Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettakustikusneurinom
Läst 3958 ggr
Yrslan
8

Hur ska man orka

Fick min diagnos Akusticusneurinom 2013 och livet är allt annat än kul ..Har kronisk mycket svår yrsel ,hastiga tvära yrselattacker som kommer och går,extremt usel balans ,kroniskt trött ..alltid illamående…starkt tryck över hela vänster sida av ansiktet (tumören sitter på vä sida) och bakhuvudet ,ofta mycket svår huvudvärk…är extremt ljudkänslig och ljudvibrationer kan utlösa kraftiga yrselattacker…domningar i ansikts halvan,känselbortfall ..tinnitus ,vissa dagar kan jag inte ens prata pga av att  min egna rösts vibrationer jag gör mej fruktansvärt yr  och illamående .mm mm 

Var på besök i uppsala (bor i norrland) får där veta att det vågar inte operera mej då riskerna ansågs så höga och att jag ej skulle klara av open mm ,blir då remissad för gamma kniv till stockholm  men nu får jag inte göra den heller bla pga av en liten nackskada jag har ????  så nu måste jag alltså trots allt genomgå en operation dom ej tror jag kommer klara av ….ska röntgas om  under nästa vecka pga av detta kraftiga tryck jag har i huvudet …och har lite synförändring på vä öga nu med..

men kollade ögonen idag och det var då ingen svullnad eller så på ögon/synnerver osv  i feb hade min tumör vuxit med 4 mm på bara 5 mån  så ja dom vet ju inte om det plötsligt växt mer igen och trycker annorlunda min växer dessutom mot hjärnstammen …tydligen har jag en snabbväxande tumör vilket de sa var ovanligt ..har dessutom meniéres sjukdom sen -87 och nu är det som att tumören retar lättare så jag får mer sånna anfall med mellan varven …så mycket att kämpa med …och hur ska man orka…

Har fått sån usel balans så måste åka rullstol då jag ska längre sträckor får annars ha rullator ofta för att ha stöd för balansen ,de hittade plötsligt att jag saknade nu fungerande balanssinne på både höger och vän sida ……

Blir så förvånad då jag läser  här att de flesta har ju inte mycket symtom alls ….och inte alls mycket påverkade…..och min tumör är en evig kamp för att ta sej genom stund för stund……

*Har ni fått några typer av mediciner pga av AN ? Jag har fått Lergigan mot yrsel och illamående har just börjat med den och illamåendet har lättat faktiskt lite så har fått lättare att kunna äta nu …Har även frystorkad Zofran …mot illamåendet…

Nåja färdig gnällt :) men inte trodde man att det var så här livet skulle bli …men försöker göra det bästa jag kan utav det ändå….men det drabbar ju även familjen ..så man går ständigt med dåligt samvete och känner sej som en börda för omgivningen….Mycke tankar nu som snurrar kring operationen ….har fått sån dödsångest så jag har svårt att sova ….tänk om hjärnan kunde va tyst ibland…

Nåja Tack för att ni lyssnade……..Kram på er

Tarotstollan
1

Stor kram till dig!🤗🌺

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Örat
1

Låter ju jättejobbigt! Hoppas att operationen går bra så Du får känna Dig bättre! Hur stor är Ditt An nu?

Agneta_online
3

Hej

Blev alldeles tagen av ditt inlägg. Du har det verkligen besvärligt just nu. Tycker du är fantastisk som kämpar på. Har ingen egen erfarenhet av det du beskriver (är bara "vanlig hörselskadad" med cochleaimplantat. Kommer ändå att tänka på något jag gått igenom i livet och där jag absolut mådde som sämst innan jag bestämde mig för hur jag skulle göra. När jag väl gjort det blev det enklare, slapp det där grubblandet som tog så otroligt mycket kraft utan att det ledde till något alls. Precis som du hade jag då också mycket tankar på hur omgivningen påverkades och skuldkänslor för det. Det här pågick ganska länge, för länge kan jag tycka i efterhand men det är ju alltid lätt att vara klok när man har facit i handen. Men så var det något jag läste, eller något nån sa (minns inte) som gjorde att polletten trillade ner. Situationen var ju så besvärlig redan som den var. Gjorde jag ingenting skulle heller ingenting förändras, kanske skulle det bara bli värre.

Då gav sig resten också och jag bestämde mig för att lita på de människor, resurser och andra jag hade runt mig.  Så jag satsade all kraft på att få förändring på det jag hade och för mig innebar det också att jag slutade irra runt i grubblerier och sömnlösa nätter. Det innebar också att de som verkligen brydde sig äntligen kunde stötta mig - beslutet var ju mitt - i det jag ville göra.

