Hörselskada av hörapparat?
Hej! Jag har en fråga om volymen i en hörapparat.
Jag hör bra på ena örat men det andra har jag inte mycket nytta av längre. Jag också brus/sus-tinnitus i det. Ibland kan det få sällskap av lite tjut… usch. Jag är dessutom lite ljudkänslig. "Skräpörat" är under utredning och en hörapparat är på ingång.
Jag undrar över det här med decibel… Ska jag ha en hörapparat som förstärker ljudet mer än min nedsättning? Min kurva visar 80db som värst. Jag har läst att långvarig exponering för en sådan ljudnivå orsakar hörselskador. En del av min nedsättning sitter i innerörat. En del i mellanörat. Det har pratats om att en operation kanske skulle kunna ge en förbättring.
Om jag kan bli opererad - är inte lite trist då att riskera ytterligare skada genom att använda en hörapparat med sådan volym innan ev. operation? …eller de kanske aldrig drar på så högt?
Tacksam för alla svar!
Ljudnivån / kurvan ställer audionomen in individuellt för dig. Det kan aldrig bli fel. Det finns även ett CROS system för de som är döva på ett öra - men hör på det andra - bra eller dåligt. Det är två apparater - men den som är på det döva örat har mikrofon / högtalare som är kopplat (trådlöst) till den " hörande" apparaten . Det blir lättare att höra även från den döva sidan - och blir lite som " simulerad" stereo. Finns lite olika fabrikat. Den jag ref till är Phonak. Har även inbyggd bluetooth - så du kan ha tillbehör till typ streamer osv.
Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse
Hej, jag vill tipsa om http://www.horapparat.com/ du får av godkänd audionom gratis hörapparat och hörseltest där du bor, helt otroligt bra.
Normalt sätt skadar hörapparater inte hörseln. Det går oftast också att ställa in en övre gräns så att hörapparaten inte förstärker riktigt starka ljud. Det finns undantag, och om man har en grav hörselnedsättning så kan man i vissa fall behöva så mycket förstärkning att det kan skada hörseln på lång sikt. Men hörselvården är ju jättemån om att bevara den hörsel man har. Prata med din audionom om saken.
Hej! :) Ursäkta, jag harvarit lite frånvarande (närvarande i andra livets avdelningar). …men nu är jag här igen! Tack för svar Adress, Tobias och CessieB!
Jag har varit hos min audionom och fått en hörapparat som jag övar mig med så mycket jag kan. Hörande är både bättre och… marginellt bättre… och förskräckligt ibland. Det är olika med olika ljud. Vissa ljud som jag vill höra (ex.vis TV:n) kommer knappt med alls och vissa ljud blir riktigt jobbiga. …men jag har frågat audionomen och hörapparaten ska inte kunna skada den hörsel jag har kvar … inte ens om jag skruvar upp volymen till max… förutsatt jag inte vistas där det är skadligt höga ljudvolymer som konserter etc. …men det är ju inte bra för någon.
..fast inte känns det behagligt med slammer och skrammel eller ljudliga manliga personer i ekande lokaler. Är det tillvänjning- , ljudkänslighets- eller inställningrelaterat, tro? Jag noterar och tar det med audionomen se´n.
…och jo, tack för tipset om CROS-system. Jag har läst på om det… hör jag kanske för bra för det? Jag har fått en bakom örat Phonak Bolero Q 90P att prova. Jag vet inte om det säger något… men jag tror att det är en ganska ordinär apparat? Jag hoppas på att det ska gå att få lite mer stereohörning med den än jag får med den som den är inställd nu. Audionomen sänkte volymen lite så att jag ska få vänja mig …så det kanske kommer. …eller så kanske det inte går i och med att hörseln i "dövörat" ligger på 80 db mitt i registret. Det kanske är för dåligt ändå? Kanske det är CROS-nivå på det. Jag ska ta det med audionomen om det inte går att få det bättre.
@Tobias Malming. Det är ett företag som " fixar kunder" åt audionomer och tar provision av dom . Ungefär som det finns företag som " skaffar den billigaste försäkringen" - eller elavtalet. Kanske inget fel i det- men lika enkelt att ringa själv.. Alternativt via vårdcentralen.
Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse
@Tobias Malmgren, Vänligen påstå inte att det är gratis att få hörapparater. Detta varierar mellan våra olika landsting. I en del landsting får man betala en mindre summa per hjälpmedel, som man får, således är det inte gratis i hela landet, utan endast i vissa landsting. För övrigt är det precis som adress säger att man får all hjälp av audionomen, så att gå någon omväg via någon hemsida, verkar onödigt krångligt.
/Désirée