Avfuktningstabletter ?
Hejsan,
Undrar om någon vet var man kan köpa billiga avfuktningstabletter? Jag tränar en del och svettas som en gris 🤪 och det gör att mina hörapparater blir fuktiga och då lägger jag dem i en ask med en avfuktningstablett för att få dem bra igen. Har två omgångar hörapparater så jag byter medan ett par hörapparater avfuktas så att säga.
Tycker de jag får tag i är dyra och undrar om det finns billigare alternativ. Jag använder Cedis 'drying capsules'.
Det finnsTorrbollen refill hos överskottsbolaget som borde gå att torka i ugnen för återanvändning. 35:90kr
http://www.xn--ob-eka.se/mala-fixa/el-vvs/avfuktare/fuktslukare-torrbollen-1800518
hälsar Börje
Mja, det var inte så billigt.
När behövs såna? Jag har sett att det finns burkar där man ska lägga sina hörisar tillsammans med en tablett.
Går oxå att regenera i ugnen dvs används mycket länge.
Torkmedelskuddar Silica gel 30-pack
https://fyndiq.se/product/40238-torkmedelskuddar-silica-gel-30-pack/?gclid=CjwKEAjw9-
CfBRD8lt_w86zJiDUSJAADZA38pI674KkqMl1rDD32lyLodT3ol1XGbF4K9PudeFVOyBoC5Q_w_wcB
Skaffa allt i örat-apparater och lev ett "normalt liv". Funkar när det regnar, när man svettas, under mössan, med hörlurar, med hjälmar,med hörselskydd.
Måste du förresten ha hörapparat när du tränar?
Ja, jag vill gärna höra musiken när jag spinnar, springer, stavar m.m. Men jag tror jag har hittat ett bättre pris än mina nuvarande. 85 kr för 6 st tabletter.
Varje gång jag avfuktar hörapparaterna.. Vad pratar du om för prisklass på Zephyr? Såg att även den kräver tablett för att det ska fungera maximalt? Vad kostar refill??
Möllerström Medical tar 600kr för apparaten , 3xrefill 108kr. Den ger svag värme och har tidsstyrd fläkt. Finns en pdf. I deras webbshop att ladda ner, lyckas inte bifoga den i paddan.
Tack så mycket för infot!
Hittade denna på nätet. Behövs inga ytterligare tabletter eller dyligt. Verkar mera 2014 med miljötänkande. Fungerar den - vet ej. Men företaget är känt. Någon som har en sådan ?
Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse
Intressant. Har skrivit ett mejl till min audiolog och ska se om de kan ta hem en sådan till mig.
Funkar säkert, 800kr Har bara gott att säga om det företaget.
@Besserwissern. Inte bara att skaffa IÖ apparater. Numera har dom flesta "normalt" hörselskadade IÖ apparater. När/om hörseln blir sämre - och man vill ha lite flera möjligheter - är det BÖ som gäller. IÖ går alltså till en viss gräns - sedan är det BÖ som skall till för maximalt hörande. Har själv gått igenom båda alternativen genom åren. Så det är alltså inte alltid " ett fritt val" om man säger. @ JensW. Hur gick det med " torkapparaten" ? Fick du ngt besked om det ?
Ha en bra dag. Bosse
Den där UV-torkapparaten… Jag har grejat en del med UV-ljus i och med mitt terrarieintresse. UV bryter ner plast. Inte all sorts plast kanske… eller all sorts plast men att det tar olika lång tid beroende på typ/kvalitet. Jag vet inte vilket. Jag vet också att UV-lysrör för terrariebruk halverar sin kapacitet på ett år. Sååå… jag undrar lite över den där UV-boxen. Någon som vet? Tål hörapparatsplasten och insatsplasten UV-ljuset och den värme som det ju också måste bli i lådan? Jo, jag vet - det finns gott om UV ute… men för desinfektion ska det vara en starkare dos. …och UVC som vi lyckligtvis inte får så mycket av ute. Slangen gulnar och blir hård efter några månader bara av den dagliga exponeringen och jag tror väl att det beror just på UV och lite värme. Den är ju lätt att byta… men det andra är ju lite besvärligare och dyrare. Läste att transparenta hörapparater också gulnar småningom.
@Nooon2. Har använt min ett tag nu - fungerar mycket bra. Den alstrar värme på ca 46 grader i cykel där du kan välja på 3 program. Ytterligare en funktion är att man kan sätta på ett UV-ljus som varar i 1 timme - oavsett torkningsmetod. Dessutom finns batterimätare och en magnetplatta att lägga 2 hörselbatterier under processen - så man vet var de är. Går på 220/12 volt - vilket kan vara praktiskt för den som vill använda i båt eller husvagn. Naturligtvis behövs inga tabletter eller dylikt - bara apparaten. Länk nedan. http://www.edin.se/db-100-plus
Ha en bra dag. Bosse
@Adress: Tack för svaret! …med bild och allt! :) Jag måste säga att den ser "lyxig" ut. Kul att du är nöjd!
…men jag vill nog ändå fundera lite på om jag vill ha en likadan. Ekonomiska lösningar utan en massa förbrukningsmaterial är trevligt. …men jag köpte dyra saker till terrariet och efter lite över ett år så föll plastmaterialet sönder till smul pga UV:t. Jag vill helst läsa något om längre tids testning innan jag testar själv. Jag har hittills inte hittat något.
UV ljus kan också ha olika våglängder och konstruktion. I ett terrariumhar du ju en våglängd för att påverka växter/färger/djur i första hand. Dessutom efterlikna dagsljus naturligtvis. Liknande som akvarium. Dom (ex lysrören) blir dessutom varma - och brinner mycket längre tid per dygn. Det är ju vitsen. Denna funktion med UV genom dioder - ingen värme - och lyser 1 timma åt gången. Så vist finns det skillnader. Beträffande materialet vet jag inte - men det borde vara en högre kvalitet än den i ditt terrarie. Men vet ej. Ha det gott.
Ha en bra dag. Bosse
@Adress och Jens:
Det låter bra med dioder istället för någon annan lampa så att det inte blir så varmt. Jag visste inte att det finns UV-dioder. Widex Dry-Go verkar ju också bra. Enkla, smidia lösningar med minimal handpåläggning är fint! Jag kanske "köper" konceptet ändå småningom. Just nu använder jag torktablett i burk. Vi får se. Tills vidare får det duga. Kanske går det att operera mitt öra och om jag efter det inte behöver hörapparat så behöver jag ju inte fundera mer. …men annars får jag lov att forska lite mer i detta. (Jag är en sån… hopplös ;) som vill veta exakt hur och saker och ting fungerar. :) )
@Jens. Widex är ju ett bra fabrikat på allt vad gäller hörsel. Man skulle ibland kunna tro att det är samma ägare som Phonak - men så är ju inte fallet. Däremot ingår andra märken i det danska Widex. Vad gäller DRY-GO UV torkbox så är den väldigt lik i spec som min DB100 Plus. Ytterligare en finess är ju laddning genom USB för vissa. Kanske borde torktiden gå att variera mer/mindre än 3 timmar . Hur länge UV är på/av hittar jag inte. Men -oavsett - fin apparat - så den bör du vara nöjd med. Prismässigt - vad skiljer det. Min 800:- och Widex ?…..
Ha en bra dag. Bosse