Nya hörapparater
I januari får jag nya hörapparater 🙂 Det visade sig att mina nuvarnade apparater inte kan hantera compilot, därför föreslog audionomen att jag ska få nya apparater. Det blir också ett nytt hörseltest då 🙂
Det ska bli spännande att höra om ljudbilden blir lite bättre, som audionomen trodde 🙂
/Désirée
Hoppas de fungerar och du blir nöjd med dem
Fick nya apparater för 3 veckor sedan - Phonak Solana. Dessutom fick jag rekvisition på totalt 4100:- för hjälpmedel telefon och TV. Köpte därefter för en vecka sedan Phonak ComPilot och TV Link S.
Det ångrar jag inte. Fungerar perfekt via bluetooth till telefonen och trådlöst till TV. Har aldrig haft så perfekt TV ljud någonsin. Svara i mobilen är jätteenkelt och smidigt - perfekt ljud. Hörbart i Stockholm - där jag köpte hela settet - tog tid på sig att informera och installera under en hel timme. Så när jag kom hem var det bara att sätta på TV och börja svara i mobilen. Otroligt kunniga.
Du ångrar inte om du skaffar ComPilot - men ta den komplett med TVLink redan från start. Totalpris 5500:-. Mycket pengar - men det är det värt. Efter rekvisitionerna blev kostnaden för mig 1400:-.
Sämre investering för hörseln kan man göra. Jag är i alla fall supernöjd.
//Bosse
Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse
Adress jag fick compiloten när jag var där förrförra gången 🙂 Så den har jag redan, får fråga om Link S när jag får de nya hörisarna i januari 🙂
/Désirée
Här är en verklig nyhet som kommer att underlätta för många. http://macworld.idg.se/2.1038/1.535495
Ha en bra dag. Bosse
@ Desk K Konstigt att du inte fick TVLink samtidigt. Det är ett superhjälpmedel för att kolla på TV. Allt sker med automatik.
Ha en bra dag. Bosse
Direktkopplad hörapparat låter kanonbra! 🙂
Vet inte varför, men kanske för att jag sa att jag har en sån där slingdyna till tv:n.
/Désirée
Dynan går väl via T läget och är ju värdelös med ComPilot. Dessutom är kvaliten på ljudet sämre i T läge. Påverkas av magnetfält osv. Lämna tillbaka dynan och be om TV länk till din ComPilot i stället. Du blir nöjd.
Ha en bra dag. Bosse
Precis vad jag misstänkte, så jag tar med mig dynan och ber TV Linken istället 🙂
/Désirée
Funkar ComPiloten bara med hörapparater från Phonak eller är den kompatibel med andra märken?
Må så gott!
Christina aka Chruss
Tror just denna bara funkar med Phonak, men det finns säkert liknande till andra märken
/Désirée
Mycket intressant uppsats som säkert kommer att hjälpa många i framtiden i arbetslivet, bara f-kassan och arbförmedlingen hjälper till.
hälsar brje
===
===
FM-system, till vilken nytta? : En litteraturstudie om FM-systemets nytta för grundskoleelever med lätt till grav hörselnedsättning
http://www.uppsatser.se/uppsats/71a8add6f0/
FM-system, till vilken nytta? : En litteraturstudie om FM-systemets nytta för grundskoleelever med lätt till grav hörselnedsättning
FM-system, till vilken nytta?
– En litteraturstudie om FM-systemets nytta för
grundskoleelever med lätt till grav hörselnedsättning
FM systems in practice - Useful or not?
– A review about the use of FM-systems for elementary students with mild to
severe hearing loss.
Klas Johansson & Terese Loberg
Örebro universitet, Institutionen för hälsovetenskap och medicin
Hörselvetenskap
Hörselvetenskap C, Examensarbete 15 hp
Vårterminen 2013
#11 Den måste jag läsa, verkar mycket intressant!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
jag tappade min oticon Connectline nogon stands ute och hittar den inte…..vet ni om jag måsta då köpa en ny själv ?😕
#11 Intressant, tack för lästipset!
#13 Din hemförsäkring kan täcka en del, men du lär nog bli tvungen att betala självrisk
/Désirée
Så roligt för dig DesK !
