Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: hjälpmedel
Läst 4838 ggr
Nooon2
2

Hörapparat-bra-att-veta Tips?

Hej! Jag gått omkring och blivit alltmer enörad ett tag nu (det är under utredning) och ska få en hörapparat. Jag har en grav hörselnedsättning på "skräpörat" - kurvan visar som värst på 80db. I skräpörat har jag också brus/sus-tinnitus. Ibland kan det få sällskap av lite tjut… usch. Jag är dessutom lite ljudkänslig. 
Jag har några frågor. angående hörapparat.
Jag vet tyvärr inte ännu vad det blir för apparat men gissar på någon Siemens. Jag bor bra till så att jag får hörapparaten utan kostnad.

En hörapparat bakom örat… hur mycket tål den? Det är säkert inte bra att kliva in i duschen med den men när det regnar lite? Täcker en försäkring sån´t?

Kan jag prata i telefon med en bakomöratapparat med tät "propp"? …eller ska jag välja att ha telefonen  i hörapparaten med bluetooth (om jag nu kan det… hör ju oftast inte ett skvatt med det som det är nu) eller ska jag bara använda det hörande örat till telefonsamtal? Hur gör ni?

Jag läste om fjärrkontroll till hörapparaten. Jag trodde att apparaten "klarar sig själv".  Jag bor som sagt bra till så att jag får hörapparaten utan kostnad. Kanske fjärrkontrollen kan komma med i samma veta om man vet att man kommer att behöva den och vet att fråga efter den? Finns det något mer jag behöver veta att fråga efter?

Tacksam för alla svar!

adress
1

Finns många fabrikat. Har själv Phonak med ComPilot och TV Link till. Det gör att jag trådlöst kan ringa/svara i mobil och hemtelefon. Dessutom trådlöst på TV. Det BÖ apparater men små. Är även H2O - skall tåla lite mera fukt. Får du en bra audionom - så är det guld värt. Har bara betalt "självrisken" på 600:-. Har även ett trådlöst larmsystem för dörrklocka och brandlarm - som går trådlöst till 2 stroboskopblixtar i lägenheten + vibration i sängen. Bra när inte happarna sitter i. ComPilot kan även användas som fjärrkontroll till hörapparaterna - om man vill. Det var lite info om mina apparater. Lycka till ! 🙉

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Nooon2
1

Hej Adress! Ursäkta mitt sena svar. Uppmärksamheten for någon annanstans. …men nu är jag här! Tack för svaret! Jag har mycket att lära mig om hörapparater och hjälpmedel. Jag har fått en Phonak Bolero Q90-P att prova. Jag läser på och försöker förstå om det är den ultimata apparaten för mina behov eller om jag kan vänta mig  bättre hörande med någon annan apparat och om jag behöver några andra grejor. …men jag har tider hos audionom och läkare och arbetsförmedlingsaudionomen… så det klarnar väl småningom.  Jag har i viss mån vant mig att vara ljudkänsligt enörad men vet inte hur pass mycket av besvärligheterna jag egentligen måste leva med och låta begränsa mig.
Det går i alla fall inte att prata i telefon med hörapparatsdövörat! ;)

adress
1

Phonak är bra. Se till att du får en modell med bluetooth - så du kan komplettera med trådlösa tillbehör sedan. Har själv Phonak Solana . Till det streamer trådlöst Phonak ComPilot. Använder till TV - hemtelefon och mobil (iPhone 6) Mycket smidigt och inga sladdar. Vet inte om Bolero är kompatibel med ComPilot - men det tror jag. Då blir telefonerandet som med handsfree. Perfekt ljud. Sköter sig automatiskt mellan telefon - TV eller inget. Tycker jag inte har ngn begränsning idag - bara jag har laddare och batterier….. 😇

Ha en bra dag. Bosse

Nooon2
1

@ adress: Ok! Vad trevligt att jag fått ett bra fabrikat! Jag har läst på om modellen och det står inte "bluetooth" men det står om trådlösa tillbehör - bla ComPilot. Undras om jag får en så'n? TV:n hör jag nästan bara med det hela örat trots att jag skruvar upp hörapparaten till max. Samma med telefon/mobil. …men jag tror att det kanske är för att den är lågt ställd för att jag ska få vänja mig. Det vore ju kul att höra med två öron när jag pratar i mobil så att jag bättre kan sortera bort andra, störande, ljud. Drt låter trevligt att du inte är begränsad på något sätt av hörselnedsättningen. Det väcker ju hopp om att jag kan få lika bra kompensation. :)

respectmom1964
1

Hejsan! Jag har en Phonak Bolero och den fungerar alldeles utmärkt med ComPilot.

Eva ❤️

adress
0

@Nooon2 Låter som du behöver en ComPilot ( nya modellen) kombinerat med deras TV- Link. Då har du allt trådlöst via bluetooth . Inte så billiga tillbehör men bäst. Jag fick betala - om jag minns rätt - en egen kostnad på 900kr för allt. Men då pratar vi om att dessa tillsammans kostar 6-7000kr. ComPilot skall ställas in efter hörapparaterna av audionomen. Sedan att para den med - ex mobil - är inget problem. Det klarar du själv. TV-Link skall anslutas ex i TV hörlursuttag - och sedan syncas med din ComPilot. Ingen konst heller. Sköter sig själv med en knapptryck - och tar 30 sek. Bruksanvisningarna. är bra och enkla - med bilder. Fördelen om man också tar TV- Link - är att den automatiskt fungerar som hållare och laddare för ComPilot. Blir ännu enklare då. Fråga din audionom om råd och kostnad (rekvisition) Lycka till 🙉

Ha en bra dag. Bosse