Triggers?
Hej,
Jag tänkte höra med er om vilka triggers ni vet om som startar ett menièresanfall.
Tala gärna om hur ni behandlar sjukdomen också.
Jag äter Betaserc 8 mg 5x3/dag sedan 2 månader tillbaka samt postafen vid behov.
För mig kan dessa starta ett anfall:
* Stora folksamlingar (hög ljudnivå)
* Alkohol
* Stress
* Blinkande ljus (skall iofs få göra ett EEG efter sommaren för att kolla så att jag inte har någon typ av EP också).
* Dålig sömn
* Elektronikvaruhus (Media Markt, Siba mfl.) Tror att det blir för många intryck samtidigt.
* Starka dofter
Jag har fått ett anfall efter att jag tittat på melodifestivalen så höga ljud och ljus är helt klart en trigger för mig.
Jag tror att anledningen till att jag överhuvudtaget kommer in i en period (skov) med yrselattacker är när jag slarvat med sömnen en längre tid, ett halvår eller mer.
Det som då tycks lösa ut yrselattackerna är koffein, både kaffe och Coca-Cola tycks vara lika illa, samt stress. Undviker jag detta och sover ordentligt klarar jag mig rätt bra. Fast i ärlighetens namn måste jag säga att en del yrselattacker har kommit som en blixt från en klar himmel, utan att jag i efterhand kunnat förstå varför.
Efter den senaste omgången med yrselattacker, för ett drygt år sedan, har jag märkt att jag blivit känslig för stora, snabba rörelser i teverutan. Inte så att jag får någon yrselattack, men det är olidligt, det känns som hela världen gungar. Får helt enkelt låta bli att titta. Likaså får jag nu lätt svindel, även från rätt låga höjder på bara några meter. Min egen amatörmässiga tolkning av detta är att mina balansorgan är så slitna att jag alltmer förlitar mig på synen för att kunna hålla balansen. När jag gör det där balansprovet där man spolar kallt och varmt vatten i öronen och kollar ögonrörelserna, så känner jag ingen yrsel alls längre. Öronläkaren sa att han aldrig tidigare hade sett en så snabb nedgång av örats balansorgan.
Det enda jag provat mot min Meniere sedan jag fick den officiella diagnosen i höstas, är SPC-flakes. Det var ingen höjdare. Köpte mina SPC-flakes från en postorderfirma som skrev att magen kunde ha svårt att bryta ner det mältade havret de första två veckorna, under vilka det kunde märkas en viss flatulens. Det var en underdrift. Efter att ha provat flingorna i flera månader kunde min mage fortfarande inte bryta ner dem, och jag hade nog kunnat förse hela landet med naturgas. Det blev både plågsamt och pinsamt, bara jag gick på trottoaren så lät det ju om mig. Fick sluta för ett par månader sedan, varefter min hårt prövade mage snabbt återhämtade sig.
Nästa steg är enligt öronläkaren vätskedrivande medel, men det vill jag vänta med tills jag kommer in i en ny period med yrselattacker. Med den oregelbundenhet dessa har kommit tidigare, kan det nog dröja något år.
Jag mådde också väldigt dåligt i magen av SPC-flakes…
Jag har nyligen börjat med Betaserc, tidigare så åt jag vätskedrivande med ganska ok resultat men jag fick tyvärr lågt kalium av det så vi valde att byta medicin. Om jag inte tar medicinen så får jag anfall direkt.
Var bor du någonstans?
Jag bor i Sörmland.
Har nästan en svag misstanke om att yrselattackerna är över för min del. Balansproverna visar ju i stort sett noll, så längre ner kan nog inte öronens balansorgan sjunka, vilket medför inga fler yrselattacker.
Det blir istället balansproblem nu när jag bara har känseln i lederna och synintrycken till hjälp för att hålla mig upprätt. Balansträningen har jag hittills stått för själv, med sunt förnuft och sådant jag har kunnat läsa mig till. Har du några balansproblem? Får du någon träning med sjukgymnast av ditt landsting?
Hej igen Pinus,
Jag går inte hos någon sjukgymnast för MB men går pga korsbandskada så jag får en del balansträning ändå.
Senaste 3 veckorna har jag haft 10 st anfall som drabbat båda öronen :-(
I natt/morse hade jag ett som höll i sig i ca 8 timmar.
Det var kanske inte så bra att skriva att yrselanfallen antagligen upphört. Nu har jag just fått ännu ett, över ett år sedan det förra. Kanske för att jag slutade med SPC-flakes? Svårt att säga, med tanke på att anfallen kommer så sällan och mycket oregelbundet. Normalt 1 - 2 år emellan, men ibland kommer det flera stycken på bara några månader.
Det mina yrselanfall saknar i kvantitet tycks de kompensera genom kvalitet. Tar kanske upp till 10 - 15 minuter av tilltagande yrsel innan jag ligger ner, vid fullt medvetande men utan att kunna röra mig eller prata. På det viset kan jag bli liggande ett par timmar. Ruskigt äckligt när jag börjar kräkas utan att kunna röra mig ur fläcken. Om någon hittar mig i den här situationen brukar det bli ambulans och bortforsling till akuten, så även denna senaste gång. Liknar enligt akutpersonalen väldigt mycket en stroke, men det är det ju inte fråga om.
Nu har jag emellertid bestämt mig för att acceptera min läkares förslag om medicinering. Börjar som brukligt med vätskedrivande i låg dos. Om jag trots det fortsätter få yrselanfall så ökas dosen. Vi får väl se hur det här går.
Hej Hur har det gått för er med era behandlingar? Har själv precis börjat med vätskedrivande medicin för min meniere