Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: tinnitus
Läst 17302 ggr
BeccaTilda
0

Hur började er tinnitus?

Hur, när och i vilket sammanhang uppkom er tinnitus? Idag stod jag och pratade med en familjemedlem när det kändes som att det slog lock för mitt ena öra. Jag försökte få bort locket utan resultat. Successivt gick locket över till ett tryck bara och en brummande, för att sedan börja tjuta och skorra ordentligt! När jag hör musik eller andras röster låter det som en sprängd högtalare ungefär. Är otroligt ljudkänslig och allt låter 2 gånger så högt som ett brukar just ju. Är det tinnitus jag fått? Hur kunde det uppkomma så plötsligt? Vad ska jag ta mig till??

Cazzos
0

Jag har inte tinnitus hela tiden, men har känslig hörsel och får lätt tinnitus.

Fick det på ung08 år 2011 då jag och min kompis stod vid en av högtalarna.

100 dB i 3 timmar sätter sina spår.

Använder öronproppar nu vid konserter, och har med mig två par i jackan var jag än går, ifall att. 😃

BeccaTilda
0

Okej :/ förstår att det sätter spår :/ har alltid varit jätte försiktig och lyssnat med låg volym, använt öronproppar vid konserter och liknande :( det jag känner nu är hemskt, kan inte koncentrera mig på något :(

CessieB
4

Du behöver så klart kontakta hörselvården. Det är de som kan bedöma vad som har hänt. Håller tummarna för att det inte ska vara något som består!

BeccaTilda
0

#3 idag när jag vaknade var det liksom borta!! Bara lite pip idag, skönt!!

jollycox
0

Jag fick tinnitus när jag var på kosert -07 eller -08. Hade tyvärr inga öronproppar då jag tyckte typ att 'ska man vara på konsert ska man göra det ordentligt' dvs utan öronproppar. Efteråt var öronen typ bortdomnade, det kändes konstigt och lät konstigt, även dagen efter. Sen dess har jag ett ständigt pip i mina öron. Det blir värre om jag är bland höga ljud under dagen.

Hur har det gått för dig Ts? Piper det än?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

BeccaTilda
1

Vad tråkigt :( För mig har det faktiskt slutat att tjuta konstant, men däremot kommer det pip och konstiga ljud emellanåt.

Gatukorsning
2

Jag har en medfödd hörselnedsättning men fick mina hörapparater först i vuxen ålder. Med hörapparaterna fick jag tinnitusen som kommit smygande liksom. Nu har jag alltid tinnitus (det första jag hör när jag vaknar och det sista jag hör när jag somnar, dessutom kan jag vakna mitt i natten av att det tjuter extra högt i öronen), men hörisarna hjälper och maskerar bort en del tjut.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Maja2
0

Min tinnitus hör ihop med Meniéres sjukdom, som jag har. Första åren gick tinnitus tillbaka efter ett yrselanfall, men med åren så försämras hörseln, och tinnitus består. På ena örat har jag nu haft ständig tt i ca 15 år, på det andra örat går det fortfarande tillbaka efter en yrselattack.

[Odde]
0

Jag har konstant tinninuts och den uppkom mitt i natten för 2 år sedan..visade sig att jag biter ihop käkarna på natten så det har tryckt sönder nånting i käkarna som gör att det tjuter!

Mantissa
0

#9 man kan även få tinnitus av spänningar i käken som du beskriver. Blir det värre då du biter ihop käkarna kraftigt? Då kan det finnas hopp om hjälp och lindring!

#0 Det låter inte som ett vanligt tinnitus/bullerskada. Kan du ha någon infektion eller annat i örat som ger ett ökat tryck? Kontakta vården i alla fall tycker jag om besvären består.

Min tinnitus kom då jag gick i sjuan. Satt på kemilektion och kluddrade i mitt anteckningsblock utan att vara så uppmärksam och plötsligt bara small det. Alla rusade ut, läraren (ej behörighet så klart) hade inga armhår eller ögonbryn kvar. Jag och några till har tinnitus sedan dess.

[Odde]
0

jo jag vet, men har försökt allt..varit till kiropraktor lindrade besvären i 2 veckor men sen var det lika illa igen, har spänt sönder nånting vet inte riktigt vad men det gick visst inte att få bort helt :C

FruKristina
0

Jag fick tinnitus lite smygande för 3½ år sedan ungefär. På ett öra. Jag har en hörselnedsättning i diskanten på tt-örat och det är väl det som är orsaken tror de. Sen vet de inte varför jag har en hörselnedsättning på bara ena örat för så brukar det tydligen inte vara. I vintras blev den plötsligt mycket högre, men nu har jag vant mig igen och den stör inte så mycket.

jaws68
0

Fick tinnitus när sprang in i mitt rum och kastade mig i sängen på rygg. Slog då bakre delen av huvudet i en betongvägg.
Var då 11år och vi hade en hundvalp som jagade mig.
Har en medfödd hörselnedsättning på vä och döv på hö.
Bodde utomlands då. Om jag minns rätt så fick jag penicillin.
Kan inte fatta varför.
Nåt år senare även denna gång i utlandet slog jag i bakhuvudet när jag simmade rygg. Slog då i poolkanten.
Då förvärrades min tinnitus och jag märkte även att min hörsel blev sämre.

