Hörselskadade iFokus

Hörselskadade

Etiketthjälpmedel
Läst 3941 ggr
DesK
1

Slingläge?

Använder ni så kallat slingläge på era hörisar? I sånna fall när och hur ofta?

/Désirée

brittak
2

Ganska ofta. Har en HA på vä öra och en CI på hö aktiverad för knappt en månad sedan och just nu försöker jag hårdträna min CI bl.a. genom att lyssna på SVT:s och Sveriges radios sändningar på min dator (går förstås på iPhone o iPad också, men jag sitter ändå mycket vid datorn). Lyssnar också på fotokurser på datorn och talböcker på CD-spelare.  Har en enkel halsslinga som jag kopplar in i datorn eller CD-spelaren och sätter (HA) och CI på slingläge. Ljudet på så sätt blir mycket bättre, fritt från störande omgivningsljud.

Mycket nöjd med detta även om jag behöver mycket mer träning, hade varit helt döv på hö örat ca 20 år när jag fick min CI. Nästa project är att prova mobilen med slinga men där är jag inte ännu.

adress
0

Låter som bluetooth skulle vara smidigare. Jag har det i TV - datorn och telefon samt läsplatta. Nu skall jag bara se till att dom nya hörapparaterna också har den funktionen. Sedan är det adjöss med slinga i olika former. Hoppas jag.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse

DesK
1

Ursäkta men blåtand funkar väl inte överallt? Tänker på kyrkor och andra offentliga lokaler. Eller har jag missuppfattat något?

/Désirée

CessieB
2

Använder slinga dagligen eftersom jag har ett FM-system på jobbet. Systemet består av mikrofon och mottagare som kommunicerar via radio, och så har man mottagaren hängandes i en slinga runt halsen. Använder också slinga i offentliga lokaler och på HRF-möten.

bluetooth (som ofta kombineras med slinga samtidigt) använder jag dock ännu oftare. Lyssnar mycket på radio eller musik via mobilen. Det är praktiskt att slippa sladdar, och man slipper sitta och leta efter rätt t-spole-programmet på hörapparaterna. Det räcker med en knapptryckning på dosan som hör till hörapparaterna.

#3 Jo, men det är väl sällan man är i offentliga lokaler med slinga? Några gånger i månaden kanske? bluetooth används mer till telefonsamtal, musik, radio, ock så vidare - i praktiken många gånger om dagen.

#2 bluetooth är smidigt! Tyvärr snålar tillverkarna av smarta mobiler med ljudvolymen. Det kan vara ett bekymmer, även om jag nu har trixat runt så att jag är nöjd med volymen. Sladd kan vara bra som extralösning, eftersom det är lättare att få upp volymen.

DesK
1

#4 Vad då för dosa? Jag har reglage på mina hörappareter, så någon dosa har jag inte. Vidare har jag ett T-spoleprogram som funkar i alla lägen som jag har testat, det vill säga i offentliga lokaler, kyrkor och till min dyna till tv:n. Varför behövs det olika slinglägen?

Jag är i offentliga lokaler flera gånger i veckan, vissa veckor dagligen, så det varierar nog en del.

/Désirée

CessieB
1

#5 Det varierar förstås väldigt mycket beroende på vilka hörapparater man har. Mina hörapparater har fyra program: normal (anpassat för tal), t-läge, mt-läge (du hör via slingan men även via hörapparatens vanliga mikrofoner), samt ett musik-läge. Det går bra att växla mellan dessa lägen via knapparna på hörapparaten.

Förr i tiden så kunde man köpa slinga att hänga runt halsen till telefonen. Men varje gång det ringde måste man först slå hörapparaterna till t-läge och sedan svara. Det var krångligt.

Dagens hörapparater har ofta bluetooth inbyggt. Då brukar man få en liten dosa som kan "strömma" ljud med hjälp av bluetooth till hörapparaterna. Dosan fungerar samtidigt som fjärrkontroll så att du kan reglera volym, eller ställa in vilken riktning hörapparaternas mikrofoner ska vara riktade, och så vidare. Detta fungerar mycket bättre, för när det kommer ett telefonsamtal, behöver du bara trycka på en knapp, och så slås rätt program på i hörapparaten och samtalet besvaras.

Jo, det beror kanske på vilket yrke man har, och på eventuella fritidssysselsättningar. Om man är bibliotekarie eller föreläsare, vistas man ju oftare i offentliga lokaler som har slinga.

brittak
1

Håller med om att bluetooth är smidigare men för mig blir ljudet i svagaste laget även när jag har alla inblandade apparater på max.  är nybörjare på CI så kanske det blir bättre med tiden, eller går att fixa.

"Vanliga" singan runt halsen fungerar bra för mig tillsammand med T-läge men jag har ännu inte nått "telefonstadiet" utan lyssnar på ex. nyheter på datorn.

Blåtummen
3

Intressanta grenar som börjar med T-slinga🙂

Har varit hörselkonsument sedan -63 och T-läger fanns redan då. Numera har jag även CI. Vid tal tycker jag teleslinga fungerar bra men vid musik i lokaler tycker jag M är bättre.

I dag är vi mer mobila och då tycker jag inte om T-läget  tar in störningar från bil, T-bana, kablar osv. Min uppfattning är att kablar ger bästa ljud och driftsäkerhet, samtidigt är en det ej stor nackdel man bunden. Jag har en Jabra bluetooth och den påverkar ljudet minimalt om ger rörelsefrihet.  

En sak är dock klar att det händer mycket i branschen och det skall blir spännande att se vad som kommer framöver.

CessieB
0

Ah, just det. En fördel med blutetooth är att man slipper störningarna som t-läget plockar upp i vanliga fall. Inga problem att lyssna på radio via mobilen i bilen eller på bussen.

adress
1

Det ena förtar inte det andra. Min telefon har ett läge för hörapparat/inställningar - och fungerar perfekt med bluetooth. ( iPhone 5)Har även en Comfort Audio som jag använder både med och utan slinga. Det jag ville komma ifrån är sladden till TV. Fungerar utmärkt. Vi har alla olika behov. Hemma - ute och inte att förglömma i bilen - där bluetooth är perfekt. Både vad gäller telefon och radio. Kommer säkert att hända mycket på "apparatfronten" bara närmaste året. Sedan är det ju en annan sak med priset och hur mycket som ev. ingår - och hur mycket man får betala själv. Eller snarare - är beredd att betala själv.

Människan är en konstig växt. Roten uppåt - och blana neråt.
Mac användare sedan 1985 - alla varianter av Apple.
Ha en bra dag. Bosse