Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etiketthjälpmedel
Läst 6869 ggr
Gatukorsning
2

Byte av "ljudslangar"

Jag undrar lite hur ni andra hörapparatsbärare upplever att det är när ni byter domer eller plastslangar till hörisarna.

Min upplevelse är att det nästan gör ont i öronen när jag byter till nya, just för att plasten är så pass hård och oformad på något sätt. Jag använder Phonakapparater med "blister pack slim tube" som ljudslangar. Någon som har samma upplevelse eller som har något tips på hur man kan "mjuka upp" plasten för att det inte ska göra så ont i öronen när man byter plast?

Jag byter plast ungefär vart fjärde månad och mmärker på en gång en förbättring av ljudupplevelsen.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[Jens]
1

Jag har inte sådana utan mina är gjutna efter innerörat. Provade just de som du har men jag fick väldigt ont och då gav de mig förslaget att gjuta nya proppar istället till innerörat vilket är mycket bättre. Kanske du skulle ta och prata med dem om detta problem?

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
1

Jag hade också sån slang först men jag fick skavsår i örat så fick byta till en gjuten insats istället och den är jättebra. :)

[Jens]
3

Tack Shabby, du förklarade det bättre än jag.. =) Det är precis så jag upplevde det.

Gatukorsning
1

Jag har tidigare haft insatser som är gjutna efter mina öron men jag upplever att ljudet blir mycket sämre då. Det blir mer "burkljud" så att säga och just för min hörselnedsättning så känner jag att det blir svårt och jobbigare att höra med sådana insatser. Jag har dessutom en ganska besvärande och konstant tinnitus som påverkar.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[Jens]
0

Okej, jag hann inte prova så långt eftersom jag fick sådana skavsår.

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
1

Jag hade bara sån slang i en månad innan jag var tvungen att byta. För mig blev ljudet bättre med en insats. Men tror det var lite för att den där domen jag hade var egentligen alldeles för liten och rörde på sig så därav skavsår. Men kunde inte ha en större för då fick jag inte den att sitta rätt. :p kolla med din audionom om hen har något tips? :)

Gatukorsning
6

#6 Ja, jag ska göra det. Under våren är det dags för mig att prova ut nya apparater också så då ska jag ta upp det. Kruxet är bara att även om de flesta audinomerna som jag har träffat är duktiga och bra så är de ju själva inte hörapparatsbärare (jag har i alla fall inte träffat någon än) och kan inte alltid förstå problemet. Därför tyckte jag att det var bäst att fråga här i stället, för vi sitter liksom i samma båt så att säga ;-)!

Örat
2

Jag brukar böja försiktigt i slangen och försöka "värma upp" den och forma den så den ligger bra från örat och ner in i örat med fingrarna… Det kan kännas lite ömt inne i örat den första dagen/dagarna sen är det OK!

Tycker det är bra med ljudslang för det blir så luftigt in i örat.

adress
2

Jag har både och. Första veckan skavde det i båda öronen - hade " inear" tidigare. Efter vad jag hört så är insats anpassad efter örats form det enda alternativet om hörselnedsättningen är svår. Dom "läcker inte" och man får inte det där tjutande ljudet. Med lindriga problem är säker det andra alternativet smidigare - lekte beroende på hur stora hörselgångar man har. Ju mindre - ju bättre - i det fallet. I mitt fall har jag bara den lilla proppen i ena örat - eftersom jag har ett CROSS system och den endast skall hålla kvar apparaten. Därför har jag båda " proppsystemen". Jag tror att valet av system som går in i örat är - lite av pest eller kolera - om man säger så. Finns nackdelar och fördelar med båda alternativen . Men till syven och sist är det ändå hörseln som avgör och som skall prioriteras .

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

adress
1

Något man skall tänka på när det gäller slang - det är färskvara. En av anledningarna att man byter - kanske var tredje månad. Dom som byter upplever den gamla som hård och styv. Har man förvarat bytesslangen " lufttätt" i en burk med lock eller liknande - är den mjuk och smidig. Så tänk på det - slang är färskvara och skall inte ligga öppet. Det ökar risken för skavsår och fel läge på den gjutna insatsen. Kan tänka mig att det är något liknande med öppen lösning/dom. Förvara dom nya i en tillsluten förpackning/påse - och inte nära värme och ljus. Nu skall jag skynda mig iväg och rösta. Vädret är härligt - så det blir en promenad till vallokalen. Ha en fortsatt bra helg alla på iFokus.

Ha en bra dag. Bosse

FruKristina
1

Nu måste jag fråga en sak angående tunn ljudslang. När jag var på återbesök hos audionomen frågade jag hur ofta ljudslangen ska bytas och fick svaret att den håller ca två! år och att jag kunde byta den vid nått återbesök hos dem.

Det känns lite märkligt med tanke på att widex-slangarna säljs i fyrpack som då skulle räcka i åtta år! Någon som har några synpunkter?