[Flausiv]
1

BeccaTilda, hoppas det har släppt helt vid det här laget :)

Tough luck jaws68 :( Har du fått reda på varför det blev så?

Fick tt för en femton år sedan när jag mekade med en dator. Jag hade glömt en skruv på själva ramen, kåpan var av. När jag slog på burken ramlade skruven ner i fläkten och det blev en, pardon my french, jävla ljudbang. 

Funderar ibland på om jag kanske hade fått tt ändå, med tanke på alla ljud som tillkommit över åren fast jag inte har varit överdrivet o-försiktig med att utsätta mej för skadliga ljud. Men störs inte nämnvärt av det om jag inte är trött eller håller på att bli förkyld.

PS. Hej alla! Är ny här. Har kikat runt på forumet ett tag och bestämde mej för att bli medlem på iFokus idag. Det är ju roligare att vara aktiv och med i diskussionen än att bara smyga runt och "tjuvlyssna".

[heliotrope]
0

Ska ringa audionom imorgon och få tinnitusen bekräftad. Här om dagen slog jag i huvudet på ett dörrhandtag, riktigt hårt. Under tre kvällar nu har det susat (som en datorfläkt) i höger öra. Hörs knappt under dagen pga. Andra ljudintryck men är ett helvete under natten och när jag gäspar. Då höjs ljudet

[grodapåettblad]
0

ush, det är bättre ju snabbare man söker hjälp.

jag fick tinitus efter att jag såg en film i skolan, jag är ljudkänslig (speciellt när jag är trött) så reagerade mycket mer på ljudet än någon annan i rummet. efter lät alla röster burkiga eller super pipiga och ena öraat kändes helt lockat. och ett högt tjut i örat. efter en timme gick det bort. och pipet tonades ner, men var fortfarande kvar. Det var i februari och det har inte varit tyst en sekund sedan dess. kan dock stå ut med det, det märks inte så mycket om det är en massa bakgrundsljud och jag inte tänker på det. när det är lite tystare tjuter det kostant, men har märkt att jag kan bli som hypnotiserad av ljudet och på så sätt vila hjärnan lite..

jag är däremot lite osäker på vad som är orsaken 1,det blir nämligen värre när jag biter hårt och jag har bettfel. 2, jag har en hörselnedsättning som blivit sämre på sistone som ju också kan vara orsaken. 3, jag är ganska stressad och var nästan utmattad i februari.Plus att det tjuter mer än dubbelt så högt, det kan överösta bussmotorer, om jag är stressad eller har ångest eller dåligt samvete! vilket känns lite som det kan ha att göra med stress.. 4, det började ju faktiskt med ett oförberätt (enligt mig) högt ljud

jag ska till läkaren pågrund av lite andra örongrejer, så måste nog ta upp detta då. Bra du som sökte hjälp så snabbt, så det kan utredas. hoppas verkligen att det bara är tillfälligt. har hört att det kan sitta i i mer än en månad men ändå försvinna sen. Hoppas verkligen det. annars hoppas jag du har lätt att acceptera tinitusen om det skulle vara så att den stannar kvar. :-(

[grodapåettblad]
0

om du slog i ett dörrhantag kan det ju också vara att du kommit åt någon nerv. läste att om det är någon nerv eller muskel som kläms åt lite fel kan den sända signaler att den är klämd, men hjärnan uppfattar det som ljud istället för smärta bara för att det kommer från samma ställe som ljud utifrån (eller nåt liknande..)  lycka till!

adress
0

Om man har " konstaterad Tinitus " finns det lösningar i form av IÖ apparater. Dessa användes på natten och är programmerade för att ligga på en frekvens som stör ut Tinitus. Förmodar att det kombineras med " vanliga" hörapparater på dagtid. Har en bekant som fått den lösningen på Rosenlunds Sjukhus i Stockholm. Där finns en avdelning som "bara" sysslar med Tinitus. Honom har dom hjälpt otroligt mycket. Min Tinitus försvann när jag fick hörapparater som fungerar ordentligt. Också på Rosenlund faktiskt. Kämpa på - och fråga - kräv - hela tiden. Det finns lösningar på det mesta. Trevlig nationaldag med flaggan i topp !

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse