Texten i direktsändning >:(
Jag kan bli så irriterad när det direktsänds i TV. när man sätter på texten är det liksom bara enstaka ord som inte är sammmanhängande alls. Vissa ord är bara några bokstäver tex, "fr.u%tak" fast personen säger frusna. Men först och främst är det så segt att texten ibland ligger mer än en minut efter. Så hoppar de över hela meningar för att komma ifatt. Jag förstår att man inte kan texta som vanligt samtidigt som personen pratar, men det är bara så himla irriterande. Min pappa slängde fjärrkontrollen i golvet för han blev så sur en gång… Tex debatt, det är ofta väldigt intressant, men det är jättesvårt att hänga med. Jag hör typ hälften av vad de säger, men stänger tillslut av texten för det gör en mer förvirrad. Måste de ha så mycket direktsändningar?? Det borde ju desutom kosta mer med direktsändning…
Hellre direkttextning än ingen textning alls tycker jag! Debatter går tyvärr i raketfart. Inte en chans att man kan hinna med då. :-( Det finns planer på att utarbeta ett nytt system som baseras på automatiskt taligenkänning. Det lär ju gå fortare, men jag är rädd att kvalitén år sämre. Det finns ju ord som uttalas likadant men stavas olika. Dessutom finns ju dialekter som kan vara svåra. En skrivtolk/undertextare kan ju ta hjälp av sammanhanget för att avgöra vad som sägs, det klarar inte en maskin. Vi får väl se vad som händer framöver. Tycker att de gör ett bra jobb jämfört med kvalitén på direkttextningen tidigare. Det är inte så att du har dålig mottagning av-signalen? Om det dyker upp konstiga tecken kan det vara tv-signalen det år fel på snarare än textningen.
Hmm, ja tvn är ju inte den bästa… Det är såklart verkligen bra att det finns text. Men vissa program tycker jag man borde kunna spela in dagen innan eller nåt. Håller med dig om att taligenkänning nog inte skulle funka så bra..
De senaste veckorna har vi haft problem med utsändningen av text-tv på SVT. Det märks bland annat genom att all uppdatering av våra text-tv-sidor stannar upp under en stund, alltså både "vanliga" text-tv-sidor och textningssidorna.
Flera tekniker jobbar med att hitta och komma till rätta med problemen men det ser ut att kunna ta tid.
Jag har dock hört att det handlar om en längre tid är några veckor. Texten försvinner och har sig.. det går även trögt att komma in på de vanliga sidorna.
JAg undviker att titta på Debatt och sådana program i direktsändning för jag tycker attd et är jättesvårt att hänga med. Då ser jag hellre på programmet senare och på svt-play med text.
Den automatiska textigenkänningen finns ju bland annat på youtube (fast på engelska), och den är inte så rätt alla gånger den heller.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Problemet med text-tv textningen ska nu vara löst enligt SVT Undertext. :)
Jag tvivlar, texten hängde sig i går på 18-nyheterna
De skrev så här på sin Facebooksida den 30:e. Förmodligen är det något annat som strular också:
"Håll tummarna nu! Igår byttes SVT:s texttv-sändare ut, och förhoppningsvis betyder det att vi äntligen kommit tillrätta med en stor del av utsändningsproblemen vi haft med svensktextningen senaste tiden. Som många av er vet har vi haft problem med att texten antingen försvunnit helt eller hakat upp sig, men nu hoppas vi alltså att vi löst det felet. Det har varit oerhört frustrerande för er som använder vår text, men det har också varit minst sagt påfrestande för alla oss som jobbar varje dag med att leverera så bra text som möjligt. Tack för ert tålamod!"
Ja, samtidigt är jag lite nog överkänslig efter detta… Avbryter jag min sysselsättning, bänkar mig bakom burken, åsså saknas texten… Det kan ju vara velotypisten som nyser… Bra att SVT är lyhörd.
Textningen var lika bedrövlig igår 1/11 - åtminstone på TV2. Rena skämtet. Tror det är en bit kvar för vår "publik service företag" innan dom löst detta. Dom borde vara i framkant tycker man - med alla licenspengar dom får - oavsett ! Väntar på lagförslaget att alla kanaler skall vara tvugna att texta. Borde vara möjligt med all datateknik idag. Finns ju redan program för privat bruk - som både skriver när du pratar - och tvärt om. // Bosse
Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse
Tittade på SVT 1 igår, och där verkade det inte vara några speciella problem.
#9 Är det samma problem som de har haft den senare tiden som du upplever? Det vill säga att texten fryses mitt i programmet till exempel?
Glömde tipsa, om texten saknas via text-tv. Titta via SVT Play istället. Där har det inte varit samma problem. Det funkar så klart inte om man hade tänkt sig en familjekväll framför tv:n, men det går fint att se programmet i alla fall.