Nu har jag haft mina ett bra tag och jag är nöjd (skrev ej supernöjd) med dem även om de inte är lika bra som mina gamla. Saknar verkligen mina gamla för då hörde jag precis allt.
Idag har jag lite svårt att höra vid konferens m.m. för det finns ju inte alltid stöd för T-läge i lokalerna.
Tekniken går framåt säger dom men dock inte för mig. Det har blivit lite sämre för mig tyvärr.
Nu sitter jag här med mina sprillans nya Widex Clear 440. Hämtade ut dem i morse och visst hör jag bättre med dem. Nu gäller väl bara att få hjärnan att vänja sig vid den nya ljudbilden antar jag.
Egentligen hör jag för bra för att få hörapparat på mitt bästa öra, men eftersom jag har en besvärlig tinnitus på mitt sämsta öra så föreslog läkaren på sjukhuset att jag ändå skulle testa och se om det kan hjälpa. Det ska verkligen bli intressant och se om de kan göra skillnad för tinnitusen! Det kommer väl i och för sig inte att märkas förrän jag börjar jobba efter semestern, men det är kanske bra att ha lite tid nu att vänja sig.
Jag har fått två olika zen-program som plingar behagligt. De tror jag att jag kommer att ha nytta av. Nu har jag suttit ute på min uteplats och lyssnat på lövprassel, dammsugare i grannhuset mm och jämfört vad jag hör när jag plockar ur apparaterna. Det är mycket tystare då. :-)
Ha det gott i värmen!
Jag testade också Widex Clear (Fusion) i våras just för att de har tinnitusmaskering. Men tyvärr fungerade inte ljudbilden alls för mig, så jag återgick till Oticon. Hoppas det blir bättre för dig!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Jodå det fungerar bra. Jag har ju inget annat att jämföra med. :-). Det enda problem jag tycker att jag har är att alla bilar låter som om de hade bromsar som ligger mot bromskivorna. Nu efter ett par dagar låter bilarna normalt bakom mig, men illa om de kommer framifrån. Det ger sig väl antar jag.
Något som verkligen gett sig är min tinnitus. Jag är i princip tinnitusfri när jag har hörapparaterna i! Snacka om morot för att använda dem :-)
Hej!
Jag har fått nya HA efter att i 6 år haft RESound Air. Audionomen sa att jag måste ha nya apparater eftersom de gamla inte kunde förstärka tillräckligt. Jag önskade uppladdningsbara batterier och då fanns bara Siemens i det fria sortimentet. Det blev Pure Micon 7m M http://hearing.siemens.com/se/sv/products/bte/pure/pure.html.
Till apparaterna fick jag både "dubbeldome" och "klickmold" (gjutna). Jag var van vid enkeldome så jag började med dubbeldomen och tyckte det lät hyfsat. Vi åkte efter en vecka på en 3 V kryssning och då satte jag på klickmoldarna, men för sälkehets skull tog jag med de gamla apparaterna. Middagarna intogs i stora matsalen. På vänster sida satt ett par vid ett 2-bord som vi gärna konverserade. På höger sida fanns ett 8-bord. Middagarna blev till en plåga pga ljudnivån. Jag provade att stänga av höger apparat, men det hjälpte inte mycket. Jag gjorde en inspelning som jag tog med till hörcentralen och spelade upp så att audionomen skulle få en uppfattning. Hennes reaktion var dock att det inte var mycket att göra i sådana miljöer.
Till de nya apparaterna finns ett tillbehör som kan ta emot bluetooth i stereo från olika ljudkällor Det heter miniTEK. Till det följde en "transmitter" att koppla till TV:n som sänder trådlöst till miniTEKen som hänger runt halsen. Fördelen med detta gentemot en platta att sitta på och en kabel till en dosa vid TV:n är stor. Nu kan jag röra mig fritt i rummet och ändå ha ljudet i örat. Min fru kan nu ha TV-ludet på den låga volym hon föredrar.
Vi mitt besök på hörcentralen förra veckan höjes volymen i apparaterna 3 db och det har gjort en stor förbättring, men jag måste vänja mig vid ljud jag inte uppfattat tidigare. Hu detta blir i en matsalsmiljö vågar jag inte gissa! Det finns dock ett program för bullig miljö om det nu gör skillnad.
//Bosse