Jag vet inte alls om det här är till någon hjälp men ville ändå dela med mig av mina erfarenheter, även om grundproblemet var något helt annat än din sjukdom. Önskar av hela mitt hjärta att du kommer fram till någon sorts beslut, hittar vänner, läkare, medmänniskor du kan lita på och som kan stötta dig fullt ut oavsett vilken väg du vill ta.

Vänliga hälsningar

Agneta

Agneta_online
1

En sak till… Jag fick prata med en kurator under den här perioden. Det hjälpte mig verkligen, kanske något som skulle kunna passa dig också?

adress
2

Hej Yrslan ! Synd att du startat en ny avdelning - när det finns redan en för AN . Du kan få mycket mer hjälp om ditt inlägg " Hur skall man orka" hamnar "rätt" Akustikusneurinom är inne på # 3 där - så du har mycket att läsa. Kanske kan du även be "sitevärden" flytta ditt inlägg dit - så hjälper du kanske även andra i din situation. Skrev några rader till dig på Facebook - och har skrivit mycket under Akustikusneurinom här på iFokus. Ha en bra sommar.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

adress
0

Här har du länken till " rätt avdelning" http://horselskadade.ifokus.se/discussions/4f6cb05188f4723556002265-akustikusneurinom-2 Det är till # 2 Du har även en tidigare (1) och den nuvarande (3) Länkar finns under respektive. Återigen - Ha en bra sommar!

Ha en bra dag. Bosse

Yrslan
0

Hej Alla och tack för alla värmande ord …..    Adress  vet ej riktigt hur denna sida funkar och ang inlägg så ja nybörjare :))))) och jag vet ej vem du skrivit till på FB för det är då inte till mej :) finns det någon på forumet här som heter likadant kanske????? heter ej  Yrslan på Fb…. tack dock för alla råd.. :) är inte ett dugg tekniskt kunnig så  ha tålamod med mej *ler*

Tack för omtanke och uppmuntran den värmer gott i hjärtat …..kan dock bara vara vid datorn korta stunder blir snabbt trött i huvudet och blir så trött av detta konstanta tryck och domningar  mm …får ju som sagt täta yrsel attacker som begränsar livet mycket också….så jag kikar in så ofta jag orkar….ska på sjukhuset nästa vecka och prata om när dom nu ska planera in nya röntgen då…för dom vill ju veta om den plötsligt vuxit ännu mer och trycker annorlunda därav mina ökade problem så jaja den som ever får se och kämpa vidare Kram på er alla

adress
2

Hej igen Yrslan. Det är en sluten grupp på Facebook /hrf för hörselskadade / som du kan ansluta dig till. Där diskuteras allt inom hörsel. Varför jag skrev där var för att ett inlägg hade gjorts i morse av en som läst ditt inlägg här på iFokus. Jag trodde du var medlem i slutna gruppen. Tycker du skall gå med - eftersom du där även får mycket saklig information från hrf. Länken till inlägget som refererade till dit inlägg är nedan. Hoppas det klarnar varför mitt ilägg till dig ovan blev som det blev. Ha en bra helg och sommar. https://m.facebook.com/groups/437787622971788?view=permalink&id=656561881094360 HRF: Diskusstionsgrupp för hörselskadade - tror jag är det riktiga namnet.

Ha en bra dag. Bosse

Yrslan
2

Har just vaknat efter att ha fått en kraftig yrsel attack igen satte igång vid 18 tiden ..proppar sej full med illamående medicin  och sen sängen …och hoppas på det bästa,,,skönt att man kunde undvika sjukhuset denna gång …. Är sjukt seg och trött av medicinen än och fortfarande liiite  karusell snurr… ska försöka somna om snart igen …värsta är ju ibland då man vaknar och är inne i en yrsel attack då man slår upp ögonen…har  ju som sagt menieres sjukdom också och det triggas igång nu så mycket lättare pga av tumören…och får extremt mycket kraftigare anfall nu än tidigare men det säger dom har med tumören att göra…blir sån kraftig yrsel så det känns som att man går in i nån medvetslöshet  tillslut ..kan ej svara på tilltal  och har helt utslagen balans ….kan inte öppna ögonen då blir allt värre….kräks och mår rent skit ….

