Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etiketthjälpmedel
Läst 3168 ggr
[T-Johan]
0

Ny Hörapparat?

jag har ett problem. Jag har vanlig hörapparat i båda öronen. Det är dom höga frekvenserna, över 1000 Hz som försvunnit. Nu är det så att jag spelar i en orkester och så fort elbasen börjar spela sänks volymen i min hörapparat. Då försvinner piano, fioler mm som har höga frekvenser. Det är pianot som jag normalt följer. Min tanke har varit att bygga en egen hörapparat som har konstant förstärkning över 2 kH och ingen förstärkning under 1 kH. Men det krävs lite "labbande", och jag undrar om ni vet om det finns några apparater att köpa med ovan funktion?

Gatukorsning
1

Berättade du noggrant om din situation i orkestern för audionomen när du provade ut hörapparaterna?

Det borde ju gå attfixa med inställningar och olika program i den befintliga apparaten tycker jag. Vad har audionomen sagt om det?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

DesK
1

Som #1 säger så borde det gå att fixa via inställningar hos audionom 🙂

/Désirée

Örat
2

Jag har ett "musikprogram" i min hörapparat där "alla" frekvenser hörs mer. Innan jag fick det inlagt hade jag problem med att hörapparaten "tjöt" om jag lyssnade exv på en flöjt eller väldigt ljusa/höga toner.

Gatukorsning
1

#3 Jag har också ett musikprogram som jag använder.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[T-Johan]
0

Basen i orkestern hör jag perfekt utan hörapparat. Men det är pianot som jag lyssnar på när jag spela. Dessutom hör jag inte mig själv eller utan hörapparat. Med hörapparat och basen är tyst hör jag mig själv och pianot kanon- fint. Men så fort basen börjar spela sänks volymen på dom höga frekvenserna och pianot och jag själv försvinner (inte helt men irriterade mycket).

Gatukorsning
1

#5 Men det som du beskriver mste gåatt fixa hos audionomen tycker jag. Har du berättat tydligt vilka behov du har?

DesK
0

T-Johan det där går att justera och fixa i många hörapparater. Sen vill jag bestämt avråda dig från att själv försöka fixa det, du riskerar då att förstöra den hörsel du har. Bättre att du noga talar om för din audionom hur du hör och hur du vill höra.

/Désirée

CessieB
0

T-Johan, råden ovan är utmärkta. Gå till din audionom och diskutera problemet så hjälper de till.

[T-Johan]
0

Jo jag tackar för Era synpunker. Audionomen är på G.