Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettallmännt-övrigt
Läst 4258 ggr
Icewolf88
3

Sämre ljud efter slangbyte

Jag bytte nyss mina plastslangar på mina hörapparater precis. Det var ett litet tag sedan sist och jag har liksom alltid glömt bort att byta dem.  Dumt, jag vet. Jag satt där och kämpade ett tag med att få av de hårda slangerna och av någon skum anledning så var det ganska svåra att få på också. Jag har aldrig haft problem med det.

Dock till saken!

Efter att jag äntligen var klar med båda mina hörapparater, satte i dem och slog på dem, så märkte jag direkt att den ena hade ganska hög och tydligt ljud, vilket är bra, men den andra hade lägre och sämre ljud. Det låter lite som om man har lock för örat när man pratar. Detta har aldrig hänt förr, även om att jag har varit lite sen med att byta slangar!

Vad kan det bero på? Jag har kollat med volymen och de båda ligger på samma volym. Inget fel med program heller. Den ena har helt enkelt sämre ljud, trots att den funkade som vanligt innan idag.

Det är sjukt irriterande.

adress
1

Något måste ändå kommit i vägen vid bytet. Blåser själv alltid med tryckluft på burk - en 50-lapp på Jula. Räcker hur länge som helst. Väntar du för länge med att byta blir det svårt att ta bort dom gamla. Ett litet rakblad eller modellkniv ( också Jula) är bästa alternativet . Ljudslangar är färskvara och skall förvaras i burk eller förslutningsbar plastpåse. Anbars åldras den också. Byter själv var 6:e vecka för att slippa besvär. Att rensa propp och filter på hörapparat går enklast med (förutom luft) med sådana små borstar som används till att göra rent mellan tänder. Finns på apoteken - och fungerar som en flaskborste. Kolla insatsen om set kommit in ngt skräp från örat - eller annat. Även första biten på hörapparaten där slangen sitter fast. Kan bara vara det som är problemet - om apparaten är ok. Gammal slang som förvarats fel - kan också vara orsaken. Köp modellkniv - lägg gamla slangen bredvid den nya - och kapa. Då vet du att det alltid blir rätt längd - så proppen /apparaten sitter rätt. Lycka till och hoppas tipsen gav ngt. 🙉

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

Icewolf88
0

Jag förvarar mina slangar i en förslutningsbar påse och slangen skaffade jag November förra året.  Insasten ska vara ren då jag rensade den så gott det gick. Men ska ta ett titt på delen där slangen sitter. Apparaten funkar bra, så det kanske är något litet smuts eller något.

Tack för svar!

Icewolf88
0

Tog ett titt på min ena hörapparat. Inget smuts och slangen satt som den ska. Testade även att byta slang ännu en gång, men ljudet är fortfarande lågt.

DesK
1

Då bör du nog gå till hörcentralen och be dem kolla upp din hörapparat.

/Désirée

adress
1

Precis. Du har gjort vad som krävs. Kolla med hörcentral. Kanske finns ytterligare filter som måste bytas. Lycka till.

Ha en bra dag. Bosse

Icewolf88
1

Jag har dock inte testat att byta vaxfilter ännu, då jag inte har några. Ska köpa några imorgon. Om det inte heller funkar, så blir det ett besök till hörcentralen då!

Icewolf88
1

Jag har en liten teori om varför ljudet är försämrat. Jag bytte både filter och slangar senast november förra året. Har haft mycket att tänka på, så har lätt glömt bort det ena och det andra.

Hursomhelst, min teori är att jag har haft slangarna såpass länge att mina öron kanske har vant sig efter det sämre ljud  som de hårda slangarna producerade och när jag äntligen byter slangarna, men inte filter, så blir det  ett obalanserad ljud. Kan ha fel också, såklart. Då jag vet att jag har bytat slang ett par gånger utan att bytt filter på ett tag, men då har ljudet inte påverkats.

Vet någon vad som händer ifall man råkar ta på filtret? När jag fick mina hörapparater, så sa min audionom att jag skulle vara försiktig med att inte ta på filtret för mycket. Tänkte aldrig på att fråga varför. Igår när jag försökte få av en slang, så råkade jag hålla på filtret ett tag utan att förstå vad jag gjorde. Det var också på den högra, som jag har problem med.

Bosse_A
1

I mitt fall har jag inga slangar längre sedan jag bytt till Siemens Pure Micon. Där går en högtalarkabel till högtalaren som sitter i örat. Därvid kan inga slangljud uppstå vid överföringen av ljudet till örat. I min öroninsats finns ett direkthål ut till omgivningen. Detta kan sättas igen av öronvax och då känns det som det slagit lock i örat. Med en tandpetare är det enkelt att öppna hålet igen..

Nooon2
1

Jag vet inte om jag är ute och cyklar här… men läser om att rensa kanaler med olika grejer. Jag köpte så´n otofloss och tycker att det funkar bra.

Icewolf88
0

Vad som är lite mystiskt är att när jag har haft på mig mina hörapparater en hel dag, då anpassas hörseln och jag hör bättre i den högra örat där min hörapparat låter sämre. Dock så låter det fortfarande som man har lock i örat ifall man pratar högt o.s.v.

Ska köpa filter idag, hoppas verkligen bara att det är dem gamla filterna som spökar!

Icewolf88
0

Nya vaxfilter verkade inte funka. Så det blir att ringa hörcentralen.

Icewolf88
2

Har precis kommit hem från hörcentralen och mina hörapparater låter som förut!

Men… ni kommer aldrig att tro var som var felet…

Tydligen så hade jag satt på fel insatser på fel apparat. Alltså att högerapparaten satt på vänster och vänster satt på höger. Inte konstigt att ljudet blev så konstigt!

*suckar djupt*

Så pinsamt, haha. Jag glömde att färgerna på apparaterna indikerar vart dom ska sitta. Normalt brukar jag ta en och en hörapparat när jag skiftar slangar, så jag inte förväxlar dom. Men förra gång blev det lite konstigt, haha.

Skönt att ha det fixat åtminstone… :)

adress
0

Du är inte ensam om det. Läser man ganska ofta. Du satte nog inte insatserna fel - då hade du inte fått in dom i örat. Du satte fel hörapparat till fel insats snarare. Skönt att det löste sig i alla fall. Själv har jag olika modell - även på apparaterna - vilket gör att det inte går att göra fel. Ha en bra 1:a maj.

Ha en bra dag. Bosse