nu är jobbigast, är situationen på jobbet, har svårt att klara av telefonsamtal då alla övriga ljud runt omkring "tar över" och man sen ska försöka höra vad personen i andra ändan säger. Vi ska dock byta telefonsystem snart och då kan jag skaffa hörlurar som har telespole, så jag hoppas att de ska underlätta lite iallafall. Jag har pratat med chefen så han förstår läget och kommer att försöka ordna så att jag inte behöver ta så många samtal framöver. Han lovade även ta upp detta på ett möte så att arbetskamraterna blir informerade.
Upplever även kund kontakten som svårare nu..gaah vad less man blir ibland!
Sen har jag även svårt att säga till någon, att jag är hörselskadad?? Varför tänker man så?! Jag kan ju inte göra något åt det hela, så varför ska man då typ , skämmas för att jag inte hör som andra??! Kan bli så frustrerad på mig själv! 😓
Ville bara uppdatera läget och lätta på "trycket" lite, varadagen blir tung ibland.
Ha en bra dag
tråkigt att läsa.. 😕 Den frågan har jag också ställt mig. Man skäms ju inte för det egentligen (förutom själva situationerna) men ändå går det liksom inte att berätta.
Jag vet inte hur länge du har hört dåligt, men det kan nog ta jävligt lång tid att ens erkänna för sig själv.
Själv har jag hört lika dåligt hela livet (18 år) och det är först nu som jag kunde erkänna för andra att jag hade svårt att höra. innan har jag bara svarat "ja, det går bra" . jag fick också hörapparat nyligen och jag märkte hur mycket jag missat genom åren , mest i skolan genom att jag bara sagt "nej det går bra, jag vill sitta längst bak, jag hör ju inte ens dåligt! nej jag märker aldrig av hörselskadan" (o trott på det själv) och därför fått alla att glömma bort det. det var bara nåt år sen som spärren försvann så jag ens kunde svara ja, om nån frågade om jag hade problem med hörseln. Sa tillochmed nej till skolsköterskan o sexårs när hon frågade, så hon blev ju helt rädd när hon såg mitt hörseltest och ringde mina föräldrar o sjukhuset och allt.
Nu är det inte så illa, känner mest mig bara obekväm att prata om det med mina föräldrar, men blev ju tvungen när jag skaffade hörapparat…
Men fattar ändå inte varför det är så svårt att säga det ändå! Du är den första jag hört som tagit upp det, jag undrar också..
Det var ett bra steeg att prata med din chef! heja dig!! jag hoppas det löser sig med telefonen
Tack TTT för uppmuntringen! Jag har haft mina hörapparater i lite över 1 år, innan dess så har jag gått och hört dåligt i ca 2 år, innan jag kom iväg på koll. Trodde att jag hade vax i öronen..😛men det visade sig att jag hade otoscleros, så sakta men säkert blir det sämre…sen ovanpå detta har jag tinnitus.
Känner att jag inte fått tillräckligt med information eller hjälp från vården ang. detta, man blev bara slussad hit och dit och sen i med HA , och gå vidare liksom, ingen info om övriga tillbehör man har rätt att få eller vad som finns??
Tycker man borde få tala med någon efter besked om sånt här? Det blir ju lite av en chock, så som du säger, jag har väl inte riktigt erkänt för mig själv ens…
Sköt om dig
Oj 😐 ja jag trodde faktiskt att sånt ingick. Man måste ju få ställa frågor och även få höra lite info för att känna sig mer säker. Det måste ju finnas nåt "pratfolk" att vända sig till. Är man under 18 blir man ju typ tvungen att prata med någon.
Tycker speciellt att du borde fått sitta ner och prata när du fick veta att du hade otosceleros. det låter inte bra..
sköt om dig du med 🙂
Hej Peggy407, Tråden är en aning gammal men jag provar! Jag läste att du har otoskleros. Jag har precis fått samma diagnos. Ena örat bara.. Vad tråkigt att din hörsel blev sämre. Mitt dåliga öra har också försämrats. Det hör väl till. :( Jag undrar om någon pratat om operation?
