Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikettallmännt-övrigt
Läst 2271 ggr
FruKristina
2

Hörselgångseksem

Jag har fick hörapparater i början av juli och har nu fått diagnosen hörselgångseksem i ena örat. Jag var hos husläkaren i dag eftersom jag inte visste vad det var. Ont gör det. Nu har jag fått salva och ska låta bli att använda hörapparaten för att inte irritera hörselgången. Har ni erfarna hörapparatsanvändare tips på hur man undviker eksem eftersom de verkar vara en bidragande orsak. Jag har aldrig haft det tidigare. Att inte använda ena hörapparaten känns inte som nån optimal lösning. 😕

VildaVittra
0

Stackare, hörselgångsinflammation hade jag jätteofta när jag simmade (på engelska heter det ju swimmers ear) vilket eksemet kan bli om man inte sköter sig. Nu har jag inte haft det på massor med år då jag inte simmar i bassänger längre, har du badat i någon pool nu i sommar så kan ju det utlöst det. 

Nu kan jag nada om hörapparater, men kan du vara känslig mot materialet i "pluggen"? Vad är den gjord av?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

lbnbra
0

Det var inte kul. Normalt ska inte hörapparater orsaka inflammation. De är gjorda med ett material som inte är känsligt för örat. Viktigt är ju att man håller rent i örat och även hörapparaterna. Jag rengör apparaterna en ggr./mån  med en speciell vätska som heter Widex. Jag beställer den hos HRF men du kan säkert köpa den på apoteket. Jag tappade hörseln för 1.5 år sen efter en infektion i öronen. Då fick jag hörapparater men har aldrig  haft besvär. Ibland kliar det men det är allt. Hoppas du får till det.

FruKristina
0

Hålla rent låter vettigt! Jag har en öppen insatts och där ska man tydligen byta ut själva lilla spetsen som sitter i örat. Tyvärr har jag inte fått reda på var jag kan köpa ny eller vad det är för storlek på den jag har. Ska nog försöka jaga rätt på en audionom imorgon och fråga. Min audionommottagning här i Uppsala har sommarstängt! och hänvisar till några andra i Stockholm, men jag kan kanske få lite tips på hur jag ska göra ändå.

Bad sa läkaren kunde vara en bidragande orsak. Salvan hjälper iallafall. Jag har betydligt mindre ont nu än jag hade igår och det känns ju skönt.

adress
0

Googla på ditt märke på hörapparaten. Dom brukar även ha bilder och namn på insatserna. Ex Phonak har flera varianter med bilder - som man även kan köpa direkt av dom. Kan även tänka mig ex Hörsam - som ju har butik på nätet. Kolla så hittar du säkert. Jätteenkelt att byta i alla fall.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

FruKristina
1

Tack adress! Det ska jag göra. Jag har en widex-apparat. Det är lite av en djungel det här innan man är van.  Härligt att ha er att fråga!!! :-)