Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etikett: allmännt-övrigt
Läst 1992 ggr
Icewolf88
0

Vaxfilter till bakom-örat apparater

Det är så att jag inte har bytt vaxfilter på väldigt länge… Fyra år för att vara exakt. Mest för att jag inte har tänkt på det och har inte märkt av någon sämre hörsel. Men nu på den senaste tiden, så har jag märkt att jag hörde lite konstigt på vänstra örat när jag pratade. Det kändes lite som att ha lock för örat. Men allt annat lät normalt, musik, folk som pratar och så vidare. Sen efter att forskat runt på nätet, så kom jag på att man måste byta vaxfilter då och då.

Så idag köpte jag några filter hos sjukhuset. Eftersom jag har bakom-örat apparater, så fick jag några som hette långa vaxfilter, som man sätter fast på hörapparaternas baksida. Men jag tyckte det hela verkade konstigt. Varför ett vaxfilter på baksidan? Ska det inte finnas vaxfilter därinne, någonstans vid instatsen? Den som jag köpte hette Wind and weather protector (long) och hon i kassan sa att det var samma  sak som vaxfilter. Så nu väl hemma, så har jag satt på det nya. Till en början, så tyckte jag att det fortfarande lät som jag hade lock för örat. Men efter ett tag så tyckte jag att det lät normalt igen. Jag förväntade mig att min hörsel skulle bli myckte bättre, höra högre och så, men det låter som normalt, minus locket.

Ville bara skriva här och fråga ifall det verkligen stämde att de som jag köpte var vaxfilter.

lbnbra
0

Det var bra att du bytte filter. Det måste man. Jag vet inte vad de heter för jag har fått min filter på lasarettet, sådana som passar till mina apparater. Jag byter efter två till tre månader. Sen beror det på var du har varit. I en dammig miljö, typ badstranden en varm sommardag, då bör du byta oftare.