Äsch… ursäkta, jag råkade klicka på "sänd" när jag egentligen ville ha ett radbyte. Nå, resten… Jo, operation. Min audiolog och en läkare pratar om ev. op. …men det har ju risker som ska vägas in. En kirurg ska säga sitt under våren. Jag har ett jättebra öra och ett riktigt kasst. Hur pass döv ska man vara för att operation ska vara ett bra val?
Hej Nooon2
Va tråkigt att du också råkat ut för detta. det har talats om op men tyvärr verkar min otoscleros vara av en typ som inte går att fixa med op, åtminstone på det ena örat. Jag ska snart på kontroll igen och bävar lite för resultatet.😮 Då jag tycker min hörsel åter igen blivit sämre, även tinnitusen. Tänkte ta upp saken med läkaren då, hur han ställer sig till op. Jag känner inte till hur döv man måste vara för att få op, och som du säger, det finns alltid risker. Hoppas det ordnar sig!
Jag får återkomma när jag varit på kontrollen.
@Peggy407: Hej igen! Jo, det är tråkigt. …och vad trist att din otoscleros inte går att operera! :( Jag har spenderat ganska mycket tid med att surfa runt och läsa om otoscleros och om allt det som hör till hörsellösa livet. Jag har läst om att operation ofta ger bra resultat och att otosclerosen fortsätter ändå men som jag läste det så klarar man sig bra många år efter operation. …men att det finns otoscleros som inte går att operera alls… Jaha. Nej, livet är ju inte rättvist… och inte går det att överklaga. :(
Jag har tappat hörseln på skräpörat rätt så fort (enligt mig själv) - på ett par år bara. Kanske otosclerosen förstör innerörat också lika fort och då är det väl kört med hörandet kanske? Är det vad som hänt dig? …eller finns det något annat lurigt med en annan typ av otoscleros? Jag väntar på en remiss till kirurgen. När jag får komma dit ska jag fråga. …och jag ska också fråga om mitt andra öra. Om diagnosen är riktig och jag har otoscleros i det ena så är det väl bara en tidsfråga innan det andra drabbas….tror jag.
…och jag måste hålla med om att det är så skönt med hörapparat. Man HÖR! Jag tycker att jag har klarat mig rätt bra som enörad… men till slut blev det för jobbigt. Ett öra är inte halv hörsel. Det är mycket mindre. Hjärnan gör ett finurligt arbete när den lägger samman all info från olika håll. Vilken skillnad det blev med hörapparat! Jag var inte medveten om hur mycket kraft jag ägnade åt att förstå det som kom från mitt fungerande öra. Jag tyckte inte att jag hörde såå dåligt. Jag är ljudkänslig på båda öronen och har trasiga hörselceller i mitt dåliga öra så ljudet som når hjärnan är trasigt…. men hörapparaten är ändå till stor hjälp. Visst, den gör att trasljuden kommer från två håll. Det blir dubbeltrasigt. …men det är ändå mycket bättre än enkeltrasigt.
Jag läste era tidigare inlägg här i tråden om att det är jobbigt att erkänna för sig själv och andra att man hör dåligt. Jo. Det är det. …men det händer en sak när man gör det. Det jobbiga försvinner. Det är sagt, hemligheten är ute. De som därefter har det jobbigt är de andra…om de inte kan hatera det. Inte jag. Jag kan inte hantera det åt dem. Det måste de klara av själva. Gör de inte det så behöver de vänja sig! När det behövdes brukade jag berätta att jag hör dåligt; jag var ju tvungen att förklara varför jag bar mig "konstigt" åt - kom nära och såg dem stint i ögonen/ansiktet, vände ena örat till och frågade ofta om. Jag har inte träffat någon som blev negativt inställd eller så. Tvärt om blev de flesta hjälpsamma. …men jag har också försökt hjälpa dem komma över det genom att ta initiativ till att prata (om annat då) så att de inte behöver undra över om det var någon idé eller hur de skulle bära sig åt.