Jag tänkte beställa hem på slang och eartip på nätet. Verkar vara svårt att få det från audionomen också. De skulle beställa hem, men det är tre veckor sen nu.

Brje
1

Mina ljudslangar blir hårda och snurrar runt på slangfästet på hörisarna redan efter några månader så jag byter ungefär varannan månad i ofta samtidigt med microfon filterbyte.  🎧

adress
2

Det blir lite "äpplen och päron" när man kallar allt för " slang ". När det gäller gjutna insatser i örat och BÖ apparater är det ljusslang. Det är färskvara - och bör bytas var 3:e månad. Förvara i burk med tätt lock. Själv byter jag var 5-6:e vecka. Skönare att bära när dom inte blir hårda/gamla. När det gäller DOM i örat - som är en öppen lösning - så är dom mycket tunnare och inte runda som en slang. Detta gör att dom kan kännas vassa och skava. Speciellt om man fått för långa - eller korta alternativ. Dessa bytes mycket mera sällan - kanske 1 gång per år - eller ännu längre. Alla går dessutom inte att byta själv - utan får göras hos audionom. Har man svårare nedsättning - och ev Tinitus - är det nästan alltid gjutna proppar med slang som gäller. Vid inte fullt så svår nedsättning - är det en öppen lösning och DOM som gäller. Sedan är mycket individuellt som med allt annat. Men detta är " normalfall". Det som oftast besvära folk är skillnaden mellan en formgjuten propp i örat och en öppen DOM . En DOM kan röra sig och reta/skava i örat - men känns kanske smidigare - och märks mindre. En formgjuten ligger still och tar bort biljud - men kanske känns kanske klumpigare - och märks lite mer. Rent tekniskt - över lag - är den formgjutna att föredra - precis som man idag kan beställa till headset.

Ha en bra dag. Bosse

DesK
2

Jag har en formgjuten tät insats på den sidan där hörselskadan är grav och en öppen dom på den sidan där det är en måttlig hörselskada.  Den formgjutna känns ofta jobbig och gör örat ömt efter några timmar, medan den öppna domen kan sitta i hur länge som helst, utan problem. Jag har små hörselgångar och domen sitter still. Fördelen med en öppen dom är att man hör med sin egen hörsel också, inte bara genom hörapparaten. Slangen till den formgjutna insatsen byter jag cirka var sjätte vecka, då håller den sig mjuk och smidig.

/Désirée

Nooon2
1

@DesK - …hm… nu är jag ju helt ny på det här med hörapparat… men om det här med formgjuten insats. Den ska väl inte göra örat ömt? Då tror jag att den inte är riktigt gjord. Jag har visserligen haft min bara tre dagar men varit duktig på att ha den i (hela dagarna så gott som) och den gör inte ont alls.

DesK
1

Den sorten som jag har är i ett material som ändrar sig i örat, dvs den vidgar sig lite för att verkligen sluta riktigt tätt. Så det är det som gör att den spänner lite. Jag är helt döv på det örat utan höris och hör cirka 25% med hörisen i.

/Désirée

Nooon2
1

@DesK: Aha. Ok. Jo, jag läste ju det någonstans. Det är jag som inte har så värst bra koll på vad som finns och hur det är. Jag lär mig mycket genom att läsa här på forumet och nu vet jag en sak till.

adress
1

@Desk. Kanske det som är problemet för dig att den " formgjutna " ändrar storlek i örat. Dom "gammaldags " formgjutna " där man tagit avgjutning i örat har ju en fix storlek och exakthet för varje individ. Jag hade det lite ömt 2 första dagarna - därefter ingenting. På mitt döva öra har jag en öppen lösning - som gjorde ont av "slangen" som är lite trekantig - i ett par veckor. Men i mitt fall är det ju bara en hållare för apparaten - BICROS . Den fyller ingen annan funktion. Materialet i den formgjutna är ngn typ av celluloid - som glasögon gjordes i förr i tiden. Man känner lukten av aceton .

Ha en bra dag. Bosse

DesK
1

@adress jo så är det, men min formgjutna insats är formgjuten efter mitt öra, så ingen skillnad där mot andra apparater som är formgjutna. Skillnaden med denna är att den är gjord av ett slags plast som vidgar sig en aning av kropppsvärmen, för att bli så tät det bara går, så att problem med rundgång kan hållas nere. Någon lukt av aceton känner man inte från min insats.

/Désirée

adress
1

Aceton finns bara i det "gamla" materialet som görs av någon typ av acetat/ celluloid. Förr när man lagade det materialet ( ex en skalm på glasögon) löste man delarna i aceton - sedan trycktes de ihop och polerades. Som nytt igen. Lite " överkurs" - men därav den speciella lukten på materialet. Lukten av aceton - som på flaska - kanske är lite felaktigt beskrivet. Kanske mera lukten av fotonegativ - för oss som är så gamla…. Skulle gärna vilja prova din modell. Kanske vid nästa byte…….

Ha en bra dag. Bosse