Diplacusis
Jag är så förtjust i min hörapparat! Det ä så bra att höra! …men… I och med att jag får in ljud via det igen så har jag upptäckt att jag, förutom ljudkänsligheten som jag redan visste om, hör dubbla ljud i det. Jag vet inte om det gäller alla ljud eftersom det jag hör är lite sisådär i kvalitet - ordentlig nedsättning+ ljudkänslighet som gör att jag inte vill/kan skruva upp volymen särskilt mycket+ovan vid hörapparatsljudet… men vid lite högre och lite längre "raka" ljud som en ordentligt uttalad vokal eller pipsignalen från mikron så blir det tydligt. Jag hör ljudet som två misstämmande ljud i mitt hörapparatsöra. I mitt andra normalhörande öra är ljudet bara ett. Först trodde jag att det var hörapparaten som det var något fel på men två audionomer stod frågande. …men den som googlar skall finna! Egendiagnos: det heter Diplacusis och innebär en tonhöjdsförskjutning orsakad av pajade hörselceller. Min variant med dubbla ljud i ett och samma öra heter "Diplacusis monauralis". Det var inte roligt att läsa om orsaken och därmed också om hur pajat mitt öra är men nu vet jag i alla fall vad det är.
Jag hade gärna hört mer med mitt hörapparatsöra och ville gärna kunna ta mobilsamtalen i hörappen… men det här plus ljudkänsligheten gör ljuden ju hyfsat jobbiga.
Är det någon som känner igen sig? Vänjer man sig?