Nu har jag hörapparaten. Den syns. Jag struntar i det. Den är cool! - en hightech-grej som är fantastisk. Jag tycker att det är bra att den syns. …kanske. -jag slipper förklara. Jag har haft den en dryg vecka bara. …och jag tycker att jag fått lite längre och lite undrande blickar av dem jag pratat med. Jag tror inte att jag gillar det. Vad tänker de? …men jag kanske inbillar mig för att jag är extra uppmärksam på hur jag blir bemött. …eller så har jag rätt i det…
1,4 miljoner här i Sverige upplever att de hör dåligt. Jag har räknat ut att enligt statistiken så är det var 7:e person. Var 21:a person har hörapparat. Det är många! Det borde inte vara så konstigt med hörapparat. …men hur som helst - jag skulle ändå inte komma undan med att försöka att inte låtsas om det. Jag kan inte ha vilket jobb som helst och jag behöver undvika alltför ljudliga ställen. Jag behöver säga som det är för att inte behöva slå knut på mig och köra slut på mig. Litegrann någon gång går väl bra… men inte i längden. Det är inte hälsosamt.
Om det inte går att operera mitt öra och jag blir stadigvarande hörapparatsanvändare så sätter jag bling på den!
…och nu blev det en smul OT här… ursäkta.
Hej
Efter vad jag förstod min läkare så skulle det ena örat kunna opereras, men inte det andra, varför har jag inte riktigt på klart, måste ta och kolla upp det nästa gång!
Du har säkert rätt i att man borde vara mer öppen och se det som en "naturlig" sak att säga att man har nedsatt hörsel, så är den saken ur världen. Jag jobbar mycket med kundkontakt och telefon, och det är lite besvärligt. Jag har svårt att höra vad som sägs i telefonen, och de telefoner vi har i jobbet är gamla trådtelefoner. Jag har försökt koppla in in headset med telespole, men det fungerade inte på dessa, så nu hoppas jag att det blir nytt telefonsystem snart, vilket det pratats om.
Blir situationen värre så måste jag nog be om andra uppgifter, tycker det är svårt redan nu, men man vill ju inte klaga 😕
Vissa dagar är ju värre än andra, beroende på tinnitusen, har man en sämre dag så känns det som om hörisen inte räcker till.
Nå vi får se vad resultatet blir vid inkommande kontroll, och så tar man det därifrån.
Ha en bra dag!
Hej igen,
Hoppas att du kan få i alla fall ena örat lagat. Jag tycker att det är lite läskigt att tänka på det där med operation. Jag är lite rädd för ev. risker. …men det är ju rätt vanligt och många blir ju så bra hjälpta av det. …så kirurgen är ju van och kan det hela.
Om telefon i jobbet. Jag tycker att det är lite underligt att du inte kan få hjälp så att det fungerar. Jag menar… försäkringskassan ska väl hjälpa till med det så att det fungerar? Det finns ju så fantastisk teknik och andra åtgärder att ta till. En trådtelefon kan väl inte vara omöjlig? Jag har pratat med arbetsförmedlingen och deras audionom (inte specifikt om gamla telefoner utan mer allmänt) och hon försäkrade att de fixar så att det fungerar. …nu känner jag mig inte så hågad för utpräglade telefonjobb i och med min ljudkänslighet (inte audionomen heller)… men en del telefonerande går bra ev. med extra teknik och om det är bra ljud i telefonen och akustiken och ljudmiljön i rummet är ok. Kanske bättre akustik kunde hjälpa dig?
Jag förstår precis det där med att man inte vill klaga. …men slå inte knut på dig. Det är inte hälsosamt i längden.