Jag förstår ju läkarna då de säger att de tror inte att jag kommer klara av denna operation ..till saken hör att jag har ju inte bara tumören ,menieres ,nackskada,tinnitus…utan även artos i händerna, typ 2 diabetes som jag fick pga av att sköldkörtel la av helt så har ju Hypothyreos  också<(med vikt uppgång)…har även Dercum (fettvävnads reumatism) stadier 1,2 och 3 och bara denna sjukdom är ju ett litet helvete i sej(även med viktuppgång) går upp i vikt av sjukdomarna trots att jag knappt kan äta alls och kräks ofta  ,,har kroniskt illamående och har de senaste 3 åren levt enbart på kokt fisk och kokt kyckling och ris,tonfisk i vatten nån brödskiva ibland ,oatly mjölk och oatly youghurt (har matellergier oxå)och thats it kan oftas äta mycket lite och 1-2 ggr om dagen och ändå ser man ut som en liten biljardboll… …….har IBS som oxå krånglar till det i magen ….fick nyligt psoriasis i hörselgångar och bakom öron men endast där  hmm……..och ledsmärta pga av detta också  ,Har återkommande Bakercystor i höger knä som gör att mellan varven är det mycket ont ,svullet och smärtsamt så blir ju svårt att gå,, + lite skador på rygg och bäcken . Bla ….är döv på vä öra sen födseln ,har lite sämre på höger nu sen jag fick inflamerade nerver där och hade en ansikts förlamning i några månader …det var då de röntgade mej för ansiktsförlamningen som de fann min tumör på vänster sida . för lite mer än ett år sen  nu då

Fick beskedet om tumören på min födelsedag  ,30 min efter jag fått beskedet var jag utskriven och hemskickad utan att jag ens visste vad det var jag hade i huvudet ,om det var cancer eller inte ,,ingen information överhuvetaget fick jag ..tog 3,5 v innan jag fick tag i nån som började besvara mina frågor och sen att jag fick komma till öron 

Har aldrig blivit erbjuden psykologstöd eller nåt alls….förrän nu över ett år senare sen jag fick diagnosen så hörde hörselhabiliteringen plötsligt av sej om undrade om jag ville ha stöd och hjälp mm …så ja det går ju framåt i alla fall…

Är extremt medicinkänslig och därmed mycket svår medicinerad tål nästan ingenting kräks tex  som en tok av vanliga alvedon, så man får stå ut med mycket smärta osv då man ej kan ta nåt alls som lindrar ,finns nästan ingen antibiotika jag klarar av ………osv

Är 40+år kroppen började skrota tills sej efter ett par misslyckade operationer ,2 jobbiga graviditeter ..osv sen gick det som bara ständigt utför…men kämpar på varje dag …försöker ändå leva så positivt jag kan mitt i allt elände…och ändå njuta av dagarna och livet så gott det går….när en sak inte funkar längre får man hitta nya vägar så livet får bara funka på ett annat sätt….

Visst har jag mina ledsamma,dödsångest,massa tårar och tyckasynd om mej själv dagar ..man behöver nog dom för att orka också….och sen gå stärkt ur dessa deppar dagar…man plockar upp sej själv igen …

Operationen är ju oundviklig …har dock svårt att acceptera de dåliga oddsen emot mej …men man får försöka bearbeta det med….tänker mest på gubben min och barnen ….jaja nog med tråkigheter och lååånga inlägg ..ska vika in årorna och hoppas på lite mera sömn och en bättre dag i morgon …alla barnen kommer ju hem och det ska grillas så hoppas man har orken att vara med ….annars jävlar tror jag att jag släpar  ut mej och ligger på altanen :))) …med lite envishet kommer man långt :) 

Krama på er i natten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

adress
2

Bra att du ändå har stöd av familjen. Man känner sig nästan priviligierade med dom "krämpor" man har - när man läser om dina besvär. Hoppas verkligen att du får ordentligt med proffisionell hjälp så du kan gå vidare. Du är ju "bara" mitt i livet. Nu med detta fina väder vi har - förstår jag att värmen inte är något för dig. Kämpa på - och lycka till.

Ha en bra dag. Bosse

alice1960
0

hej  yrslan 

tråkigt o höra om din situation  och jag känner med dig 

jag op mig 1985  i linköping  med en då ny metod att öppna bakom örat  .ot tidigare om jag förstått det rätt  öppna i nacken ,,,

jag hade en AN 4 cm i diameter och det gick fort frpn det jag fick besked om vad det var till att jag opererades ca 1,5 månad .

hade haft en nedsatt hörsel  som blev sämre o sämre under några år  men när jag började åka karusell  då fick läkarna fart ,,,, 

jag hade mkt  duktiga öron läkare och neurologer 

det finns mycket att berätta och skrev lite mer i en annan träd här i ämnet skrev dock lite fel  där min tumör var 4 cma i diameter och ej 4 mm LOL nåväl fråga på  om det är något du undrar jag  var 25  (fyllde på sjukhuset) när blev opererad är 54 idag