Håller tummarna för din kommande kontroll!
Hej
Uppdatering igen, varit på ny kontroll och som tur var det inga stora försämringar denna gång, lite på mitt vänstra öra . Dock har min tinnitus blivit värre, och den stör ju vissa dagar enormt mycket. Läkaren frågade faktist denna gång om jag funderat på OP, men när vi tittaqt på mitt diagram så kom vi fram till att nyttan av den var inte tillräcklig i nuläget, jag skulle troligen behöva HA även efteråt, så jag fortsätter som förr.
Vad gäller arbetsplatsen känns det som att jag inte orkar ta upp saken mera, jag får inget gehör..eller så vill de inte förstå? Jag vet inte hur många gånger jag sagt till vissa kolleger att de måste se på mig när de pratar och prata högre, men det är som att tala till en vägg.🧟♂️ Så istället undviker jag dem, jag orkar inte fråga va 3 gånger och ändå inte höra vad dom säger. Ingen reaktion på telefonfrågan heller, kanske borde man få ett utbrott någon dag ? 😡Nåväl, bara att kämpa på, man får ju vara glad i dagsläget att man har ett jobb.
Ha en bra dag alla. 🌺
@peggy407 Tycker ändå du skall kontakta din audionom. Även om du har en diagnos - så skall du ha rätt till dom hjälpmedel som finns - för att underlätta din situation. Sedan om det är nya hörapparater - eller hjälpmedel - eller både och - det kvittar . Du har rätt att höra så bra det går - oavsett diagnos. Helt säkert att dom kan göra mer för att förbättra din situation . Om bara lite - är bättre än inget. Du kan även få hjälp med att tala med din arbetsgivare av kunniga personer - som inte gör annat. Kontakta HRF eller Hörsellinjen så hjälper dom till - helt klart. Ta tag i det nu - inte vänta. Allt kan bara bli bättre. Börja med ovanstående - så hjälper dom dig vidare. Lycka till ! 🙉
Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse
Nu har det kommit ganska mycket mer information om Apple hörapparater för iPhone - för er som är intresserade. Man slipper bla att ha en streamer för att få kanonljud mellan telefon och hörapparater - och inställningar kan ske direkt i telefonen - eller som numera Watch . https://www.apple.com/se/accessibility/ios/hearing-aids/
Ha en bra dag. Bosse
Intressant! Hoppas att fler telefon tillverkare följer efter! Mina HA tillhör tyvärr inte till de som är kompatibla, men men, min Lumia har faktist bra ljud så jag hör bättre i den än med en trådtelefon. Som svar på ditt tidigare inlägg, så fungerar det inte likadant med vården här, är ju från Finland 👍Jag kollade med sköterskan som har hand om hjälpmedel och hon påpekade att det är arbetsgivaren som i såfall ska stå för hjälpmedlen, vilket gör tröskeln lite högre. 😕 Man vill ju inte vara "till besvär" och kräva saker hit eller dit. Fick beställa ett headset som hade telespole, bara för att konstatera att den inte fungerade med vårt gamla trådtelefon system, men det är på gång med nytt system så jag hoppas att det blir bättre då. Min högsta önskan skulle vara att få ett "eget" rum, 😃så man slapp allt ljud runtomkring, ett kontorslandskap är ju inte alls ultimat miljö för en hörselskadad. Konstaterar att man blir mer och mer tolerant dock, de som har handikapp av olika slag får nog lära sig vad kompromisser är och att vara glada för små saker. Har även diabetes att kämpa med, så nog har man fått sin beskärda lott av problem, men man kämpar på. 😎 Dock kan det vara skönt att få "prata" av sig på forum där folk förstår vad man pratar om!
Ha en bra dag! 🌺
Hej! Jag har också diagnosen otoskleros o har en så kallad kombinerad hörselskada. När jag var 16 år (1980) fick jag inopererat en mellanöreprotes i mitt högeröra. Detta fungerade tyvärr inte för mig så jag har varit ensidigt döv sedan dess. Samtidigt har otosklerosen blivit värre på vänsterörat. För två år sedan fick jag öroninflammationer på båda öronen och efter det blev hörseln mycket sämre. Fick ha tv-n på volymen 75-80, när övriga familjen tycker att det är lagom med 25 ungefär (så att ni förstår vad jag menar). Jag kontaktade sjukvården och fick en hörapparat till mitt hörande öra. Det har fungerat jättebra. Den 5 maj fick jag inopererat ett BAHA implantat som ska ge mig hörsel på mitt dövöra (jag har nämligen god hörsel i mitt inneröra). Nu sitter jag här och väntar på att få prova ut en benförankrad hörapparat (det blir i slutet av juni).
Kramar från Eva ❤️
Hej Eva
Håller tummarna för dig! Hoppas BAHA implantatet hjälper !
Hej på er !
Väcker upp den gamla tråden igen…
Har en sådan "down" period just nu så ojoj, mitt högra öra har snart lagt av helt. Ligger jag på mitt vänstra öra så hör jag inte väckarklockan på morgon, och den LÅTER kan jag lova! Har ingen kontrolltid på flera månader ännu, men funderar på om jag ska be att få komma in, då jag känner att HA inte räcker till på höger öra, utan borde justeras. Har varit och träffat en som ska fixa så att jag får Bellman systemet installerat hemma, med ringklocka, brandvarnare etc…men väntetiden är ju väldigt lång.
Arbetssituationen är fortfarande på samma status som förut..😓så väntar fortfarande på ny telefon. Undrar hur länge man orkar/kan jobba med samma uppgifter?
Senast vi var ute på promenad, maken och jag, så sade jag till honom, att vet du..jag hör inte ens mina egna steg (hade inte i HA då det duggregnade), inte dina heller. Det var bara…tyst..DÅ insåg jag att jag faktist kanske kommer att bli helt döv.
Så nu sörjer jag på nåt vis..Jag vet att det går över och snart kommer kämpaglöden igen, men just nu, suck ..sen mörker och regnslask ute 🤪
Puh nu har jag lassat av mina sorger och tankar på er stället, hoppas ni orkar läsa Det går över och nog kommer jag igen, men ibland måste man få lätta på trycket!
Ha en bra dag och sköt om er!
🌺
#23 Be om att få stroboskopblixten också till Bellmansystemet. Då kan du inte undgå att reagera. Likaså vibrationspucken att lägga under bäddmadrassen. Se även till att du får deras trådlösa variant av systemet. Brandvarnare finns också. Likaså en dosa som sätts på ytterdörrens dörrkarm ( på insidan). Den känner av den befintliga dörrklockan - och blixten/ blixtarna reagerar direkt - när någon ringer på ytterdörren. ALLT är trådlöst - och du behöver ingen montör - utan fixar det själv.
Ha en bra dag. Bosse
Jo jag ska få ringklockan ,lampan samt vibrationspuck och till telefon, funderar på om jag borde be om väckarklockan också…men som sagt lär ta nån tid ännu.
Är det någon som vet hur lång livstid en HA har? Har haft min nu (Widex Clear 440) i snart 3 år, bytt öronsnäckorna 2 ggr(gjutit nya) samt lite småservice nu som då.
Det är väl ungefär den tiden där gränsen går - för att få byta. (Sthlm Landsting) Sedan är det ju frågan om behovet. Det är ju det som skall styra. Beställde inte väckarklockan. Dels för att jag hade en ( med puck) som jag är van vid. Sedan använder jag oftast min mobil som väckarklocka. Den ligger på sängborden - låter - vibrerar och blixtrar. Omöjligt att inte vakna till. Det är en iPhone 6S Plus. Skulle det vara mycket viktigt - använder jag båda.
Ha en bra dag. Bosse